Hur sätta upp et "LAN" åt grabben och kompisarna!

Diskussion i 'Off Topic' startad av Rospigg, 20 aug 2018.

  1. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag har aldrig haft några problem. Och Jo jag hade nog hellre haft en likvärdig Asus. Men jag kunde köpa den här till ett riktigt bra pris.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Du kanske redan tänkt på det. Men kommer eventuellt någon unge komma med en laptop som behöver en ethernet-adapter? Kanske värt att ha i åtanke/påminna kidsen att ta med sina egna adaptrar om de har.

    Jag vet att en annan bara tänker på stationära och det var sådana som jag sluggade runt men det tycks finnas väldigt många som gibbar på laptops idag och alla laptops har inte ethernet-uttag längre.
     
    bernard gillar detta.
  3. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vore ju införas spöstraff på att bygga en bärbar utan RJ45-uttag, visste inte att det fanns utan. Trådlöst är ju trögt som sirap. Kommer sällan upp i mer än 60Mbit medan tråd dundrar på i 950Mbit i privata nätverket.
     
  4. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ska kanske nämna att med tomato och dd-wrt så finns kanske inte de senaste drivrutinerna i dessa firmwares, så hastigheten i wifi kan vara sämre än original firmware.
     
  5. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Precis vad som hände när routern dog hos en närstående i mitten av Mars månad pga hon spillde vatten på den... *facepalm* "Vad fan, det luktar bränt!"
    Hon hade fått en macbook pro 15 early 2013, som är den första generationen där de plockade bort RJ45 uttaget.
    Och försökte förklara att man kan sätta kabeln rakt från väggen in i datorn eftersom hon har fiber innan vi klurade ut detta. Fick gå upp vid 05 nästa dag och åka och ge henne min gamla Asus N12-D1 flashad med Tomato by Shibby och två 40cm långa 16dB antenner.

    Stämmer till exempel in på Asus då de använder chipp på moderkortet med stängd källkod som enbart accelereras med stock firmware. Jag kommer inte riktigt ihåg vad detta är, om det är en slags proprietär burst teknik på wifi radion?
    Var längesen jag läste på om detta.
     
  6. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Tack för den! Det hade jag inte en tanke på.
    Nu verkar det som att vi kommer att planera detta till höstlovet. Så har jag tid på mig att fixa det som behövs.
     
    bernard gillar detta.
  7. foppson

    foppson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Aha, jag funderade länge på vilken dator som kunde sakna RJ45, klart det skulle vara en MAC, går säkert med någon 1000kronors adapter istället för ett litet intelchip och uttag klart från fabrik i maskinen för 15kr.
    Det är inte det enda idiotiska Apple gjort, kolla på louis Rossman (stavning?). Kylningen är katastofal, köper man en Mac med en i9 så kan man få sämre prestanda än en Mac med en i7 ifall man pressar den i någon minut pga kylningen. Fixen de gjort är att inte låta processorn jobba lika hårt och förändra fläktkurvan lite, det spelar ingen roll när kylningen inte är dimensionerad efter behovet. Skandal.
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Netonnet säljer thunderbolt till ethernet som jag ska köpa för 319kr nu i höst
    Jo det vet jag.
    Istället för att öka fläktarna underklockas processorn till 1.3ghz och likaså grafikkortet till hälften av hastigheten när thermal throttling utlöses.
    Lösningen har varit att ta bort bakstycket och borra små hål där fläktarna är och ge direkt tilluft istället för Apples idiotiskta idé att luften ska sugas in från sidorna, över moderkortet och högtalarna. Även om det är hål bredvid fläktarna är det en plastskiva försatt så att ingen luft kan komma in från baksidan..