Fråga: Byta batteri själv!

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av croby, 6 apr 2016.

  1. croby

    croby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har beställt nytt batteri plus sån där klisterlapp och tänkte försöka he mig på ett batteribyte själv på min z1 compact!

    Någon som har gjort det och kan guida mig eller vet någon bra sida /video? Är det svårt?
     
  2. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag gjorde det för någon månad sen, det är hur enkelt som helst. Följde den här guiden: http://www.witrigs.com/blog/sony-xperia-z1-compact-complete-disassembly/

    Vill du ha video är det bara att googla "Z1 compact battery replacement" eller liknande så hittar du det. Du behöver nog köpa en ny baksida också, kan vara svårt att återanvända den gamla. Om inte annat behöver du ny tejp, men kan vara värt att köpa ordentlig 3M-tejp till din nya baksida också.

    Var också beredd på att din vattentäthet med största sannolikhet går åt skogen!
     
  3. croby

    croby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej! Varför är baksidan svår att använda igen? Jag köpte som nåt ark med tejp som ska passa in precis längs kanterna då man he tillbaka baksidan igen så borde ju räcka? :)
     
  4. Redibo

    Redibo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2015
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    15
    Sålänge du inte bryter sönder baksidan i processen borde det fungera bra! Se till att värm upp baksidan ordentligt (så att tejpen släpper) innan du börjar bända så kommer det säkert gå strålande! :)
     
  5. croby

    croby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Cool! Har ju ingen värnepistol eller hårtork så funderar på lägga ett tyg över baksidan o köra lite med ett strykjärn över istället, smart eller dum idé haha?
     
  6. Jaevlar

    Jaevlar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Bytte mitt batteri i går, skönt att slippa hopp från ~70% ner till 30% för att sedan helt plötsligt visa 14% och hux flux dö.

    Det enda jag använde till att öppna upp bakstycket med var 4st plektrum - modell grövre - som jag kilade in mellan metallramen och bakstycket. Samt ett plektrum för att arbeta runt telefonen med. Alltså ingen värmning av telefonen alls. Använde kemisk ren bensin (finns på apoteket) och en bomullstops för att göra rent inuti, samt en liten pincett för att dra bort rester av klister/tejp från fabrik.

    Köpte delar från teknikdelar.se , nytt bakstycke innehöll klister/tejp för att fästa luckan. Tätningen verkar inte likvärdig med Sonys originaltejp, så jag tänker nog hålla den undan vatten i fortsättningen. Lite knarr i bakstycket.

    Är man riktigt försiktig kan man även pilla loss NFC-modulen och klistra fast den på det nya batteriet, se bara till att passa in kontaktytorna mot varandra. Det sticker ut två "piggar", passa in NFC-modulens kontaktytor mot dessa så är saken biff.
     
  7. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag hade ett "riktigt" plektrum (alltså öppningsverktyg, inte gitarrplektrum), sen hade jag klippt till ett dussin trekantiga plastbitar med trubbig spets som jag stoppade in mellan baksida och telefon efter hand (så inte klistret skulle klippa tillbaka). (Klippte dem från locket till en Jensen's Coleslaw, men det borde gå att klippa från vilken plastburk som helst:)

    Jag klippte alltså ut trekantiga bitar och klippte sen av lite av ena spetsen för att göra dem trubbigare.

    Värmde lite i taget och tog det väldigt lugnt. Lyfte med plektrumet, stoppade in plastbit, flyttade plektrumet osv. Till slut låg det alltså platsbitar runt i princip hela och det var bara att lyfta bort baksidan.

    Jag tror att om man tar i med sugpropp och försöker dra bort så finns det risk att man deformerar baksidan, men tar man lite i taget ska det inte vara nåt problem. Min baksida var helt plan efter att jag tagit bort den.

    Sen hade mitt nya batteri ingen NFC-antenn så jag var tvungen att flytta över, där var jag mest nervös, men det var bara att ta det lugnt och värma lite där också. Provade att NFC fungerade (med SL-kortet) innan jag satte tillbaka baksidan. Dock missade jag att sätta tillbaka skruven till batteriet... men det borde inte göra så mycket. Jag har alltid skal utanpå mobilen ändå.

    Den tejpen jag fick med kändes tunnare än den som fanns från början, så jag tror inte vattentätheten är ok längre. (Även jag köpte från Teknikdelar.se, de hade fri frakt den dan jag beställde och jag tror de var billigast på batteriet också när jag köpte.)


    Min mobil brukade dö tvärt vid 50-60% batteri kvar. Kopplade man in laddaren direkt efteråt kunde den visa allt mellan 0% och 75%...


    Det var betydligt enklare än när jag skulle plocka isär grabbens iPad... där gick det en massa flexibla kretskort precis vid kanten så jag fick köpa mer delar för att få ihop grejerna....
     
  8. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag bytte batteri, skärm och ram precis. Dock råkade jag bryta sönder bak-skalet då jag värmde för dåligt :( Men jag beställde ett nytt på ebay för 28 kr så när det väl kommer är mobilen som ny :)
     
  9. AnnaMariaZ

    AnnaMariaZ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nokia 3310

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Nokia 3310
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Telefon 3:
    Google Pixel 6
    Platta 2:
    iPad Pro 12
    Jag har samma problem med mitt Sony-batteri
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Tänk på att den genomskinliga plasten som ligger ovanpå kameran är gjord i plast.
    Jag råkade smälta den plastbiten när jag värmde baksidan för att byta kylpasta och vibrator på min Z1.
    Jag har ett nytt svart bakstycke men väntar fortfarande på batteriet så jag gjorde en tillfällig lösning och klippte till en plastskiva o limmade fast på bakstycket. Det är inte mycket skillnad på skärpan men lite märks det.
    Batteriet är i kritiskt läge..stänger av sig i bilen så får ha powerbank med mig i bakfickan om dagarna.

    Jag märkte sedan att det är exakt samma del som sitter på Z ultra, men det bakstycket hade jag redan slängt vid en tidigare reparation, annars hade jag kunnat laga det direkt. Möjligvis är det exakt samma del i Z1 compact.
     
  11. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Välkommen till Swedroid!

    Din telefon släpptes för 3 år sedan.
    Jag vet inte hur länge du haft den, men ett batteri har bara en viss livslängs, och jag kan tro att ditt har kommit dit. Mitt bästa råd till dig är att köpa en ny telefon.
    Det finns många billiga telefoner som är ett lyft från din telefon på många sätt, dock är din telefon rätt bra med tanke på att den har 3 år på nacken och inte var någon toppmodell när den kom. Med 3Gb RAM och Helio X10 processor så skäms den faktiskt inte för sig.
    Men sedan är det uppdateringar och säkerhet. Din telefon kommer att stanna på Android 6.

    Har du fler frågor eller vill du ha köpråd så råder jag dig att skapa en ny tråd!

    Sen kan vill jag bara uppmärksamma dig på att tråden du svarade i är 2 1/2 år gammal. Det var lite tur att vi hittade dig!
     
    bernard gillar detta.