Fråga: Hjälp en förvirrad själ att Roota sin Note 3

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - ROM-filer och utveckling' startad av Kingpin Crazy, 8 sept 2018.

Taggar:
  1. Kingpin Crazy

    Kingpin Crazy Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjenare,

    Jag ber redan här om ursäkt för denna tråd, men jag har en Note 3 som jag är rätt så trött på och funderar därför på att roota den i hopp om att det ska fräscha upp den lite samt råda åtminstone lite bot på hur jäkla mycket batteri den drar just nu. Köpte nytt batteri och trots det får jag ladda min telefon mellan 3-6 gånger per dag vilket är ganska tröttsamt.

    Har därför läst mig till att jag borde installera följande ROM:
    [Rom][N7 Port][11.09.2017] [Multi-DPI] Phronesis Rom N7 v7.0 Feature Rich & Smooth

    Grejen är den att trots att jag har läst en hel del om rooting så är jag alldeles för osäker på det för att våga göra det helt själv. Förstår verkligen inte vissa delar i alla guider jag har läst och sen verkar varenda guide jag har läst säga att man ska göra olika saker vilket också är jäkligt förvirrande. Tyvärr har jag inga bekanta som kan sånt här, annars hade jag låtit de få fixa detta åt mig. Därför skriver jag en tråd här i hopp om att en vänlig själ ska se över det faktum att jag antagligen startar en tråd som dagligen poppar upp sisådär 30 gånger på detta forum.

    Hur gör jag? Kan någon dumma ner allt för mig?

    Skulle verkligen verkligen uppskatta det!
    Tack på förhand. :)
     
    Kristy gillar detta.
  2. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Hej!
    Välkommen till Swedroid!

    Om du har sådana problem med batteriet trots att du köpt nytt skulle jag tro att du köpt ett undermåligt icke original.

    Vad gäller rootning så har Note 3 en ganska aktiv community, trots att den ändå är 5 år gammal!
    Sen är det ju så att det bästa sättet att "lära" sig är att "göra" det. Det finns många tutorials ute. Jag ser inte vad skillnaden skulle vara att följa en av dem som att följa råd du får här?

    Tråden du länkat till ger ju många råd om hur du ska göra. Visst kan det verka förvirrande, men ta dig tid och bestäm dig för en ROM, läs sedan instruktionerna för denna. Och läs instruktionerna som utvecklaren har gjort. Det är de som står först i tråden! Trots att den är startad för länge sedan så uppdateras förstasidan kontinuerligt med färsk info med de senaste filerna och instruktionerna. Just för att man ska slippa leta i tråden. Det är när man gör det som man blir förvirrad. Sen är det ingen lek att hitta info i en tråd som snart har 2000 sidor.

    Så, det bästa råd jag kan ge dig är; Prova!
    Det är också svårt att "dumma ner det" de steg som behövs göras måste ju göras i den ordning som står i instruktionerna.

    Jag kan inte direkt se att roota telefonen skulle ge dig bättre batteritid.

    Tänk dock på att säkerheten lämnar en del att önska när man rootar. Fler och fler appar spärras för att köras på rootade enheter.


    Om du nu tycker att du behöver uppfräsching av telefonen så kaske det också är dags att tänka på något nyare. Återanvändning ochatt använda saker sin fulla livslängd, absolut, men din lur börjar definintivt pusha gränsen. ;)
     
    Kristy gillar detta.