Diskussion: Google Assistant med svenskt språkstöd

Diskussion i 'Google Assistant' startad av Salvion, 15 feb 2018.

  1. P.F

    P.F Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Japp det är det, kör min OP6 på engelska pga android auto, har dock inte provat svenska på den.
     
    droidsmurf gillar detta.
  2. Atmos

    Atmos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256gb
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Poco F2 Pro
    Funkar på engelska för mig nu på OnePlus 6. Men inte på svenska än.
     
  3. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Nja beror ju på hur man ser på det. För allmänheten? Absolut då kommer de ta längre tid att hitta till styrning av hem och liknande. Men för oss som hänger här och andra early adopters så tror jag inte att de kommer dröja så mycket längre. Exempel: lärde min kollega att använda rösten i bilen med Android auto häromdagen. Han visste inte ens att man kunde göra så ens med blåtand.
    När ja åkte med han imorse så startade han musiken med rösten som att han inte gjort annat.
    När teknik gör något enklare än hur de var innan utan ansträngning så snappar även ointresserade upp det fort.
    Mina föräldrar ville köpa dimmers till sitt sovrum, skulle bli ganska dyr historia så tipsa om Ikeas smartlampor eller va dom heter, numera sitter det även en sådan i köket och de till en bråkdel av priset att installera en traditionell dimmer.

    Sakerna som Google släpper nu och de som finns i USA är av samma karaktär, förenklar saker som man är van att använda idag redan, med viss skillnad att man använder röst och att telefonen är navet. Men oftast billigare, enkelt att lära sig och fascinerande att tekniken kommit så fort.

    Så bara att byta eller starta låt på Spotify i bilen med rösten kommer va big deal för dom som är vana att använda aux kabeln eller bara Bluetooth. Tänk då va Google duplex, mer komplett assistant och liknande tekniker/funktioner kommer imponera.
     
    Bakken, Kristy och Spaderess gillar detta.
  4. Schweden

    Schweden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag gick in i Google-appen och döm av min förvåning när jag märker att jag har Google Assistent på svenska. Sedan uppdaterar jag appen och assistenten försvann??? Är jag körd nu igen?
     
    EricG, nickewistrom, bernard och 1 annan gillar detta.
  5. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Nått tok pågår nu, har sedan länge haft inställt engelska(us) som primärt och svenska som sekundärt under röst.
    Förut så blev det till bara svenska av sig själv. Men tänkte inte mer på det och ställde in det som vanligt igen. Samma sak hände återigen men nu kan jag inte ställa in voice match (Google now) alls..
     
    bernard gillar detta.
  6. Jepajo

    Jepajo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Har nu dykt upp i min samsung 8.

    Update: För att sen vara försvunnen igen vid nästa försök...
     
    Avarell_Dalton och nickewistrom gillar detta.
  7. MultiMan

    MultiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2016
    Inlägg:
    896
    Mottagna gillanden:
    1 441
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Jag pratade en stund med assistenten igår, på svenska, trots att det fortfarande står att det inte är tillgängligt. Verkar vara en lite märklig utrullning, men jag vet inte hur deras system är uppbyggda, så detta kanske är en bieffekt av det. Längtar!
     
    obbiewan gillar detta.
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Engelska (USA)-assistenten är borta för mig med. Det spelar ingen roll om jag byter systemspråk, jag kan fortfarande inte återaktivera assistenten på mobilen. Tack Google. ;)
     
    stefancrs gillar detta.
  9. krickan

    krickan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Mina inställningar för assistenten försvann en stund efter mina konstigheter igen... Nu är de tillbaka med "stöder inte svenska" igen..
     
    bernard gillar detta.
  10. Faizty

    Faizty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Känns rörigt på Google nu.? Messenger kom ut med ny design. Försvann tillbaka..
    Adressfält i botten av Chrome kom och försvann. Assistent har ballar ut fullständigt sista veckorna då engelska försvinner .och svenska inte kommer?
    Ingen info, och hela googleappen känns plötsligt som en prototyp. ?
    Det börjar kännas som Microsoft...
     
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Posterna här har minskat rejält och jag antar att det beror på att hypen lagt sig, det gäller nog mer eller mindre i hela Sverige, inte bara bland oss här.. Visst att nån kanske köper en telefon med android efter vad de läst i tidningarna men så klart slår det tillbaka på dem, google. Jag gissar att det finns några kodknackare som får några övertidstimmar nu. Som jag sa förra helgen, in i dimman så kör vi Hej google igen på måndag
     
    Exxpert gillar detta.
  12. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Det är ingen i Sverige som bryr sig nämnvärt mer än vi.

    Kul grej. Jaha den funkar ju inte. Jaja återgår till livet.

    Sen sitter vi här. Ett par hundra pers som väntar ivrigt (inklusive mig) och gnäller.
    Tror Google skiter fullständigt i det.
     
    tmyrg och Xboy gillar detta.
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror däremot att det är skitviktigt för Google. Jag såg deras keynote (?) och där var fokus på röststyrning, hårdvaran var sekundär.
     
  14. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 642
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Grejen är att det är ganska så mycket. Jag kan inte göra så mycket här, själv, ensam. Däremot så är jag ju en sån där som alla vänder sig till vid problem eller när de behöver tips och råd när det handlar om teknik. Jag som ensam person påverkar ganska så många vill jag påstå. "Ett par hundra" här har minst 1 vän.. eller släkting. Hoppas jag. Det blir en del. Jag har också jobbat i chefsposition och då även påverkat vad företaget i sin tur köper in... och så vidare.
     
  15. Exxpert

    Exxpert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2012
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    277
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Olika hela tiden..
    Den stora frågan till er få som fått assistenten måste väl ändå vara, kan man fråga efter hockeyresultat i shl? Går det lägga till Frölunda som favoritlag? :teeth::cool:
     
    nickewistrom, bernard och Adler gillar detta.
  16. Zapohd

    Zapohd Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Själv så sitter jag med i en upphandling just nu där vi ska köpa in 5000+ telefoner. Ett krav vi har att de ska kunna hanteras via ett MDM verktyg och hur mycket jag än själv föredrar Android så är Apples lösning där man kan köpa en telefon och platta som redan från början är ansluten mot ens MDM verktyg väldigt lockande. En annan avgörande faktor hos oss är även hur bra man kan röststyra sin telefon och så länge assistenten inte finns på svenska så har även iPhone en fördel där.
     
    Salvion och bernard gillar detta.
  17. Faizty

    Faizty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Känns som det skulle vara pinsamt för vilket företag som helst att gå ut med stora trumman om att en av deras mest prioriterade produkter är lanserad och tillgänglig, för att den då sedan inte finns att finna ens med ficklampa på minst två veckor. Jag hade inte direkt kännt mig stolt iaf som ansvarig för lanseringen. Något har ju skitit sig uppenbarligen.
     
  18. JDS

    JDS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2009
    Inlägg:
    637
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Det är ju, som sagts, väldigt märkligt att slå på stora trumman med rätt mycket skriverier i många medier för att att sedan inte hända någonting.

    Undra hur många "vanliga" användare som testat i tron de har fått den men egentligen har "Google now" och tycker det funkar uruselt men de kanske inte bryr sig om det.

    De sa ju under ett par veckor men känns ju inte så det händer någonting så frågan är ifall något har hänt och det stoppats. Det lär vi ju aldrig heller få veta...
     
    Dadde, Kristy, BrorSnor och 1 annan gillar detta.
  19. matokt

    matokt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2009
    Inlägg:
    454
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Auto enrollment finns även för android med android zero touch enrollment, Samsung Knox har sin variant med..

    Nu såg jag inte hur denna punkt kom upp, endast of offtopic :D
     
  20. m1991

    m1991 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Under uppdateringar står det såhär (bilden)
    Kan det betyda att det är på gång ?

    Har en Google pixel, the irony.
     

    Bifogade filer: