Rom med JIT

Diskussion i 'Galaxy S' startad av tanner, 18 aug 2010.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Och titta på linpack på nexus 2.1 o jämför med SGs på 2.1. Sgs kommer att vara något snabbare på 2.2, 10% till?

    Obs att Linpack bara mäter cpu prestanda.
     
  2. Johnkan

    Johnkan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    385
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Google är google och dom har lyckats optimera JIT för sin snapdragon. Samma med Desire eftersom dom kör på samma processor. Samsung kör ju på en annan processor och därför har dom mycket mer jobb och kanske inte lyckas optimera lika bra. Dock, lyckas dom så kan det här verkligen bli hur bra som helst! :-D
     
    Last edited: 24 aug 2010
  3. ezgenesis

    ezgenesis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    För att vi har annan hårdvara...
     
  4. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är ju samma processorarkitektur, det är orimligt att anta att en SGS skulle ha mindre än hälften av den processorkapacitet man har i en Nexus one.
     
  5. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    återstår att se vad som kommer hända, men jag skulle bli mycket missnöjd om det slutar med att snapdragon mobilerna knäpper SGS:en på fingrarna pga optimering!

    sen läste jag att hummingbird inte heller är open source så att utvecklarna kan inte dra nytta av hårdvaruaccelerering om dom inte får source koden av samsung (?)

    vad är det då för nytta att ha sån bra grafikprocessor om det bara är vissa utvecklare (som ger samsung en del av kakan?) som kan utnyttja den... o_O
     
  6. Anzen

    Anzen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Detta hämmar ju utvecklingen av Spel, riktigt dåligt av Samsung om de vill tjänar ännu mer pengar på sina Android-telefoner i framtiden.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 766
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det stämmer inte. Grafikdelen i Hummingbird är kompatibel med OpenGL ES 1.1 och 2.0 och med Android 2.2 så är stödet för ES 2.0-API:n äntligen på plats.

    Om spelutvecklaren använder OpenGL ES 1.1/2.0 så kommer hans mjukvara att kunna dra nytta av hårdvaruaccelerationen oavsett vilken hårdvara som används såvida den är kompatibel.

    En av tjusningarna med Android är i mångt och mycket att det är plattformsoberoende. Du behöver i egenskap av utvecklare inte ta hänsyn till om användaren kör MIPS, X86 eller ARM-baserad hårdvara eller vem som tillverkat enheten. Det enda du behöver tänka på är vilka API:er du väljer att använda, nyare sådana kan nämligen exkludera gamla Android-versioner eller gammal hårdvara. Exempelvis fungerar inte ett spel som använder OpenGL ES 2.0 på telefoner som bara har stöd för OpenGL ES 1.1 (ex. HTC Hero) etc.

    Vad berör JIT-kompilatorn så skall man nog inte dra i några växlar förrän Samsung släppt 2.2. Kör man Neocore på en telefon med JIT respektive en utan så skiljer det sig sällan mer än någon enstaka FPS (inom felmarginalen), så för spel som förlitar sig på hårdvaruacceleration torde JIT göra varken från eller till.

    Gamers kan med andra ord andas ut - spel som funkar på Desire/Nexus One kommer att funka lika bra om inte bättre på Samsung Galaxy S.
     
  8. Thoast

    Thoast Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    tack bernard för det tillfredsställande svaret!

    där ser man vad snevriden informationen kan bli om källan inte vet alla fakta! kommer inte ihåg vart jag läste den artikeln, man kan väl tänkas sig att det är förståeligt att inte själva koden till processorn är open source, men det spelar ju ingen roll om man ändå kan utnyttja den till fullo.

    det borde väl inte vara något problem (bara mer jobb) om man vill använda båda API:erna?

    har precis börjat programmera själv till android :)
     
  9. simon

    simon Banned - Scammer Bannlyst

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    489
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  10. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock