Fråga: Återbruksproblem

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av brjohan, 29 aug 2018.

  1. brjohan

    brjohan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter en mångårig byrålådstillvaro har min X10 Mini Pro på min hustrus begäran plockats fram. Hon vill i vissa sammanhang ha en verkligt liten telefon med sig i stället för den moderna och ganska stora mobil som hon annars använder.

    Batteriet har laddats, SIM-kort har satts i och telefonen har återställts till initialläge. Android 2.1. Telefoni och E-post fungerar utmärkt.

    Men ..., den webbläsare som finns "stöds inte längre" och den Market som finns kan inte ansluta till servern.

    Jag har laddat hem (till en dator) en Google Play-apk, men i mobilen verkar inte finnas någon filhanterare som skulle kunna användas för att starta apk-installationen.

    Hur skulle jag kunna få in Google Play i mobilen för att sedan kunna installera någon lämplig webbläsare och annat nyttigt?
     
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Välkommen till Swedroid!


    Google har "stängt dörren" för Play till äldre versioner av Android, däribland 2.1.
    Så tyvärr finns det inga möjligheter att installera Google Play på telefonen.
    Så tyvärr räcker det inte att installera Play apk;n manuellt heller.

    En snabb koll på XDA developers ger små förhoppningar om att kunna roota och ladda någon custom rom.
    Visst finns det filer och tutorials där, men hoppas inte på support om du behöver hjälp.

    Supporten för äldre versioner måste ju tyvärr ta slut någon gång.
     
    Last edited: 29 aug 2018
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Och tyvärr är det ju så att säkerheten är så pass eftersatt i den gamla Android versionen att även om du kunde få in en apk i telefonen så kan de antagligen inte köras.

    Vill du ha en lite extratelefon så finns ju Wiko Sunny 2. Den är verkligen inget specs monster, den är nog till för att användas just som extratelefon, den kör Android 6. För 600:- kanske det är värt det.
    Men med sina 12,6 cm så är den ändå 2 cm högre än Minin.
    Wiko Sunny 2 (Mobiltelefon)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag hade det för mig.....

    Att jag hade en sådan här i någon av lådorna.
    Det är alltså en Sony Xperia Tipo, modellen heter St21i.
    Den kör Android 4.04. Kan väl tro att det är en tidsfråga innan den också går ur tiden.
    Men än så länge fungerar Google Play.
    Den är i nyskick.
    Och väldigt liten.

    Den kommer antagligen aldrig mer komma till användning om nu inte frun din ska envisas med att ha en pytteliten telefon som man får ett PSYKBRYT på varje gång man ska rulla i en meny eller liknande för att den rullar hackigt och helt plötsligt har valt något som du ville bläddra förbi.
    Att touchen också påverkas av minsta beläggning på skärmen eller fingrarna, och då menar jag inte ostbågsflott eller liknande, utan minsta fetthinna, svettdroppe eller liknande som får en att få ett PSYKBRYT, varje gång man ska skriva något längre än hej, eller att lyckas dra upp skärmlåset med mindre än fem försök.
    Eller när du ska rulla i en webbsida och telefonen i själv bestämmer vilka länkar du ska trycka på, så när du väl kommit till receptet med Äppelpaj som du faktiskt är intresserad av så har du läst (eller åtminstone sett ) minst fyra andra recept på äppelpaj, och möjligtvis något på äppelkaka , fast det kanske är bra, man ska ju vidga sina vyer.
    Men kom inte och klaga sedan när du egentligen ville gå in på fotografen dicspics sida och kom någon helt annanstans.
    Eller när din fru desperat försöker svara i telefonen fast touchen vägrar lyda. Eller ännu värre, när hon står på bolaget och försöker ringa till dig för att fråga vilken öl du vill ha, och hon till slut ger upp för hon har lyckats ringa upp de fem närmaste både ovanför och efter dig i listan.


    Så då kan du få den.
    Har du lust kan du lägga in några kronor på Cancerfonden.


    PM:a din adress så kommer det lilla åbäket på posten. Jag kommer alltså slå in den i ett kuvert, alltså inget spårbart tjafs, har du tur så försvinner den hos PostMord, så du blir tvungen att köpa något vettigt.

    Och nej, jag skojar inte.
    Men det kommer din fru att hoppas att jag gjorde, av frustration, och är hon frustrerad så vet du vem det går ut över.

    Så, hur det än blir, klaga inte på mig.

    IMG_20180830_004016489.jpg IMG_20180830_003953210_LL.jpg
     
    Gorgeous och jonko gillar detta.