Minneskort skadat

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Julia Allstrin, 19 aug 2018.

  1. Julia Allstrin

    Julia Allstrin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6
    Skulle in och titta på mina bilder nu på morgonen, märker då att de flesta bilderna saknas i galleriet, de finns dock synade i Google photos så dom är inte helt borta. Försöker gå in och kamera inställningar och hitta inställningen för att spara på SD kortet, men hittar de inte. Under lagring i inställningar hittar jag sedan till slut att "data på minneskort är skadat". Någon som vet hur det kan ha blivit så? Inte tappat telefonen eller så, kan det helt enkelt vara så att minneskortet gett upp? Använt det ex antal år. Går inte att formatera kortet heller.
     
  2. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Det har nog helt enkelt gett upp. Flashminnen klarar ju bara ett visst antal skrivningar.

    (Flashminnen har ju inga rörliga delar så det dör inte av att man tappar mobilen.)
     
  3. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Det är nog bara att köpa ett nytt kort i så fall. Tur att du använder Google Photos så alla bilder finns kvar där :)
     
  4. Julia Allstrin

    Julia Allstrin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för svar, ja då får det bli att köpa nytt, alternativt klara mig utan. Nu för tiden är det ju rätt bra med minne i telefonerna ändå. Jo verkligen skönt att dom finns sparade på annat ställe.
     
  5. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Man kan ibland fixa ett skadat kort genom att ta ut det ur telefonen och köra en reparation i dator. Man behöver då bara en kortläsare för microSD-kort, de ser ut som ett USB-minne med plats att sätta in ett mSD-kort. Det kan till och med räcka att ta ut kortet och gnugga det lite mot tyg där kortkontakterna är.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du ansluter kortet till datorn kan du försöka rädda informationen genom ex. verktyget Recuva: https://www.google.se/url?sa=t&sour...FjAAegQIABAB&usg=AOvVaw1uDnLCq8bjiXaxPhRj3EVh

    Men ja, minneskort är som du säger inte längre särskilt nödvändigt. De är benägna att krångla i högre utsträckning än det inbyggda minnet, och de kan dessutom bli väldigt varma.

    Själv använder jag ett USB C-minne för att snabbt läsa data från/till telefonen om det behövs.
     
    Last edited: 19 aug 2018
    Kristy gillar detta.
  7. Julia Allstrin

    Julia Allstrin Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    6
    Tack för tips. Ska prova att ta ut det och se om det blir bättre. Har som sagt inte så stort behov av att reparera innehåll på kortet då det är säkerhetskopierat.
     
  8. MrEneq

    MrEneq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej
    Jag råkade ut för att mitt minneskort, microSD, dog i telefonen utan att ha gjort något. Det syntes inte i telefonen eller på datorn, data kunde inte räddas av recover-mjukvara p.g.a. att det inte hittades.
    Lösningen blev till slut att skicka kortet till Tyskland (Recoverfab) för att om möjligt rädda data, visserligen till en kostnad på ca två tusen kronor. Men det var det värt för att rädda alla bilder och filmer på barnen. Jag kan verkligen rekommendera firman:
    Data recovery of defective memory cards (SD, SDHC, Micro SD, CF), USB sticks, SSD if no software helps.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hur lång tid tog det och gick allt att rädda?
     
    hahadaoc och bernard gillar detta.
  10. MrEneq

    MrEneq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3
    Det gick på typ 2 dagar och alla bilder och filmer har räddats. De var snabba och proffsiga. Man får se vad som räddats och godkänna allt innan betalning. Är man inte nöjd så behöver man inte betala.
     
    hahadaoc gillar detta.
  11. lopis

    lopis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0