Bilder från Google Foto hamnar fel

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av nimren, 18 aug 2018.

  1. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Hej

    Min tjej har en Galaxy S8 men har ett problem. Varje gång hon laddar ner en bild från Google Foto så hamnar dom inte i hennes galleri, utan dom hamnar i appen "filer" och sedan kan hon inte flytta filerna eftersom "formatet inte stöds". Hur går detta att lösa? Ska man ladda ner en annan galleri app än den pre-installerade och använda?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 363
    Mottagna gillanden:
    17 842
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Låter som om hon laddar ner mer än 1 bild i taget. Då får man nämligen en zip fil med alla bilder man valt att ladda ner
     
    hahadaoc gillar detta.
  3. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    Nej utan hon testar med endast en men ändå hamnar bilderna i filer och inte i galleriet.
     
  4. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Då jag laddar ner en bild så hamnar den i en mapp vid namn Restored. Testade även att ladda ner en bild som var tagen med en annan mobil och den hamnade där också. Låter ju lite märkligt att den ska hamna i filer.
    Mappen Restored hamnar i DCIM\, dvs samma ställe där mappen Camera ligger.
    Men även om nu Samsung suger lite så borde ju ändå deras galleriapp hitta alla bilder som ligger på telefonen.
    Tex om du skapar en mapp i någon konstig app och sedan en mapp i den och lägger en bild där så ska den dyka upp i galleriappen.
    Vad menas egentligen att de inte hamnar i hennes galleri? I Samsung galleriapp? I någon specifik mapp?
    Eller klickar hon på notisen i notifieringsmenyn? Vad händer om hon startar galleriappen? Ligger inte bilden där då någonstans?

    Om de nu syns i appen filer så borde det ju gå att markera en bild och ta egenskaper eller dylikt och se vad det är för typ av fil. Tex 2018_01_20.XXX där XXX är vad för typ av fil det är.

    Hur som helst så på tal om galleriappar så körde jag quickpic rätt länge, sedan gick det utför efter något bloatföretag köpte upp den.
    Testade en hel radda med galleriappar efter det och tyckte denna fungerade bäst i form av snabbhet, enkelhet osv:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=kr.co.ladybugs.fourto
     
    bernard gillar detta.
  5. nimren

    nimren Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2018
    Inlägg:
    1 376
    Mottagna gillanden:
    889
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Apple  iPhone 15 Pro
    När man kollar vad filen heter i Google Foto så stor det att det är ett .HEIC format på bilden, och den bilden när den laddas ner dyker upp i filer istället för kamerarullen och kan inte heller flyttas. Förstår inte varför filen heter HEIC. Det blev en HEIC fil när jag fotade med min gamla iPhone 7
     
  6. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    HEIC är ett nytt filformat från Apple, kom iom IOS11, är tydligen någon form av container.
     
    bernard gillar detta.
  7. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    Så hon ska ladda ner bilder tagna från en iPhone till sin Samsungtelefon?
    Varför ska hon ha dessa bilder på telefonen? Fungerar väl rätt smidigt att kolla på bilderna i Google Photos? Sökfunktionen är ju rätt smidig.

    Annars som jag ser det så är väl det enda att konvertera dessa till .jpg med något program på datorn.
    (Download all photos or videos)
    Download photos or videos to your device - Computer - Google Photos Help

    Sedan konvertara med tex Android P Brings HEIC Photos But Not All Phone Supports It eller någon sida som gör detta online.

    Eller invänta android 9, men även då det redan är släppt så ska väl samsung släppa sin s10 innan s8 osv får det misstänker jag. Så sommaren 2019 är väl inte en alltför dålig gissning. :)

    PS. i inställningarna på ios kan man ju ändra format om man vill om man inte vill ha detta problem med andra telefoner.