Nackdelar med P20 Pro

Diskussion i 'P20-serien' startad av zaragon, 13 aug 2018.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag har varit väldigt nöjd med min LG G6, men efter ett drygt år i småbarnsfamilj börjar den ta skada. Batteriet har varit dåligt sen början, och det har förvärrats rejält. Det var fyra timmar sen jag tog den ifrån laddaren på jobbet och nu är den nere på 30 %. Kamerorna är sådär i kvalité, lite överaggressiv i redigering, men jag älskar möjligheterna vidvinkellinsen ger. Hur som helst, antalet sprickor i glaset har mångdubblats sista veckorna och det är en tidsfråga om när touchen lägger av helt. Tyvärr med 8 månader kvar på avbetalningen hos operatören.

    Av telefonerna på marknaden (eller framförallt i 3s utbud) är P20 Pro utan tvekan mest intressant, men jag känner mig lite tveksam, inte bara för att alternativet att laga G6an för 1900:- vore mer ekonomiskt, ansvarsfullt och miljövänligt. Men batteritiden gör mig lite osugen på att lägga pengar på att klämma ut så mycket mer tid ur G6an.

    Jag gjorde MKBHDs kamerablindtest i maj och då kom P20 Pro tvärsist för mig. Tyckte bilderna kändes utsmetade, överredigerade, otydliga och generellt oattraktiva. Borde jag känna så om det som ska vara marknadens överlägset bästa kamera? Vad tycker ni som lever med telefonen? Hur är bilderna? Kör ni med eller utan alla automatiska förbättringsfunktioner? Någon som haft LG-vidvinkel som kan vittna om hur man överlever övergången?

    Läste en bitter recension. Är något i den värt att lägga märke till eller är han bara cynisk? Vad är era reaktioner? It looks as good as an iPhone but it’s ‘utterly infuriating’. Don’t buy it

    Jag använder min telefon mycket, till att läsa, skriva, ta bilder på barn och natur och lyssna på poddar i BT-lur.

    Tacksam för alla typer av svar. Jag har läst och kollat på en hel del recensioner, så jag har hyfsad koll på luren generellt, men inte så mycket långtids-real-life-use. Ska försöka läsa in mig lite i trådarna här, men det är lite svårt att plocka ur det relevanta ur denhär typen av forum, därför skapar jag en ny tråd, även om liknande frågor säkert ställts här innan. Hoppas det är okej. Länka gärna till bra trådar eller inlägg här annars.

    Kortfattat om saker jag undrar/oroar om, som ni gärna får ge omdöme om:
    - Kamerakvalité, vad ni tar bilder på som blir bra
    - Batteritid, har varit besviken på batteriet i alla smartphones jag haft
    - Gränssnitt, har haft några nexusar i rad innan och gillar avskalat så att man kan tweaka med appar, launchers, osv, själv
    - Hållbarhet, bör kanske skaffa skal för första gången, men så slimmat som möjligt
    - Ljusstyrkans max- och min-nivå på skärmen, för läsning i sängen och bild-tittning ute
     
    Last edited: 13 aug 2018
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag har haft min P20 pro sen release och är otroligt nöjd. Det var länge sen jag var så nöjd med en Android faktiskt, den här telefonen passar mig perfekt.

    Använder alltid bt headset på jobbet och bt i bilen, har inte haft några problem med det. Använder även en smart Watch till den.

    Batteritiden jag får ut är bra men inte så galet bra som många rapporterar om men jag klarar mig 2 dagar utan några större problem.

    Kameran tycker jag är riktigt bra men jag är absolut inget proffs på foto så jag säger inte mer än att JAG är nöjd.

    Har inga som helst problem med display eller läsbarhet ute och inne.

    Gillar hur gränssnittet och allt är uppbyggt, passar mig på något sätt. Var orolig innan jag fick telefonen att jag inte skulle gilla det.
     
    zaragon och polar590 gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Kan instämma i detta, tycker dettsamma.
     
    zaragon gillar detta.
  4. sektledaren

    sektledaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    391
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 12 Pro Max
    Samma här, sjukt nöjd.
     
    zaragon gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kan ju köpa den på nätet, testa den (inte minst kameran), och sedan returnera den om den inte lever upp till dina krav. Så länge den är i nyskick vid retur har du rätt att göra så. Tror det är det smartaste alternativet. Omdömen av användare när det gäller fotokvalitet är väldigt subjektivt, vissa gillar Huaweis aggressiva brusreducering, andra har mycket svårt för det.
     
    zaragon gillar detta.
  6. Bengan800

    Bengan800 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2014
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Kör iPhone x nu men kan inte annat än att hålla med att p20 pro är en grym lur.
     
    zaragon gillar detta.
  7. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Den har såklart många fördelar som gör den till en riktigt trevlig lur, men som med precis alla andra telefoner så har den även sina nackdelar och de kan vara smått irriterande. Dessa grejor stör mig mest på P20 Pro.

    - Inget RAW stöd för den svartvita sensorn i Pro läget, en idiotisk begränsning.
    - Väldigt hal lur även med det inkluderade gummiskyddet, fett fastnar lätt på ytorna.
    - Märkliga buggar i operativet så som auto brightness aktiverat vid uppstart.
    - Trots stora förändringar i kamerans mjukvara så är efterbehandlingen fortfarande för intensiv, för mycket brus reduceras för kraftigt och skärpan är fortfarande lite för hård. Man måste tänka på hur man hanterar kameran för att få ut bra bilder ur den.
    - 4000mAh batteriet är stort, men så mycket som jag använder kameran helatiden så räcker det inte ens en heldag. Måste släpa runt på extra batteripack ändå.
    - Displayen är rätt kass i solljus eller annan stark belysning, det blir svårt att se då eftersom den saknar kontrasten och ljusstyrkan för det.
    - Plus en del andra smågrejor här och där..

    Men trots dessa negativa sidor så gillar jag luren och dess fördelar väger upp de nackdelar som finns.

    / Magnus
     
    Last edited: 14 aug 2018
    Kristy och zaragon gillar detta.
  8. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Tack allihop, ni övertygade mig, så nu sitter jag här med en Pro! Ska utvärdera om några dagar för framtida sökare.
     
  9. handske

    handske Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hallå, jag lånar tråden för en kort fråga:
    Det här med "beautyfication" som slätar ut hy osv i foton - Är det bara selfiekameran som håller på så eller är det alla kameror? Är det lika störande som jag fått för mig, och går det på nåt sätt att undvika (manuellt läge eller liknande)? Går det några rykten om Huawei tänker släppa någon uppdatering för att ändra på funktionen?

    Ok... blev kanske ganska många småfrågor - men kanske någon sitter inne med lite info?

    *Edit* Jag är sugen på telefonen eftersom jag är ute efter en bra kamera - så mina frågor var absolut inte för att klanka ner på den.
     
    Last edited: 16 aug 2018
  10. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit prova i mängd, men när man fotograferar ett ansikte dyker det upp en slider där kan kan välja på en skala hur mycket den ska försköna. Där är ca 10 steg och min uppfattning efter ett fåtal test är att redan steg 2 eller 3 är för mycket för min smak. På steg 1 är nog all försköning avstängd, så det alternativet finns ju lättillgängligt.

    Men den som provat mer kan kanske utveckla.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  11. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 361
    Mottagna gillanden:
    882
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Har testat det själv och stör mig nåt förbannat på det. Helt värdelöst. Även om man tar ner slidern till 0 så är det på tok för mycket "slät hy" och så är det för mycket exponerat. T.om min iphone 6S tar bättre selfiebilder =/
     
  12. Droid222

    Droid222 Guest

    Vem bryr sig.. köp en cross istället och ut o åk, gör någonting som inte är 2 decimeter framför ögonen :D
     
    Sungam7676 och msandstedt gillar detta.
  13. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag gillar selfiekameran, den gör mig yngre o snyggare :-)
     
    Last edited: 18 aug 2018
    bernard och Matte_N gillar detta.
  14. Jesper U

    Jesper U Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2018
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag gillar överlag EMUI och har haft tidigare Huaweitelefoner men en slående skillnad är ljudkvalitet mot till exempel Samsung S8 (som jag hade tidigare).
    Huawei har bland det sämsta ljud via BT jag hört - och då ska vi inte tala om ljudkvalitet och nivå om man tar ut ljudet fysiskt. Där har de mycket kvar mot andra tillverkare.
     
  15. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Bland det sämsta du hört? Överdriver du inte något nu? Då P20 Pro städjer aptX codec så ska du nog med rätt hörlurar kunna få ett helt ok ljud.
     
  16. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
  17. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    - Kamerakvalité, vad ni tar bilder på som blir bra
    Allt där jag använder kamera appen tycker jag om, det är snapchat osv som får sämre bilder med tanke på att den är begränsad till en kamera.
    - Batteritid, har varit besviken på batteriet i alla smartphones jag haft
    Jag har också haft detta problemet med nästan alla smartphones. Första halvåret med oneplus one var ett undantag samt hela min tid med Lenovo P2. Med denna har jag klarat mig heldagar, den har dött två gånger tror jag när jag behövt den. Som alla androids är batteritiden ojämn, ibland får man 6h SOT och ibland 4. Men overall så är jag väldigt nöjd ändå. Har trots allt stängt av all batterisparning på telefonen.
    - Gränssnitt, har haft några nexusar i rad innan och gillar avskalat så att man kan tweaka med appar, launchers, osv, själv
    Gränssnittet är ej makalöst, finns roliga tweaks men jag vill gärna ha siffror på snapchat osv så jag brukar köra med Nova.
    - Hållbarhet, bör kanske skaffa skal för första gången, men så slimmat som möjligt
    Får man out of the box.
    - Ljusstyrkans max- och min-nivå på skärmen, för läsning i sängen och bild-tittning ute
    Max styrkan är ignet o hänga i granen men man kan se om telefonen vinklas lite i solljus.

    Missat tråden men overall är det definitivt den bästa smartphonen jag haft, ever. Den kanske inte har lika mycket krut som en SD845 men den har tillräckligt för mina tasks. Längesen jag hade en telefon i två år, men denna bryter nog den cykeln om batteriet keeps up.
     
    bernard och zaragon gillar detta.