Diskussion: Ninebot / Segway ES1, ES2, ES4 elektrisk sparkcykel

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 21 dec 2017.

  1. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Beställde es2 via webbhallen idag, längtar!!!
     
    Me Miyagi och bernard gillar detta.
  2. Me Miyagi

    Me Miyagi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    2
    Någon som har tips på ett bra lås till ES? Tänkte ev ett enklare vajerlås med någon alarmfunktion om någon försöker göra åverkan på låset. Har endast tänkt ha den ute vid "ärenden på stan" osv.
     
  3. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Jag köpte mig en av dessa (Kryptonite Evolution Mini-7 Bicycle U-Lock): https://www.amazon.co.uk/gp/product/B06XZT8KZ1/?tag=swedroid-21

    Den funkar helt okej att sätta både genom hjulet och runt framhjulet.
    Bygeln kanske är liiite kort egentligen. Den hade kunnat få vara lite längre.
    Jag fick tips om ABUS 640 tidigare i tråden och den har längre bygel och verkar bra också.

    Skulle väl egentligen inte rekommendera vajerlås då de generellt sett inte är så säkra. Inga lås är ju helt säkra utan mer ett hinder och tidsfördröjare för en tjuv. Men en vajer är oftast helt enkelt för tunn för att göra större skillnad.
     
  4. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Provade köra med extra batteri igår och jäklar var den går snabbt. Kommer upp i 33km/t utan problem. Lite väl snabbt kan jag tycka när jag ska köra i innerstaden. Men det är ju bara att strypa den genom appen.

    Helt klart nöjd nu med batteriet på. Nu orkar den dra mig på uppförsbackar utan problem.
     
    winterwold gillar detta.
  5. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    För mig känns det som att den begränsar på allt över 31 och motorbromsen slår in då.
    Inte för att jag klagar alls. Det går tillräckligt fort som det är.
     
  6. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Det var ju konstigt. Jag märker inte av någon motorbroms. Utan bara att den inte fortsätter accelerera när den når 32km/t. I nedförsbacke kommer jag upp i 35-37 km som högst men det är lite obehagligt. Skulle man ramla i den farten så lär det göra jävligt ont.
     
    winterwold gillar detta.
  7. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Ja jag vill minnas att jag hade samma sak precis när jag hade fått den. Att den då kom upp i 36 i nedförsbacken som mest (ja håller med om att det var mest obehagligt men var ju tvungen att testa).

    Men att det sedan har blivit så att den börjat motorbromsa efter 31. Kanske någon uppdatering av appen? Eller inställning jag gjort?

    Det kanske var efter att jag slog på att kunna använda mig av cruise control som det slog in. Har du det aktiverat? Och om inte har du nånsin haft det aktiverat?
     
    bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Men det är inte bara inställningen för regenerativ broms som spökar då? Finns det inte olika grad på denna för ES2 precis som på M365?
     
    winterwold gillar detta.
  9. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Tror inte att det är det...för den har jag aldrig ändrat på. Den står på Weak och har alltid gjort det. Det finns som du säger olika nivåer där Weak är den lägsta. Det går inte att sänka mer.
     
  10. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nej jag använder inte Cruise Control och har inte testat det heller. Min motorbroms är på Weak också.

    Nu vet jag inte om detta gäller denna scootern också. Men på min gamla Ikea's Pendla så körde jag 60 mil bara under denna sommar. Min sambo körde 30 mil totalt med sin och vi märkte att hennes Acceleration gick bra mycket snabbare än min och enda skillnaden mellan våra var att min gått 30 mil längre än hennes.

    Menar att det kan vara förslitningar som gör att den inte orkar komma upp i samma hastighet den gjort förr.
     
    winterwold gillar detta.
  11. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48

    Om det är så att du slår på din så kan du ju testa och se om du kommer upp i samma hastighet igen efter att du slagit av den igen.

    Förslitning kan ju vara gott men hoppas verkligen inte det. För jag har inte haft den mer än en månad än.
     
  12. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nja är det så att den låser sig vid 30 efter man slagit på och av Cruise control så provar jag helst inte.
    En dag när jag åker en lång raksträcka kommer jag nog uppskatta de 6 extra kilometerna jag kan åka:teeth:
     
    winterwold gillar detta.
  13. winterwold

    winterwold Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2018
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    48
    Haha förstår hur du tänker.
    Även om vi just nu då inte vet att det är så. Det kan ju faktiskt bara vara min enhet som strular.

    Provade lite mer med cruise control igår och idag. Med cruise control på och aktiverat på max-gas så begränsar den vid 31 i nedförsbackarna. Så det ger det en lite ryckig känsla. Den rullar upp till 32...bromsar in...gasar upp till 32....bromsar in.

    Den är ju trevlig att ha för att slippa hålla i gasen hela tiden men det beror ju då lite på hur mycket man åker ned för backar mot upp för dem.
     
  14. Kifke

    Kifke Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2018
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16
    Ny firmware idag.
    Bättre laddning när man har två batterier var väl den stora nyheten.
     
  15. Micmac68

    Micmac68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Tänkte att det måste ju gå att hänga på fler än ett extra batteri.. Man borde kunna få koppla in så många man vill för att få bättre räckvidd..
     
  16. Micmac68

    Micmac68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Vad skulle ni vilja se för praktiska saker 3d printat till denna scooter?
     
  17. Urindanger

    Urindanger Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fick precis hem min es2 idag! Första känslan kan sammansattas med att känns som cykeln är väldigt välbyggd och väldigt enkel att sätta ihop. Första turen gick riktigt bra, när jag la den i sportläget så är det riktigt bra fart i den, jag väger ändå 95 kg! Några tips på inställningar i appen eller tillbehör man bör köpa?
     
  18. Gustav89

    Gustav89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
  19. Micmac68

    Micmac68 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2018
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3
    Samma som dig, den verkar välbyggd, men det första man direkt börjar tänka på är att man vill ha det där extra batteriet. :)
     
  20. Dassh

    Dassh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ja mitt råd är att köpa batteriet till. Man slipper fundera på om batteriet tar slut innan man är framme. Dock är priset saftigt men det är helt klart värt det.

    Jag kan åka runt i flera timmar med mitt extra batteri med en jäkla fart dessutom.

    Edit: Jag har mitt batteri på och jag tycker den är lite svår att bära när batteriet är monterat.

    Så något smidigt avtagbart handtag hade suttit riktigt fint.
     
    Micmac68 och winterwold gillar detta.