Intryck och omdömen - Galaxy Note 9

Diskussion i 'Galaxy Note 9' startad av Swedroid, 22 aug 2018.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Bra recension, jag har samma känsla just nu.

    Sen är det ju alltid en annan femma hur den funkar om ett halvår. Alla mina Samsunglurar har varit pigga och funkat bra första 3-4 månaderna, sen brukar det börja lagga mer och tillslut ledsnar jag och byter telefon. De som haft S9 en längre period påstår att det inte är så, och jag hoppas verkligen att de har rätt och att Samsung fått ordning på mjukvaran. För de pengar som Note 9 kostar, särskilt 512-varianten, så förväntar jag mig laggfritt användande och snabba säkerhetsuppdateringar i ett par år, minst. Annars är det inte prisvärt.

    Men just nu i denna stund är Note 9 min favoritpryl, den har petat ner iPhone X, något jag inte förväntade mig.

    iPhone X är fortfarande en bättre mobiltelefon i mina ögon med många fördelar mot Note 9: vardagsprestanda, korrekt kalibrerad skärm, kamerans mer naturliga bildegenskaper (i mörker undantaget, där är iPhone X skräp), bättre kvalitet på mjukvara/appar överlag, suverän gesturenavigering, face unlock som är säker nog för bankärenden, längre livslängd med mera.

    Men Note 9 är mer än en mobiltelefon och därför vinner den. Är mer beroende av S-pen nu än någonsin tidigare. Andra fördelar som Note 9 har mot X: Mörkerfotografering, Always on display, batteritid vid användning, större skärm, ingen notch, hörlursuttag, betalningslösning som funkar med fler banker och på ställen som inte har NFC, roligare färgval, bättre inbyggda stereohögtalare, större anpassningsbarhet, notification LED... Men allt hamnar ändå i skuggan av S-pen som är världens bästa grej, särskilt nu med bluetooth när den även kan användas som "fjärrkontroll".

    Men vi får se, iPhones är produkter som jag i regel bara blir mer och mer nöjd med ju längre tiden går. Samsung har tidigare varit tvärtom, men det kanske inte blir så den här gången...
     
    Kristy, stealth.pilot, Ompan och 1 annan gillar detta.
  2. FarmerJoe

    FarmerJoe Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1 132
    Mottagna gillanden:
    559

    MINA ENHETER

    Min Note 8 blev inte laggig under de 11mån jag hade den iaf... Kanske de har fått bukt med de gamla Touchwiz sjukdomarna, man kan ju hoppas:)
     
    SGSi9000, R3b0rn och Droid96 gillar detta.
  3. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Satan vad den här telefonen ligger skönt i handen! Jag har beställt ett par dbrand-skins, men är faktiskt väldigt sugen på att köra helt naket. Tycker inte heller att den känns lika hal som min S8+, just på grund av att den ligger så skönt i handen.
     
    R3b0rn gillar detta.
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    så, igår fick jag äntligen min 512:a också. har inte hunnit använda den så mycket att jag har mer än rudimentära observationer att komma med än, men shit vad snygg den blå är alltså! jag hade beställt den svarta och var uppgrinad över att netonnet inte hade fått hem några svarta 512or så jag blev tvungen att byta till en mesblå, men det kom jag över direkt, sååå mycket finare än på bilderna ju.

    och vad smooth den känns, har aldrig varit med om bättre i en samsung! fixade med oneplus gestures och hide navbar för en stund sen också, gör ju att hela upplevelsen känns ännu piggare :)

    men irisscanningen suger rätt hårt, i alla fall med mina trocaderobottnar :ehm:, ska nog inte trassla med den utan nöja mig med fingeravtrycksläsaren som också är bättre än nånsin förr i en samsung

    just det, några blåtandsproblem har jag verkligen inte varit i närheten av, precis som vanligt med samsung säger det bara smack och så är man typ ansluten till allt inom 20 mils räckvidd :P
     
    Last edited: 30 aug 2018
    Brax och R3b0rn gillar detta.
  5. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    Kommer direkt från en s7 edge. Skärmen är fantastisk. Sida vid sida med den tv år gamla s7an är skärmen betydligt ljusare (men det kan ju bero på att den gamla skärmen är sliten). I övrigt är det inte på något sätt en revolution. Känslan är den samma över lag. Körde Nova på s7an och Nova på N9an och det laggar ingenting på någon.

    Ihop med en drönare är det fantastiskt. Nästan som att flyga med en platta. Och ljusstyrkan gör att det syns ganska bra även i solen.

    Men varför de har en så hög upplösning förstår jag inte. Jag drog genast ner den ett snäpp och antar att jag vinner både prestanda och batteritid. Kanske finns en poäng med vr-glasögon vad vet jag.

    Kamerans möjligheter är dock den stora grejen för mig. Jag kommer testa detta längre fram ingående. Att kunna filma med två olika brännvidder i 4k@60 är sjukt bra. Det innebär nämligen att man kan slowa ner klipp så där lagom mycket så det ser ut som det mesta på film och teve. Slowmo som ingen tänker på. Och 4k innebär naturligtvis att man kan beskära kraftigt i efterhand.

    Den stora sorgen är att Sammy ännu en gång låst api:et till kameran så att appen Filmic inte heller denna gången kan få utnyttja hårdvaran fullt ut, så som den kan göra med iphone. Det är synd och skam och förbannelse! Men vem vet, det kanske löser sig. Jag vet att utvecklarna jobbar hårt på det. Klockrent att kunna använda pennan som trigger för film när den sitter uppriggad i en gimbal på en stång som är svår att nå.

    Pennan är cool så klart. Hade note3 och har saknat pennan. Att ta noteringar på den släckta skärmen är en wow-faktor (som förvisso kom redan på note7).

    När jag provade slå på spotify så kom Adele på som senast spelade. Jag trodde knappt vad jag hörde, tänkte att det måste vara laptopen som drog igång nu. Men nej, det var de små fjantiga högtalarna i mobilen som lät så bra. Wow-faktor här med.

    Är inte helt övertygad om trenden att ha fingerscannern på baksidan. Jag trycker av gammal vana på hemknappen och den låser upp med face-grejen. När den ligger på bordet funkar det inte eftersom huvudet är i fel vinkel. Orkar inte plocka upp den för att nå baksidan så jag slår pin ibland då, eller häver mig fram...

    Är den stor? Ja haha. Får den plats i jeans-fickan? Knappt. Men who cares. S7an var brutalt stor den oxå.
     
    EricG, Kristy, R3b0rn och 4 andra gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Då har jag också haft lite tid att bekanta mig med en Note 9 som jag köpte häromdagen. Jag har haft en Note 8 vid två tillfällen innan denna så jag kommer främst att jämföra lite med den med mina tankar här.

    För det första så är det här en helt galet snygg telefon. Ocean Blue är en riktigt härlig färg som ser näst intill svart ut för det mesta men i ljus skinner den till i en väldigt snygg blå färg. För mig ligger den lite sisådär i handen pga ett par saker och det är främst att glaset på baksidan saknar ordentlig oleofobisk coating så den samlar smuts rätt bra. Känns som en liten liten förbättring mot Note 8 men det är inte alls tillräckligt. Här har de att lära från även billigare mellansegmentsmodeller från flera tillverkare. Metallramen är i alla fall märkbart förbättrad och har en mer matt finish än den svarta Note 8 jag haft förut. Så ramen upplevs i alla fall inte lika flottig att hålla i. Tyvärr så är ju det en extremt liten del utav sidan på grund av en annan sak som sabbar känslan för mig och det är Edge. Jag gillar det inte. Varken visuellt (sett till att titta på när skärmen är tänd, avstängd är det väl snyggt) eller känslan när man håller i den då det känns som att det är väldigt lite att greppa tag i på sidorna. Får inte lika fast grepp om telefonen. Edgen gav mig omgående problem också när jag hade hämtat mobilen och hade den i hållaren i bilen. Solen lös starkt bakifrån och reflekterades på skärmkanten och faktiskt bländade mig en hel del vid flera tillfällen när jag körde. Irriterande. Men nog om Edge.

    Skärmen är ju riktigt grym det är svårt att säga annat. Färgerna känns inte lika översaturerade som de var på Note 8 även om de fortfarande så klart är det. Men känns lite mer tillbakadraget i alla fall på en del färger men det kanske bara är inbillning. Däremot så tycker jag att skärmen "sticker" lite i ögonen. Svårt för mig att förklara men min Mi Mix 2s med LCD känns mycket snällare mot ögonen för min del. Mindre ansträngande att titta på i längden.

    Batteritiden är en klar förbättring mot Note 8. Som många andra telefoner så drar den en del batteri när man har dålig täckning men annars så känns den väldigt energisnål när man är hemma på wifi framförallt. Även om jag skulle börja dagen dåligt och landa på 20-30 minuters skärmtid vid 90% när jag kommer hem från jobbet så jobbar den sig ikapp och teoretiskt landar på en skärmtid på cirka 8 timmar i alla fall om jag skulle fortsätta hemma resten av laddningen. Så denna gång verkar de ha fått till batteritiden vilket är skönt.

    Något annat som jag har blivit glad över är att ljudet via trådade hörlurar har förbättrats avsevärt från Note 8 också. Den har mycket mera rymd i ljudet vilket var ett av mina större klagomål med tidigare modell. Jag har jämfört en hel del med min G7 här hemma och skillnaden är inte alls lika stor som man kan tro. Den ligger hack i häl med LG'n faktiskt. G7 har en liten edge som kan höras beroende på vad man lyssnar på för låtar men man behöver faktiskt "leta" lite för att hitta skillnaden så det är inte så uppenbart som jag trodde att det skulle vara.

    Tänker inte gå in mycket på pennan då alla vet vad den kan göra men det jag personligen gör med den är följande:
    - Screen off anteckningar (har ADD och är virrig och glömsk så det kan vara nyttigt)
    - Använda den istället för fingrar, speciellt vid matlagning och smutsiga fingrar eller surf
    - Skapa GIF's, framförallt från sökaren i kameran

    Jag blev väldigt glad att se att de har vidareutvecklat Good Lock också och släppt en 2018 variant. Jag är extremt svag för suddiga bakgrunder här och där och har lagt till det till notifikationspanelen också ala MIUI 10 eller äldre iOS-versioner.

    I och med allt detta så har Note helt plötsligt gått och blivit en väldigt komplett mobil för min del. För den har ju en bra kamera också även om den har sina brister den med givetvis. Men det mesta presterar på topp i år och det är jag väldigt glad över! De har åtgärdat det mesta som jag inte gillade med Note 8 om än inte allting.

    [​IMG]
     
    EricG, SGSi9000, jimmyfogelqvist och 5 andra gillar detta.
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Missade att nämna detta i mina tankar om telefonen men satan vilket imponerande ljud från de externa högtalarna. Ännu bättre än Honor Note 10 som jag hade ett tag som även den var imponerande. Det är svårt att "täppa till" ljudet också. Även fast man medvetet blockar så mycket man kan på sidorna med hela handflatorna så tycks ljudet ändå hitta sin väg ut väldigt bra faktiskt. Det är som att hela mobilkroppen resonerar ut ljudet till omgivningen. Väldigt imponerad faktiskt.
     
    EricG, SGSi9000, Ompan och 2 andra gillar detta.
  8. hoffarn

    hoffarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Använt mig av en s8 men tyckte batteritiden började bli kass. Stått o velat om man skulle vänta till s10 eller köpa note 9. Var inne o kände på noten på elgiganten o tyckte först inte den verkade skilja sig nämnvärt från s8an, bestämde mig dock för att ge den en chans. Nu har jag testat den några timmar och jag blir mer och mer imponerad :) riktigt rapp telefon som känns kvalité rakt igenom. Tycker även pennan känns som en trevlig liten grej! Nu blir det att fortsätta testa! :)

    Ni som testat dex, hur var upplevelsen med det?
     
  9. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Gick från OnePlus 6 till Note 9. Prestandamässigt så ser jag ingen större skillnad. Bra flyt (sänkte dock alla animationer till 0,5x). För mig själv så är mest s-pen en pryl jag inte använder så ofta. Det som gjorde att jag valde Note9 framför S9+ var storleken på batteriet. Blev dock lite förvånad att batteriet knappt är bättre än vad OnePlus 6 var trots 550mAh extra.

    Det positiva väger dock upp allt "meh" .. Skärmen. Har haft S6 och S7 Edge förut och jag hade nästan glömt bort hur jävla bra skärmar Samsung har. Och denna gången har dom verkligen fått till ett imponerande ljud med Dual-speaker setup'en. Perfekt device för att konsumera media och spel. Kameran är också i topp skiktet (inget slår dock Pixel 2 XL som jag tidigare ägt). Kvalitétskännslan och byggkvalitén är top notch.

    Hoppas dock sköter sina uppdateringar bättre än vad de gjort historiskt. Med Android N och gesture navigering så kommer denna lur att bli ännu bättre.

    Är den värd 10.890 kr (som jag slantade upp min). Nej. Ett pris på runt 8.000 hade varit mer försvarbart med tanke på vad som finns ute nu (OP6). Men är väl den vägen vi konsumenter går nu (tack Apple för det) med flaggskepps mobiler för 10+ tusen.