Tre frågor om nya Android Pie (9.0)

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 9 aug 2018.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Första frågan:
    Under "developer options" fanns tidigare, i Oreo tror jag, ett val som hette ungefär "fast switch over from wifi". Detta innebar att överkopplingen från wifi till mobildata vid svag anslutning var mer aggressiv, något som låter som en bra idé i mina öron, eftersom det alltid är ett helvete när jag ska skynda mig till bussen, går hemifrån och börjar kolla tidtabellen för bussen men blir sinkad för att telefonen fortfarande försöker nå wifi:t i typ en minut. Händer varje gång..
    Tror detta fanns i Oreo. Men i Pie är alternativet i varje fall inte kvar. Någon som vet varför det försvann? Och ska man tolka det som att funktionen har bakats in i själva Android eller slopades den helt?

    Andra frågan:
    Därutöver undrar jag över "Private DNS". I tidigare Android-versioner kunde man bara ange DNS-server separat för varje anslutet wifi-nätverk, det fanns ingen gemensam inställning för telefonen i stort. Det kan man nu, och valet att ange en DNS-server finns under Settings --> Network & Internet --> Advanced --> Private DNS. Googles DNS-server, som jag vill använda, har IP-adressen 8.8.8.8. Man ska dock ange "Hostname of DNS provider" i fältet som finns där. 8.8.8.8 funkar inte att skriva in. Vad ska man ange i detta fält, vad är "hostname" för Googles DNS-server?

    Tredje frågan:
    Jag började använda min Pixel i februari. Jag vill se hur många timmar jag har pratat i telefon sedan dess (dvs antalet samtalstimmar). Det går att se i Samsungs dialer vet jag, men finns det någon sådan info tillgänglig i Pixel-telefoner? Infon finns inte i Phone-appen, men finns det kanske gömt om man slår in koden *#*#4636#*#* i dialern tro och kollar igenom den menyn? Jag kollade där snabbt, hittade "Usage statistics" men det är inte datan jag efterfrågar. Tips?


    Tacksam för svar!
     
  2. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Reverse DNS lookup ger att 8.8.8.8 blir google-public-dns-a.google.com
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Försökte mata in den stringen, gick inte. Fick ett felmeddelande, "Can't connect". Lät det vara ändå, efter några timmar tappade jag internetanslutningen helt och fick gå in och ändra tillbaka till "Automatic".


    Undrar om Automatic-alternativet innebär att Googles DNS används?
     
  4. iPatsa

    iPatsa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 EE
    Telefon 3:
    Xiaomi Redmi 12 5G
    Övrigt:
    Google Nexus Player
    Sony Bravia KD-65XH9505
    Weird. dns-b ska funka också, får lite bättre ping på den för den är väl inte så belastad.