@N6290 Det kan vara svårt att bedöma vart problemet ligger utan log. Hade du haft root så hade jag frågat dig efter logcat, dmesg och last_kmsg loggar för att lista ut av exact vad problemet kan vara. En infekterad apk kan agera som en uppdatering till en original fil. Så man får vara lite försiktig när man installerar 3:e parts apk filer. Ett exempel är om paketnamnet är exact det samma som en original så agerar den infekterade som en uppdatering. Därifrån kan den injicera startup filer och tjänster som körs i bakgrunden.
För att hitta tjänster så kan det vara svårt att göra det via luren utan log då kanske paketnamnet lurar ögat till att tro att det inte är något fel. Med logg kan man se avvikelserna då du ett problem uppstår och vad det är för program/tjänst som startar upp/kör precis när problemet uppstår.
För att ta loggar via telefonen behövs root. I den interna mappen finns en hel del mappar. Det kan även finnas dolde filer. Dom dolda filerna syns när man kopplar luren till en dator. Allt där kan du radera innan du gör en fabrikåterställning.
Som en absolut sista lösning för att resan upp allt är att göra detta:
https://developers.google.com/android/images
Dock osäker på om det går att göra med ChromeOS. Är bara googla och se om nån annan har gjort det.
Nexus 5x är känd för ett hårdvaruproblem som uppstår efter ett lång tag med användande dvs typ 1,5-2år. Dock gör problemet så att man hamnar i en bootloop och det är ett hårdvaruproblem. Annat än som så är det osäkert. Gör en vanlig fabrikåterställning och kolla av läget på luren från där, finns problemet inte kvar då är det lugnt. Dyker det upp igen med samma symptom så får vi gå till nästa lösning.
Click to expand...