Tråden för Google Photos

Diskussion i 'Applikationer' startad av Miros, 29 maj 2015.

  1. Textas

    Textas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2018
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    190
    Ja kolla upp via google-foto är enkelt, det vet jag :). Jobbigt blir det när det är större antal bilder man måste kolla upp. Synd som fan att det inte går att ställa in manuellt. I dagsläget får jag köra omvägar. Laddar upp till dropbox och då blir bilderna "datum_tidpunkt". Sen flytta dom från dropbox till gdrive.
     
  2. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    En snabb fråga. Kan man skapa egna stiliserade foton som man får upp i appen vid jämna tillfällen under Assistenten? Det står att effekter är på slagna men går inte att se vilken. Har sett en som heter färgpop. Själv ser jag bara Album, Film, Collage och Animation
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 734

    MINA ENHETER

    Har du tagit en bild med en kamera så finns det metadata (exif-data) sparad i själva filen. När du laddar upp fotot till Google Photos följer såväl datum, tid som plats med, inbakat i själva filen. Alla kameror har stöd för detta, det har funnits sedan 90-talet. De flesta program kan även plocka fram den datan vid behov. Det finns alltså ingen risk att du inte kan datumkategorisera dina foton längre fram i tiden (så länge du inte skickar foton över Facebook Messenger, för då sabbas kvaliteten, filnamnet ändras, den tar bort exifdatan osv).

    Ska du beställa fotoalbum direkt i Google Photos? I vissa länder kan man beställa utskrifter direkt från Google Photos, vet ej om det finns i Sverige. Då borde det inte vara några problem att datumkategorisera dem, Google Photos kan säkerligen visa datumet.
    Eller ska du ladda ner dem från Photos och ladda upp till någon annan tjänst, för att beställa utskrifter därifrån? Även foton med slumpmässiga namn i stil med IMG_xxxxx brukar hamna i rätt ordning om man sorterar efter namn och därutöver borde fototjänsten kunna läsa av datum och klockslag i exifdatan, om du verkligen behöver datumet när du beställer foton.

    Kan du förtydliga vilket problem du föreställer dig kan uppstå?
     
  4. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    kan man välja ut några bilder och säga att det är någon, eller på något sätt trigga att den ska leta efter nya ansikten?
    har haft två hundar som google först hittade som samma hund, efter att ha markerat bilderna på hund 2 och sagt att det inte är samma som hund 1 så försvinner de bara från ansiktena och hittar inget alternativ för att lägga till ett namn till hund 2
     
  5. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Hmm eftersom man får gratis utrymme på GP om man har en Pixel (det som laddas upp från mobilen)
    Funkar det då om man petar in alla bilder man har hemma (på xterna diskar) på mobilen och laddar upp sen och det inte "äter" av utrymmet där?
     
  6. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Jag testade för något halvår sedan att lägga in ett filmklipp från min action-kamera på min Pixel XL gen 1 i min DCIM folder och det var "gratis", tog ingen plats på Google Drive. Klippet var i originalkvalitét och var 3.5 GB stort.

    Min tanke är att ha kvar Pixeln som "uppladdningsstation" för mina foton även när jag bytt ut telefonen mot en ny :)
     
    bernard och j6071219 gillar detta.
  7. j6071219

    j6071219 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2017
    Inlägg:
    257
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Google Pixel 4a 5G
    Trevligt!

    Bara den "lilla" grejen att man måste flytta över allt till mobilen först då..om ingen annan har något annat smart tips för att komma runt det.
     
    bernard gillar detta.
  8. ew22cx

    ew22cx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har precis testat att köra VPN (Tunnelbear) för att lura Google Photos jag är i USA, då dyker Face Recognition up som funktion. Därefter har jag väntat ~2 dagar, kikat, nollställt cache och tömt appen på data. Under den här perioden har jag laddat upp några semesterbilder som togs med systemkamera.
    Ytterligare ~1 dag och plötsligt dök det upp 2 personer som appen kände igen, dock bara från bilder tagna med systemkameran och som laddades upp -efter- att jag aktiverade funktionen.

    Därefter har jag experimenterat lite, loggat ut ur kontot, in igen, startat om face recognition, cache, osv.
    Har också laddat upp fler bilder, både med VPN igång och utan. Än så länge har det inte dykt upp någon ny person som den känner igen ansikten från - men de 2 som den hittade igår som finns med på de nya uppladdade bilderna känns igen på ~5 minuter.

    Mina antaganden är då detta - att bilder jag laddar upp efter att funktionen aktiverades fungerar. De 2 personer som redan finns inne går snabbare att känna igen från bilder, men att det kanske dyker upp fler personer som finns med på bilder jag laddat upp idag.

    Men, detta blir ju lite tråkigt med tanke på att jag har bilder på Google Photo från tidigare (inte så många som er, men ~400st kanske.).
    Känns detta som ett rimligt antagande, eller är jag otålig och bilderna som fanns sedan tidigare kanske tar längre tid än de som laddas upp efteråt?

    - Kan det finnas någon metod att få Google Photos att "läsa in" fotona igen som om de vore uppladdade? Eller ska man flytta över alla från Pixel 2 till dator, radera dem på Google Photos och upp igen?
    Känns onödigt, och retligt på album osv. som skapats.

    Något som känns igen?
     
  9. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ja, känner igen det. Jag valde att ladda upp allt på nytt, det tog några dagar innan ansiktena identifierats så man måste ge det lite tid.
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Känns märkligt. Hos mig har den hittat personer på bilder som är uppladdade långt innan jag aktiverade ansiktsigenkänning. Det kan dock ta mer än 2 dagar. Samma sak hos för min syrra i mamma, bilder innan de aktiverade ansiktsigenkänning har den hittat personer i bilderna så jag känner inte igen det du beskriver
     
  11. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Omkring 15000 foton identifierades i efterhand för mig, men det tog nog några veckor tror jag innan allt va klart. Aktiverade en ggn via vpn och har inte rört det igen efter det, och det funkar problemfritt.
     
  12. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Okej, då var jag nog inte tillräckligt tålmodig eller så har det ändrats.
     
  13. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    För övrigt är ju face recogniton läskigt bra, ser skillnad på mina barn på bilder som är 10 år gamla fram till idag. Knappt att jag ser skillnad på dem som bebisar :) Google verkar ha en äckligt bra algoritm för å läsa av ansiktsdrag.
     
    jnsson gillar detta.
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, säger samma sak. Den känner av på en bild, när jag är typ 12 år, att det är jag. Och typ en bild på syrran där hon är 5 år, att det är hon, hon fyller nu 17 om 1 vecka
     
  15. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Dessutom klarar den av personer där bilden är tagen från sidan i mörka miljöer vilket är smått osannolikt :)
     
    jnsson gillar detta.
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Men jag har för mig att de flesta ansikten lästes in på några dagar, men upptäckte eftersom att allt fler var inlläst. Men det var som sagt många bilder och jag tror att det tog några veckor tills allt va klart, upptäckte lite nya då och då som hade identifierats

    Hehe, lite creepy är det allt. Än märkligare att de ser skillnad på barmen när de är 6 månader gamla, på bilder som är 7-10 år gamla.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För det mesta ja, inte alltid för mig dock. Beror lite på hur bilden är tagen
    haha, jo lite både och
     
  18. ew22cx

    ew22cx Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för snabba svar!
    Alright, då avvaktar jag lite till så får vi se om det kanske händer något med de som var där sedan tidigare. Det var att det verkar gått så mycket snabbare med bilder som laddas upp efteråt som gjorde mig fundersam.

    Om det blir så jag ger vika och flyttar över bilderna, raderar och laddar upp dem igen - inte kan den väl hålla koll på mina ex. Album och återskapa dem då (gruppera), de får man nog göra om?
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer
     
  20. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Bara jag som har problem med websidan av google foton sen några dagar?
    I appen funkar allt perfekt men oavsett om jag via dator eller mobilens webbläsare (chrome på båda men även firefox ger samma resultat) går in på Google Photos - All your photos organized and easy to find så är startfliken, foton, bara fylld av grå rutor.
    Skärmklipp.PNG

    De övriga flikarna, album, assistent och delning fungar som de ska.
    Väldigt märkligt.