Problem: Problem att betala med Gear S3 - Samsung Pay

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av bridgemix, 30 jul 2018.

  1. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej,
    Vet inte om denna fråga är S3 specifik eller Samsung Pay generellt?
    Jag har aktiverat och lagt in mina kort i Samsung Pay i min nyinköpta S3 Classic (kopplad mot en P20 Pro).
    Allt har fungerat bra med själva uppsättningen, men problemet kom när jag skulle betala första gången.

    Jag var inne i en Synsam butik och tänkte jag skulle testa, gör allt enligt bruksanvisningen... men kortterminalen meddelar att något i stil med "manuellt köp" eller att kortets uppgifter ska matas in manuellt.
    Min fundering är om något gått fel vid installationen eller om det är just den kortterminalen, eller om jag gjorde något tokigt?

    Jag testade några gånger sen hängde sig butikens kassasystem och personlane fick starta om kortterminalen, lätt pinsamt.

    Alla korten har fungerat bra att lägga och jag har behövt att godkänna via bank-id, kod eller sms för att bekräfta.
    Några idéer?

    Tack på förhand!
     
  2. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Svarar på min egen fråga...
    Testade idag igen på en lunchrestaurang och då funkade det felfritt.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det kan ju helt enkelt ha varit så att Synsams terminal inte har stöd för Samsung Pay. Jag tror inte att systemet är transparent och att det kvittar vad för NFC-betalningssystem man försöker använda, utan olika tjänster kräver nog olika stöd.
     
    hahadaoc gillar detta.
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 389
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Håll oss uppdaterade om hur det funkar för dig framöver att betala med din klocka.

    Jag - och flera andra Gear S3-användare - är tyvärr väldigt missnöjda då våra klockor rensas från alla inlagda kort jämt och ständigt. Efter fjärde gången tröttnade jag. Jag har inte betalat med min klocka på flera månader nu tyvärr, då det helt enkelt blev poänglöst och för opålitligt. Jag hade också en del problem med att kortterminaler som i teorin borde fungera felfritt med Samsung Pay visade felmeddelanden i stil med MEDGES EJ, utan någon tänkbar förklaring.
    Detta finns beskrivet i andra trådar.
    Därför vore det intressant att höra hur det funkar för dig.
     
    bernard gillar detta.
  5. bridgemix

    bridgemix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2012
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Absolut, jag ska meddela om jag får liknande problem... Korten har varit aktiva sedan helgen och jag har gjort 6-7 st godkända köp på lunchresturanger, Willys, ST1, lokala djuraffären osv.
    Alla förutom på Synsam har funkat, men i djuraffären ville den även ha min pinkod...

    Ps. kommer från en Apple Watch och iPhone, måste säga att Gear S3 är överlägsen...
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var X:e köp brukar den fråga om PIN-kod av säkerhetsskäl tror jag, så det var nog i sin ordning.
     
  7. shadowman

    shadowman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hur betala du med Samsung pay på ST1?
     
    bernard och McGilljam gillar detta.
  8. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Där blev jag nyfiken.
     
  9. headphone

    headphone Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    när du betalar över 200kr så måste du använda pinkod. samma sak som när du *blippar*
     
    bernard gillar detta.
  10. henke_e

    henke_e Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Fungerar det bra för er nuförtiden? N6290 skrev ovan om raderade kort men det har löst sig åtminstone för mig nu. Tycker Samsungs Pay-suppirt var väldigt duktiga när det bråkade i våras/somras. Lärde mig idag i annan tråd att det är bra att börja testa betala med NFC. Slipper tydligen pinkoden oftare då .
     
    SirHejsan gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 389
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Nu har det inte återställts på några månader. Men jag har å andra sidan tappat förtroendet för tjänsten tyvärr, så jag betalar inte aktivt med den längre. Är nog en månad sen sist. Riktigt tråkigt, men känner inte att jag kan lita på det pga de stora besvären som Samsung inte kunde fixa på så lång tid.
     
    henke_e gillar detta.
  12. xtian68

    xtian68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mina kort brukade försvinna förut. Nu har de varit kvar åtminstone i två månader.
     
    henke_e gillar detta.