Intryck och omdömen - Galaxy Note 9

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av Swedroid, 22 aug 2018.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Till er som lagt vantarna på Galaxy Note 9: Vad tycker ni om telefonen - vad är bra/vad är mindre bra?

    Hur är exempelvis:
    • Byggkvalitet
    • Skärm
    • Prestanda
    • Batteritid
    • Kamera
    • S-pen
     
    Last edited by a moderator: 22 aug 2018
    Sunbringer gillar detta.
  2. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Påtagligt bättre från Note 8 är:
    Skärm
    Batteritid
    Kamera
    Av det är batteritiden viktigaste för mig.
     
    R3b0rn, bernard och masa69 gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Snabbrecension av Note 9

    Det har väl knappast undgått någon frekvent besökare på Swedroid att jag gillar Apple-produkter och jag har skrivit i många trådar hur mycket jag gillar min iPhone X. De vanebildande gesterna, skärmen, kameran, prestandan och formatet har gjort att jag har varit ganska ointresserad av nya telefoner senaste året. När Samsung presenterade Note 9 så kändes det inte särskilt övertygande. Visst är det trevligt med större batteri, smartare S-pen, stereohögtalare och en bättre placerad fingeravtrycksläsare. Men utan att titta på detaljer så är det lätt att förväxla 9an med förra årets version. Förutom möjligen när man ser kvittot och priset. Jag har ägt samtliga Note-modeller sedan Note 3 (förutom 7 som jag beställde och betalade för men aldrig hann få). 9an kändes som den första noten som jag skulle hoppa över...

    Men så väcktes det ett litet intresse ändå. Jag tycker att det Apple gjort med sina iPhones mellan version 6 och 8 är ganska unikt i mobilbranschen - de har finslipat en solid konstruktion istället för att hela tiden designa om och ändra på saker. I år är det Samsung som gör det, och det är kanske precis det som behövs, för funktioner är det ju ingen direkt brist på!

    Sagt och gjort, la en order på en 128/6 i nya blåa färgen. Idag kom den och här är mina intryck.

    Byggkvalitet

    Note 9 är den mest välbyggda Samsungtelefonen hittills. Den är väldigt tung med över 200g, men det ger en solid och stabil känsla i handen. Materialen är toppklass och till skillnad från S8+ så finns det inga glipor där damm och skräp kan fastna. Den oleofobiska behandlingen av glaset är bra och fingret glider lätt över skärmen. Givetvis är det en fingeravtrycksmagnet. Den nya blåa färgen är magisk. Den ser oftast så mörk ut att det påminner mer om svart men ibland glänser den till i blått. Note 9 tar nog förstaplatsen som den snyggaste telefonen jag har haft i min ägo. Sorry Apple, vitt och gråsvart är inte särskilt spännande...

    Display

    I år har Note 9 0.1" större display än Note 8 förra året, en skillnad som inte direkt märks. Displayen känns mäktig jämfört med X och det är skönt att den inte har notch, även om jag inte direkt stör mig på den i X. Tyvärr lider den av betydligt mer tint i vinkel än X och kalibreringen är på sedvanligt Samsung-vis inte i närheten av korrekt. Men det är roligt att använda telefonen och det mesta ser grått och trist ut i jämförelse. Utmärkt för spel! För film funkar den ganska dåligt p.g.a. alldeles för hög kontrast, felaktig gamma och därmed kraftig black crush. X har fortfarande en överlägsen display i mina ögon även om Samsungs är "roligare".

    Ljud

    Var inte alls impad av Note 9 när jag hörde den i butiksmiljö men hemma är det en annan femma. Jäklar vad bra högtalarna låter! X har lite mer bas men Note 9 låter renare och mindre skränigt. Det är nog min nya högtalarfavorit. Hörlursutgången låter fantastiskt, jag föredrar den faktiskt framför LG G7 som jag testade häromdagen. De medföljande lurarna är bra men av typen in-ear som jag inte gillar.

    Mjukvara

    I jämförelse med den LG G7 som jag packade upp häromdagen så är Samsungs mjukvara mycket trevligare. Det ser proffsigare ut och har färre medföljande appar som inte går att få bort. Operativsystemet flyter på bra, särskilt om man kör 1080p. Samsung har snabba paneler med kort inputlag och med deras egna tangentbord är det faktiskt riktigt njutbart att skriva längre texter på telefonen. Inte riktigt iPhone-klass i responsiviteten men överlag riktigt bra. På nåt sätt känns Noten snabbare än Pixel 2 XL, antagligen beror det på mindre input lag i panelen. Har verkligen saknat Samsungs implementation av Always on display som är den bästa på marknaden.

    S-pen

    Jag har verkligen saknat pennan! Nu med bluetooth är den ännu mer användbar (som fjärrutlösare till kameran!). Jag jobbar med webbutveckling och "screen-write"-funktionen är smidig när man påtala ett fel i en app eller webbsida. Att använda telefonen för snabba noteringar direkt på låsskärmen är riktigt vanebildande.

    Mottagning

    Fenomenal 4G som vanligt från Samsung. Helt klart iPhone-klass på mottagningen i mobilnätet. Wifi-mottagningen spöar min X både i räckvidd och hastighet.

    Edit: Efter mer testning får jag tyvärr dra tillbaka ovanstående. Note 9 har ganska stora problem med mottagningen när jag pendlar mellan Uppsala och Stockholm och det tar ibland en hel minut innan jag får tillbaka datanätet. Om jag kopplar upp mig med personal hotspot mot min X går det att använda Note 9 under hela tågsträckan.

    Kamera

    Här är jag lite besviken. Bilderna i dagsljus blir inte alls lika naturliga som från min X. Tydliga halos runt träd och huskroppar från HDR-processningen. I mörker däremot får X hårt med spö, Note 9 är i en annan liga. Tycker även att teleobjektivet i Note 9 är skarpare. Porträttläget är bättre på X. Föredrar videoupptagningen med den bakre kameran på X eftersom färgerna är mer naturliga och stabiliseringen känns mindre ryckig. Framkameran däremot är bättre i alla avseenden på Note 9. Ljudupptagningen är helt överlägsen på Note. Lite blandade intryck med andra ord.

    Lägger ut lite jämförande bilder senare i veckan.

    Batteritid

    För tidigt att säga, men mycket lovande hittills. Trots att jag lekt med telefonen konstant i fyra timmar har den över 50% batteri kvar. Extra imponerande med tanke på all installation och annat krävande jag pysslat med.

    Sammanfattning

    Note 9 är den mest kompletta Androidtelefon jag ägt. Den är inte bäst på allt, men den klarar mer än någon annan telefon och den har roliga unika funktioner som ingen annan telefon har (S-pen). Samsung har förfinat en redan bra design istället för att känna sig tvingade att ändra för ändrandets skull, något jag verkligen uppskattar och hoppas att de fortsätter med. Sno iPhone X gestnavigering så blir det tufft att välja var det primära SIM-kortet ska sitta...
     
    Last edited by a moderator: 5 sept 2018
    stealth.pilot, P.F, Silfverlood och 7 andra gillar detta.
  4. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Lite roligt att du poängterar skärmen som en påtaglig förbättring gentemot Note8. Swedroid i sin nypublicerade recension hävdar motsatsen, hoppas inte det är stor skillnad i skärmkvalité modeller emellan! :)
     
  5. museo12

    museo12 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    291

    MINA ENHETER

    Ja, jag såg det också och tyckte också det var lite kul! För mig är skärmen bättre än på Note 8. :)
     
  6. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Bra recension, jag har själv iPhone X och jag vet egentligen inte varför.
    Har haft hundratals mobiler sedan 80-talet och gillat de flesta, många många Android, många många iPhone.
    Jag är sugen på Android igen men utvecklingen går så rasande fort att man inte hinner ha det senaste mer än tre månader, sen är den passé.
    Men var gör jag av en Note, min X är redan för tung och stor för byxfickan?
    Notera att jag aldrig spyr på det andra laget, var och en får välja sin egen väg.

    Jag vill ha en Note 9, men den är för stor, typiskt inte bra.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En telefon du köper idag är precis lika bra som den var när du köpte den om ett års tid. Bara för att det kommer nya telefoner som är bättre påverkar det inte din befintliga telefons egenskaper. Det finns alltid något bättre runt hörnet som du skriver, så sikta på det bästa som finns på marknaden för din del när du behöver en ny telefon, eller när det finns en telefon på marknaden som ger mervärde nog att uppgradera, och fundera inte så mycket på vad som kommer härnäst.

    Vad gäller storleken blir Note 9 så klart en omöjlighet om du ser iPhone X som idealet. Vänta i sådana fall in Galaxy S10 om du är sugen på Android igen - S10:an dyker upp i februari/mars däromkring. S9 är rätt kompakt och S10 bör ha liknande yttermått.
     
    P.F, Gustav Karlsson, R3b0rn och 7 andra gillar detta.
  8. 4x4

    4x4 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2013
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    148
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju det som är kruxet, vänta.
    Ska jag vänta på S10, ska jag vänta på One Plus 6T, ska jag vänta på iPnone what ever...
    Jag lever NU...
     
    Jessie75 gillar detta.
  9. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Första dagen med Note 9 på jobbet. Min tidigare S7 Edge hade otroligt jobbigt att få bra täckning i fikarummet. Man kunde sitta länge och vänta på att sidor laddades. Det är fortsatt segare än normalt, men oj så mycket bättre flyt det mobila nätet är på en plats som är normalt sett dålig täckning för de flesta mobiler.

    Jag finner dock det lite jobbigt att lära mig använda fingeravtrycken på baksidan. Känns totalt onaturligt för mig. Dock är läsaren SÅ mycket bättre jämfört med S7 Edge! Iris scanner är obrukbar pga glasögon, supersnabb annars! Efter ett dygn med Note 9 är jag väldigt nöjd. Skärmen, ljudet, kameran....så nöjd med det jämfört med S7E. En rejäl uppgradering helt enkelt. :)
     
    Silfverlood, FarmerJoe, Arotica och 1 annan gillar detta.
  10. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 134
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Gick från en Note 8 till 9an, även om mycket är lika så är det i detaljerna det skiljer.

    Älskar att luren kombinerar iris och ansiktsigenkänning istället för att man behöver välja en av dem.
    Fingeravtrycks läsarens placering är mycket bättre och den är snabb och exakt.

    Kameran är bättre, om än marginellt. Gillar skarpt slow motion funktionen, blir riktigt bra och näst på testlistan är hur den fungerar under mörkare det av dygnet.

    Pennan..... Ja alltså min penna gick sönder ganska per omgående, själva klick knappen man använder för att ta ut/sätta i pennan lossnade eftersom plasten runt den sprack.

    All ära till Samsung som beklagade att dom inte hade fått in pennor i butiken än och beställde en ny utan tjafs, kommer senast Onsdag. Tills dess har jag en McGyver lösning som funkar så länge.

    Pennan är e S-Pen (dooh) som jag är van vid MEN jag har lattjat lite med att styra spotify medans jag kladdade med mat och det fungerade förvånansvärt smidigt.

    Över lag är Note 9 det jag hoppades att 8:an skulle vara, snabbt, inget lagg, inte strul med någonting faktiskt.

    Batteriet... Ja här har jag, även om jag försöker att inte ha det, stora förväntningar.

    4000Mah borde vara ett schysst lyft från 3300,är på första fulla laddningen och har svårt att bedöma om det är bra eller dåligt, men känslan är att jag kommer bli nöjd.

    Värd pengarna? Ja för mig definitivt, särskilt som Samsung erbjuder mig 5k i inbyte för min 8.
     
    Kristy, Ompan och bernard gillar detta.
  11. Arotica

    Arotica Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2018
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    37
    Blev väldigt besviken för 2 år sen när det gick som det gick med Note 7. Hade förbokat den men slutade med att jag nöjde mig med en S7 Edge och lade mina planer på en Note på hyllan. Avstod ifrån Note 8 pga batteriet som var i minsta laget, dock förstår jag att de var lite extra försiktiga pga Note 7. Nu när Note 9 till slut visades upp slog jag till på en gång, den hade allt jag ville ha och jag längtade fortfarande efter en Note.

    Hittills har jag absolut ingenting att klaga på, den klarar allt jag utmanar den med galant.

    Har använt den väldigt mycket sen jag fick den den 23:dje och batteriet räcker mycket längre än vad min S7 Edge gjorde. Dock hade den 2 år på nacken så den har garanterat tappat lite batteritid. Jag har fått ut ca 6 timmars skärmtid med blandad användning.

    Skärmen är en brutal skillnad mot min gamla lur. Bara efter en timme med Note så såg och kändes min gamla alldeles för liten. Man blir snabbt bortskämd!

    Kameran ser hittills väldigt lovande ut i både ljus och mörkare miljö. Ai-funktionen är inte lika aggressiv som P20 Pro(min sambo har en).

    Sjukt bra byggkvalitet! Jag älskar designen genomgående. Saknar inte den fysiska hemknappen. Är himla skönt att slippa en notch också för den delen. Eller flärp som P20 Pro kallar det på svenska :D.

    S-Pen är smidig och ett roligt samt användbart tillbehör. Kommer bli många sketcher den kommande tiden.
     
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Är det någon annan än jag som tycker att skärmen har för mycket blått i sig? Jämför jag med min oneplus 6 så gillar jag skärmen i min op6 mer! Noten är så grå tycker jag. På Op är det vita mer vitt eller hur man ska säga. Lite besviken faktiskt, speciellt när man får höra att detta ska vara den bästa skärmen någonsin osv. Är det någon annan som gör samma betraktelse?
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 756
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du testat justera vitbalansen lite under Displayinställningar->Skärmläge?

    Jag kör AMOLED Foto själv, men du kan anpassa individuellt under "Anpassade bildskärm".

    Under "Avancerade alternativ" kan du specifikt dra ned det blå en aning.

    Screenshot_20180826-013342_Settings.jpg
     
    Last edited: 26 aug 2018
    Kristy gillar detta.
  14. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Jag testade lite grann och visst blev det lite bättre med amoled foto bland annat. Ska testa imorgon med att manuellt dra ner det blåa. Men en annan grej förutom det så känns skärmen på OP6 lite skarpare, noten tycker jag känns lite grådassig, har skärmen inställd på FHD+ ska tilläggas. Jag tycker nästan att ljusstyrkan också är högre på min Oneplus. Det lite svårt att förklara men det jag ser i skärmen på Oneplusen känns "närmare" på något sätt.
     
  15. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Lite jämförelsebilder. Sen kan det ju även vara så att jag är mer van med OP6 nu när jag haft den ett tag. Dock med min Note 8 så tyckte jag att skärmen var så fin att jag tog fram den bara för att titta på den. Därför trodde jag att Note 9 skulle få mig att ramla av stolen med rapporter om världens bästa skärm.
    20180826_015137.jpg 20180826_015338.jpg 20180826_015444.jpg
     
  16. Gustav Karlsson

    Gustav Karlsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2016
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    916
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Magisk & Kirisakura Kernel
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    ROM:
    iOS 15.1.1
    Info:
    Dopamine Jailbreak
    Telefon 3:
    OnePlus 9 Pro
    ROM:
    OxygenOS 11.2.10.10
    Info:
    Magisk & Arter97 kernel
    Platta:
    iPad Pro 12.9
    Av bilderna att döma är Note9 skarpare medan OP6 erbjuder högre ljusstyrka. Ett tips är att använda auto-ljusstyrka på Samsungen för att uppnå högre nivåer, detta drar dock väsentligt mycket mer ström.
     
    Ompan gillar detta.
  17. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Hur gör ni med lite större, och framförallt tyngre, telefoner när ni sitter länge, för att inte bli utmattade i händer och armar?
     
  18. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 134
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Tränar?[emoji16]
    Skämt åsido, jag brukar luta den mot min snusdosa när jag exempelvis sitter vid ett bord, typ när jag kollar serier på lunchen eller så.
     
    Kristy, Gustav Karlsson och EricG gillar detta.
  19. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    Jag brukar ta en banan ur jobbets fruktkorg, bästa improviserade mobilstödet jag hittat :)
     
    Kristy, R3b0rn, Gustav Karlsson och 2 andra gillar detta.
  20. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    512GB Ocean Blue

    Kände att jag behövde några dagar med mobilen för att kunna ge den en rättvis bedömning. Min jämförelse kommer vara mot iPhone X som körde iOS 12 och min förra op6 samt s9+.

    Allt börjar med utseende. När man tittar på den så är det samma design språk som note 8 vilket inte är en dålig sak. I en värld av horribla "notches" som antingen blir mindre som påstådda oneplus 6t eller större som vissa pixliga mobiler så är en helt "clean" framsida något av en retrokänsla och en absolut välkommen sådan. Personligen så ogillar jag notch något fruktansvärt, en helt onödigt påhitt som inte gör något bättre.
    Baksidan är förbättrad med fingeravtrycksläsaren placerad i ett marginellt bättre läge, jag säger marginellt eftersom den fortfarande är lite knepigt placerad. Färgen är urskön, tackolov mörkare än dom baby blåa nyanserna dom har haft.

    Skärmen är verkligen vass! Speciellt i 1440p då den fulla potentialen låses upp. Kollade på film igår på mobilen och önskar att det fanns TVn med lika fin kvalitet som inte kostar en njure och en halv lever. Härlig svärta och starka färger som vanligt med super amoled. Jämfört med X så är de något kallare inställt men kunde lätt ändra färg nyanser och inställningar för att uppnå liknande färg skala.
    Och jag slapp kolla på film med ett hack på sidan...

    Kameran är i sann Samsung anda helt fenomenal. Nog det bästa man kan få tag på just nu i totalt sammanhang. iPhone X är grym i vissa lägen och op6 med men helheten vinner note 9 överlägset. Kanske bara marginalt gentemot s9+.

    Mjukvaran är så lik s9+ så det är nästan inget som skiljer dem åt... Eller Jo...
    S-Pen! För första gången så är det pennan jag använder mest sen första note serien. Bluetoothen har gjort det så enkelt att ta gruppbilder och styra mobilens musik etc att det används flitigt, till skillnad från dex gimmiken. Inte lika snabb och rapp i känslan som op6 är men vid 1080p så blir det mest lite flytigare. Jag är inte känslig för "hack" och upplever note 9 som väldigt rapp. 512GB räcker till så sjukt mycket film och musik vilket leder till,

    Ljudet. Dom inbyggda högtalarna är väldigt bra. Stereo som känns fyllig och ingen känsla av skränighet eller skorvigt ljud. Bästa mobilljudet på ett bra tag enligt mig.

    Hörlursuttaget är en klurig en. Kör enbart FLAC filer över cdkvaliet. Jag lyssnar på ett par Beyerdynamic Xelento och vet hur dom lurarna låter när en bra DAC är inkopplad. Första gången jag lyssnade på note 9 så kändes ljudet platt, ingen djup eller öppenhet alls. Slog på Dolby Atmos, nu blev det bättre. En helt annan dynamik med viss öppenhet. Känns fylligt men är inte säker på om det är bättre än LGs QuadDAC. Kanske rätt jämnt. Kopplade in min FiiO q5 och allt funkar perfekt.

    Nu kommer vi till det som varit mest kontroversiellt sen Note 7 eran och det är Batteriet. iPhone är så brutalt bra på att hålla batteritid i standby men när du väl börjar använda den så dränerar den snabbare än en fisk på torra land. Note är lite tvärtom där. Den dränerar mer än iPhone X men i realtidsanvändning så är Note 9 överlägsen. Igår kom jag lätt upp i 8h screen on och hela dagen plus någon timma till och detta är utan att avaktivera appar med tex package disabler. Bara bloatware som gick utan den appen typ Chrome Facebook etc.

    Min slutsats är att det är en dyr telefon men som är värd varenda krona. Tankade torrents på den och förde över till en extern hårddisk via medföljande otg sladd och 512gb räcker långt. Extremt långt. Helheten är pricken över i och känner mig väldigt nöjd över detta köp.
     
    Last edited: 29 aug 2018
    Kristy, 6150, SGSi9000 och 4 andra gillar detta.