Problem: Sensorstörningar vid mörka förhållanden med hög kontrast

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av Droid96, 26 aug 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Har märkt att min Note 9 har lite konstigheter för sig när man fotograferar i mörker. Vore intressant att veta om det här är ett fel på just mitt exemplar eller om ni också har det.

    Felet uppträder bara i specifika förhållanden. Jag kan framkalla det på min genom att fotografera i dåligt ljus där delar av bilden är väldigt mörk men även innehåller kraftigt ljusa partier. När det är helt mörkt uppträder inte problemet lika tydligt.

    En misstanke som jag har är att det är sensorn som går in i något "högkänslighetsläge" och att effekten då uppträder, något som kan vara normalt men som jag absolut inte gillar. Tycker att det syns på många av mina kvällsbilder som jag fotograferade igår som ett rosa/lila-aktigt färgstick längs någon av kanterna eller i hörnen.

    Jag har filmat "problemet" här:


    View: https://youtu.be/BRczYBDJMo4


    Det syns även på bilderna, här något förstärkt för att visa effekten (ignorera bildens övriga kvalité såsom skärpa etc, den togs enbart för att visa det lila sticket i det övre vänstra hörnet):

    20180826_113015.jpg

    Det syns även i en helt vanlig oredigerad nattbild (om än väldigt svagt), kolla nedre högra och vänstra hörnen här:

    20180825_215928.jpg

    Vore intressant att höra om era Note 9 beter sig likadant i dåligt ljus.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hmm. Ser väldigt mycket ut som problemet HTC M7 hade back in the days. Ett hårdvarufel på sensorn som gjorde att bilder såg ut så där men det kom ofta med tiden och hade något med värme att göra om jag inte minns fel.

    Kan inte svara på om alla Note 9 är så där men det ser ju inte bra ut. Kanske inte behöver vara hårdvarufel heller.
     
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Note 9 har ju exceptionellt hög känslighet, bäst av alla telefoner jag testat. Men jag tycker att sånt där lilastick borde vara enkelt att kompensera bort i mjukvaran, vilket får mig att undra om det är något knas med min lur ändå.

    Justerar jag ner ljuskänsligheten manuellt så att bilden blir lika mörk som från min iPhone X så syns inget av det lila bruset.
     
  4. Droid96

    Droid96 Guest

  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jag tog just ett par bilder med min Note 9 i likartade förhållanden som dina bilder, men jag kan inte se någon tendens till ett lilastick som i ditt fall. Inte heller framstår något dylikt då jag justerar de tagna bildernas brightness/exposure/gamma/saturation i Photoshop. Inget lilastick öht så vitt jag kan se.

    Kanske krävs det en ljuskälla till vänster om bilden eller liknande för att linsglaset skall producera en likartad lilanyans. Vill minnas att en tidigare version av iPhone hade en safirglaslins som gav lila nyanser i vissa ljusförhållanden, vid linsblänk.
     
    Kristy, bernard, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag tror inte att det kommer från linsglaset i och med att det pulserar/fladdrar även när kameran är helt stilla. Det känns mer som ett färgbrus i själva sensorn.
     
    Kristy och mannyb gillar detta.
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ah! Då lär det som du säger inte ha med linsglaset att göra, det skall absolut inte pulsera eller fladdra då, föreställer jag mig.

    Jag kan testa några gånger till i varierande ljusförhållanden för att se om jag kan skapa samma problem i min ände.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Grymt, stort tack för hjälpen. Vill gärna bekräfta att andra Note 9 inte har problemet innan jag reklamerar. Se gärna min Youtube-video på problemet i post #1 där man även ser bilden jag tog som framkallade effekten.
     
    Kristy gillar detta.
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Nej, jag kan verkligen inte framkalla den där lila effekten hur jag än trixar med ljuskällor, vinklar, mörker och olika kamerainställningar (dvs saker som HDR av/på, Pro-läge, Auto-läge etc). Inget lila alls, överhuvudtaget.

    Det är svårt att säga med bestämdhet, men jag tror att det nog kan röra sig om ett produktionsfel i ditt exemplar. Jag skulle absolut sikta på reklamation i ditt fall.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, det ser väl inte bättre ut. Faktum är att jag ser "fladdret" i sensorn i nästan alla mörka ljusförhållanden, om än olika starkt.

    Kolla upptill på skärmen här så ser du "bruset":


    View: https://youtu.be/axNDnvBe_y0
     
  12. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Oj, ja, nej, något sådant existerar inte på mitt ex. Det kan jag säga med all bestämdhet.

    Det vore i princip nästan omöjligt att missa något sådant påtagligt. Inte direkt en ytterst subtil grej som kräver att man nagelfar skärmen i minsta detalj i väldigt specifika scenarion.
     
  13. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Jösses, jag trodde för en sekund att jag lyckades återskapa "fladdret" på min skärm, men det visade sig bara vara takfläkten som reflekterades i det böjda skärmglaset.
     
    Kristy, EricG, Droid96 och 1 annan gillar detta.
  14. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Däremot kan jag se en påtaglig grynighet under specifika förhållanden i mörker, i just skärmens överkant.

    Men fladder eller pulserande, nej. Och inget lila.
     
  15. Droid96

    Droid96 Guest

    Grynighet som ”brusar” är ju helt normalt men det är ju lika över hela bilden.

    Det mesta tyder nog på att min sensor har problem vid höga ISO. Blir att byta imorrn.
     
    Kristy och mannyb gillar detta.
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Dessvärre är det nog något knas med ditt exemplar. Eller dessbättre, kanske. Det vore ju olyckligt om det drabbade alla eller nästan alla exemplar, ty då hjälper sannolikt inga reklamationer.
     
    Kristy gillar detta.
  17. Droid96

    Droid96 Guest

  18. Droid96

    Droid96 Guest

    Lila hörn....

    Syns bäst mot svart bakgrund...
     

    Bifogade filer:

  19. Droid96

    Droid96 Guest

    Bytte Note 9 idag och den nya har samma fel så jag misstänker att det är en mjukvarubugg.
     
  20. Droid96

    Droid96 Guest

    Efter att ha bytt till en femte Note 9 med relativt spridda tillverkningsdatum vågar jag påstå att ovanstående fel finns på alla enheter. Det varierar dock i hur tydligt det syns, men det är irriterande även på min hittills bästa enhet.

    Det är alltid samma del av sensorn som är drabbad. Håll telefonen så att earpiece är till vänster och USBC-porten till höger och kolla högst upp i bilden när ni fotograferar i mörk miljö. Ett svagt flimmer i olika färger som är värst i hörnen där det drar åt lila. Ibland syns det på bilderna och ibland inte.

    Det är syns mest i auto eftersom kameran då kan boosta ISO högre än 800 som är max i manuellt läge.

    Mycket irriterande.