Diskussion: Iphone Xs / Xs Max + orderstatus/förbeställningar

Diskussion i 'iPhone XS-serien' startad av Swedroid, 12 sept 2018.

  1. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Hutlöst billig...?

    Ja, det var ett nytt uttryck det...

    Om du är nöjd med de funktioner som telefonen erbjuder är det ju "rätt" telefon för dig, oavsett det förhållandevis "billiga" pris som du nu betalt.

    Det du inte får på köpet är Status.

    Varken via andra personer eller via dig själv och din egen känsla av att ha gjory "rätt" och därmed vara lite mer betydelsefull än övriga telefoners användare.

    Som det blir nu är du inte med i den exclusiva skaran av iPhone-användare och ett utanförskap kan vara svårt att acceptera för en del människor...

    Känsla av att ha valt "rätt" varumärke och att därmed ingå i en begränsad grupp där man kan interagera med andra exklusiva användare är viktigt för vissa individer, oviktigt för andra.

    Fungerar din Poco F1 som du förväntat dig? Då har du hittat rätt utan att för den skull behöva tillhöra en särskild grupp av människor för att vara tillfreds i tillvaron.

    Människan är dock ett flockdjur och det verkar Appel ha tämligen klart för sig vid det här laget...

    /d:-)
     
    flat7 gillar detta.
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller helt med här! Är ett väldigt stort hopp, och även priset för den delen
     
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Av vad jag märkt är det inte bara Apple som kör på detta vis, men det var dom som började med detta och andra har följt efter. Allt för folk skall välja dyrare modellen och företagen tjänar pengar på det. För jag tror inte att det skiljer 1000-6000 kr i tillverknings kostnad mellan 64-512GB flash lagring. Fult är det, men konsumenter har inget val om man vill ha större lagring.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Fast hos Apple så kostar det närmare 2k mer för att få 256GB istället för 64GB, och sånt stort hopp mellan lagringsutrymmen är det inte hos andra tillverkare
     
  5. Qui vivra verra

    Qui vivra verra Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2015
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Min första dator hårddisk på jobber var på 20 MB. Den blev aldrig full då vi körde ms dos på den tiden.

    Nästa hårddisk var på hisnande 104 MB! Och blev aldrig full då vi körde ms dos.

    Sedan kom Windows och då blev min nästa hårddisk på 540 MB full och trög och oduglig tämligen fort!

    Vad jag menar är att konsumtionen av lagringsmedia ökar ju mera media vi konsumerar och idag konsumeras media som aldrig förr. YouTub, HBO, Netflix, Spotify med flera streaming tjänster fylls vårt mobila utrymme tämligen snabbt och vem vill vara utan sin älsklingsserie mitt ute i ingenstans?

    Grejen är att tillverkarna spelar på vår känsla att ha tillgång omedelbart, att inte behöva vänta på tillfredsställande. Alltså vill se nu!

    De uppfyller vår önskan om tillgänglighet överallt, alltid!

    Och vi tackar och tar villigt emot...

    Och betalar.

    Och tycker att "vad smidigt det blev"!

    Varför kan inte människor vänta i denna värld?!

    /d:-)
     
  6. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Syftar om mellan lägsta och högsta som erbjuds. XS Max 64-512GB. Men det skiljer ca 4000k. Trodde XS Max 64GB kostade 12000kr, men den kostar faktiskt 13995kr för 64GB, jösses...
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 207
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo, det förstod jag. Men Apple tar ut betydligt mer än andra tillverkare. Brukar vara 1000:- för nästa lagringsnivå hos t.ex. Samsung, och även Apple förut, men nu har de börjat ta ut väsentligen mer än det
     
  8. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
    Vet inte när det hände, men det verkar som att Copyswede plockat bort de tak som tidigare fanns på privatkopieringsavgiften när det kom till mobiltelefoner. Nu är det 3kr/GB som gäller, vilket innebär en extrakostnad på 1345kr mellan 64GB- och 512GB-versionerna.

    https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-ersattningsnivaer/
     
  9. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Det har inte tagits bort och infört det utan tak. Privatkopieringsersättning gällde inte för mobiler innan och man införde det efteråt. 2016/17 tror jag det infördes.
     
  10. Fraz

    Fraz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    200
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia XZ3
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Max 3
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 8,4"
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Infördes privatkopieringsavgiften 2014?
    Privatkopieringsersättning – Wikipedia

    Så nej, privatkopieringsavgiften gällde inte för mobiler från början och infördes senare. Vilket år det började skrev jag att jag inte visste och gissade på 2016. [emoji14]
     
  12. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag inväntar nyfiket vad månadsavgifterna hos de svenska operatörerna kommer att ligga på. Begreppet prisvärdhet är ett knepigt begrepp att allmänt definiera, det varierar ju från person till person utifrån ett stort antal faktorer. Om man tex även har nya Apple Watch med inbyggd EKG (vad är en tidig upptäckt av hjärtproblem värt för en person och personens anhöriga?) och möjlighet att automatiskt ringa nödsamtal om man faller (tex för äldre människor) så blir plötsligt begreppet prisvärdhet ännu svårare att definiera.

    "Apple Watch Series 4 har alltså inbyggt ekg, enligt Apple blir det den första ekg-läsaren som kommer säljas över disk till konsumenter med tillstånd från amerikanska FDA. Ekg eller elektrokardiogram är en teknik som i vanliga fall används för sjukhus och vårdcentraler för att mäta hjärtrytmen och upptäcka eventuella problem som förmaksflimmer.

    Eftersom ekg-läsaren kräver tillstånd kommer den funktionen rullas ut efter hand som Apple fått det. Den kommer först till USA senare i höst och förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan den får CE-märkning och kan säljas i EU."

    "En annan nyhet är att Series 4 kan känna av om du har ramlat och automatiskt ringa nödsamtal. Det gör att klockan kan bli ett komplement till trygghetslarm för äldre."

    Här är Apple Watch Series 4 – utrustas med ekg
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Problemet är att EKG inte kommer fungera i Sverige inom snar framtid ändå. Så man kan säga att du betalar för det men kan inte använda det. Så risken är att du hamnar nära nästa generation apple watch innan det finns här. Kolla bara på celluar på apple watch. Är 1 år sedan den släpptes och bara kunder hos 3 kan använda den.
     
  14. pjm1891

    pjm1891 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    907
    Mottagna gillanden:
    763
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Google Pixel 7 Pro
    Känns som att det inte borde vara omöjligt att få tag på en direkt till släppet om man vill. Har fortfarande inte bestämt mig.
     
  15. Droid82

    Droid82 Guest

    Vi får ha samma förhoppning som skribenten har. :)

    "Den kommer först till USA senare i höst och förhoppningsvis dröjer det inte allt för länge innan den får CE-märkning och kan säljas i EU."
     
  16. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Haha en rolig man detta :
     
  17. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Man ska nog se över sitt liv om det är så du beskriver i ditt inlägg.
     
    flat7 gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    CE-märkningen har nog inte så mycket med EKG-funktionaliteten att göra. Det är väl snarare svenska motsvarigheten till FDA, svenska Läkemedelsverket, som bör godkänna produkten om den skall användas för något medicinskt ändamål. Har ingen aning om vilka regler som gäller i Sverige/EU kontra USA för den typen av utrustning/funktionalitet, men just CE-märkningen är nog helt irrelevant.
     
  19. Droid82

    Droid82 Guest

    "Läkemedelsverket har nyligen meddelat att man under hösten kan komma att ge en hälsoapp marknadsförbud. När blir en app en medicinteknisk produkt och vad får det i så fall för konsekvenser?

    Appar som håller koll på kroppen blir allt vanligare och värdet på appmarknaden växer för varje år. Läkemedelsverket har ökat sitt fokus på sådana appar och nyligen meddelat att man i höst för första gången kan komma att ge en app marknadsförbud. Enligt Läkemedelsverket har den aktuella appen som uppgift att diagnosticera en patients hälsotillstånd. Det innebär att appen i fråga är en medicinteknisk produkt som ska CE-märkas enligt EU-lagstiftningen. Eftersom appen inte är CE-märkt ska den enligt Läkemedelsverket beläggas med marknadsförbud.

    Det är intressant att analysera hur Läkemedelsverket kommit fram till denna slutsats. Vilka funktioner gör att en app är en medicinteknisk produkt?

    För att något ska kvalificera sig som en medicinteknisk produkt krävs först och främst att dess tillverkare har ett syfte och användningsområde med produkten, som omfattas av definitionen av en medicinteknisk produkt i 2 § lagen om medicintekniska produkter. För appar gäller huvudsakligen att produkterna har till syfte att påvisa, förebygga, övervaka, behandla eller lindra en sjukdom hos människor.

    En app ska alltså CE-märkas om den har ett sådant medicinskt syfte. Det kan till exempel vara en app som överför data från kroppen, såsom kroppstemperatur, kroppsvikt, puls, olika typer av EKG och oavsett om data matas in automatiskt från en givare eller matas in manuellt. En app som med hälsodata i form av medicinska värden eller bilder skapar och förmedlar underlag för en diagnos eller används för att behandla sjukdom hos användaren har typiskt sett ett medicinskt syfte och ska då klassificeras som en medicinteknisk produkt.

    Däremot är inte själva devicen, till exempel mobiltelefonen som programvaran körs på, eller via, en medicinteknisk produkt. Tillverkaren av telefonen har ju inte haft ett medicinskt syfte med telefonen. Bedömningen kan däremot bli annorlunda om devicen byggts om för ett uttalat medicinskt ändamål.

    Vad händer om en app klassificeras som en medicinteknisk produkt? Regelverket innehåller krav på såväl produkt som tillverkare.

    • Appen måste CE-märkas. Genom CE-märkningen intygar tillverkaren den är säker och lämplig för sitt ändamål. En app som är en medicinteknisk produkt men som saknar CE-märkning kan förbjudas, vilket nu alltså Läkemedelsverket överväger att göra med en produkt som finns på den svenska marknaden.
    • Tillverkaren ska ha en systematisk uppföljning av appar som släppts ut på marknaden för att säkerställa att de fungerar som avsett.
    • Tillverkaren ska rapportera olyckor och tillbud, till exempel felaktig diagnos med felaktig eller utebliven behandling.
    • Tillverkaren ska också vidta nödvändiga korrigerande åtgärder för att förhindra att olyckor eller tillbud inträffar igen.
    • Tillverkaren ska vidare rapportera vilka korrigerande åtgärder som vidtagits. Det kan till exempel vara fråga om att en app har modifierats eller tagits ur bruk.
    • Dessutom måste tillverkaren följa personuppgiftslagstiftningen, vilket bland annat innebär att samtycke måste inhämtas från användaren.
    Nya förordningar på det medicintekniska området processas inom EU. Följ rättsutvecklingen noga!"

    Måste appen CE-märkas?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  20. Silverado

    Silverado Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2018
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    iPhone Xs

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone Xs
    Jahopp. Efter 3 månader med en OnePlus 6 så blir det till att föreställa en ny iPhone Xs. Känns på ett sätt sjukt onödigt men det var en iPhone jag skulle ha köpt redan i somras, gillar helt enkelt Apples kombination sv hårdvara och mjukvara bättre. Det kanske behövdes en mellanlandning i android världen för att upptäcka det .

    Hur som haver, för att anknyta till topicen. Är det någon här som har föreställt iPhones tidigare? Som jag förstått så är leveransdatum en vecka senare. Är det leverans i Apple Store eller skickas enheten så att den eventuellt kan nå oss konsumenter redan den 21:a.

    Och ja, det är sjuka summor pengar för en telefon. Får se om jag tycker att det känns värt efteråt . :)

    Och så en fråga till er med iPhone X, räcker 64 gig för gemene man?
     
    drewN gillar detta.