Fråga: Huawei P20 pro

Diskussion i 'P20-serien' startad av polar590, 2 maj 2018.

  1. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Upplösning kamera lägen inställningar:
    40M (4:3) Zoom stöds ej vid detta läget kommer upp när jag försöker zooma???
    10M (4:3)
    7M (1:1) Vad är 1:1?????
    7M (18:9)
    Inget 16:9 som typ alla datorskärmar / tv är?..... Hur tänkte dom här?
    Vilket läge kör ni? Croopar ni om bilderna om ni kör 4:3? Snacka om stenåldern?
    Man vill väl ha ett 16:9 läge???
    Sjukt besviken på detta samt zoom vid 40M

    Vilka lägen går till vilken kamera?
     
  2. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    4:3 är ju måtten på sensorn. Så alla andra förhållanden innebär ju att den croppar bilderna själv. Vet inte vad det är du använder dina bilder till när det är viktigt att de täcker exakt 16:9, men fördelen med att behöva beskära bilderna själv är ju att man får en viss frihet i hur man vill beskära dem (om man märker att man vill ha med mer i överkant eller underkant, osv).

    Jag kör 4:3 för att det kvalitén från sensorn.

    Anledningen till att du inte kan zooma i 40 Mpx är ju att det är digital zoom. Så om du återigen tvunget inte vill spara hela bilden blir det exakt samma sak om du croppar den i efterhand. Anledningen till att du kan "zooma" med 10M-läget är att du har kvalitetsmån i bilden att beskära utan att sänka upplösningen.

    Jag kör med 10M, eftersom bilderna blir bättre (och mindre) än med 40M. Jag har ingen användning av 40M-bilder, så då utnyttjar jag hellre sensorns pixlar till att förbätra kvalitén på 10M-bilden.
     
    WhyAreLess gillar detta.
  3. Zenon

    Zenon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Artiklar > Test: Huawei P20 Pro


    Test: Huawei P20 Pro


    Fotosidan testar Plus

    Det sägs ofta att den bästa kameran är den man har med sig, och det är oftast kameramobilen. Så vilken är då den bästa kameramobilen? Svaret är Huawei P20 Pro. Låt oss förklara varför.

    Huawei och Leica har tillsammans hittat finurliga sätt att till synes kringå fysiska begränsningar. Redan deras första gemensamma telefon P9 hade dubbla kameror för att öka bildkvaliteten och möjliggöra flera funktioner. Den ena kameran är en konventionell färgkamera; den andra saknar färgfilter och är därför monokrom.

    Tillsammans ger de ett steroskopiskt seende som kan utnyttjas för att räkna ut vad som är bakgrund och vad som är huvudmotiv. Med hjälp av denna information kan bakgrunden suddas ut för att simulera kortare skärpedjup. Eftersom ett av Leicas mest presigefulla objektiv har maxbländare f/0,95 har även P20 Pro f/0,95 som största fejkbländare.

    En monokrom kamera ger bättre detaljåtergivning än en konventionell kamera med färgfilter. Detta utnyttjas för att öka detaljrikedomen i färgbilderna.

    I P20 Pro finns även en tredje kamera med ett teleobjektiv (motsvarande 80 mm). Det är dels tänkt för porträttfotografering och dels för att man ska kunna zooma utan att förlora lika mycket bildkvalitet som med en rent digital zoomfunktion. Telekameran har till skillnad mot de två vinkelkamerorna optisk bildstabilisering. Den digitala bilstabiliseringen är effektiv, men fungerar inte vid 4K-filmning.


    Mer aktiv automatik. Huawei P20 Pro behandlar bilderna mer än Iphone X. Granskar vi bilderna på pixelnivå syns det att Huawei gått hårdare åt bilden med brusreducering och uppskärpning, men i normala storlekar gör detta att bilden ser bättre ut. P20 Pro har även lyckats bättre med vitbalansen, men färgerna kan kännas aningen överdrivna. Det går att justera ner hur kraftiga färgerna ska blir. I skuggorna syns att Huawei har ett övertag med sin större sensor, det går att få fram mer detaljer.

    Stor och snabb sensor

    Det går inte att komma ifrån att stor sensoryta ger bättre förutsättningar för hög bildkvalitet. Till viss del går det att kompensera med information från den svartvita extrakameran, men det sker redan i föregångaren P10 Pro.

    För att ytterligare förbättra bildkvaliteten valde Huawei och Leica en 1/1,7-tumssensor i P20 Pro. För bara några år sedan var detta en vanlig sensorstorlek i de allra bästa kompaktkamerorna. Sensorn är ungefär dubbelt så stor som sensorn i en mer standardbetonad kompaktkamera.

    Mer ljus ger lägre brus och större tonomfång. Det blir lättare att få teckning i himlen och i skuggorna samtidigt och bilden behöver inte förstöras av hård brusreducering.

    Huvudsensorn i P20 Pro är riktigt snabb och detta utnyttjas på flera sätt. Bland annat går det att filma i slowmotion med 960 bildrutor per sekund. Det kan ge riktigt snygga videoklipp. Snabbheten gör det också möjligt att kombinera flera olika exponeringar till en bild. Då kan bruset minskas och tonomfånget öka.

    P20 Pro har liksom många andra mobilkameror en HDR-funktion som kombinerar olika exponeringar till en bild med större tonomfång. Men det finns också ett nattläge som adderar ljus till bilden så länge man håller nere avtryckaren.

    Vi provade att fotografera ett stadslandskap i natten med nattläget och tog samtidigt samma motiv med systemkameran Panasonic Lumix GX9 som har en betydligt större sensor. P20 Pro hade enklare att hitta fokus, antagligen tack vare sin laserassistans, och det gick att exponera nattmotivet bättre med P20 Pro. Lumix GX9 hade behövt lång exponeringstid och stativ för att ge motsvarande bild.

    I det här läget upplevdes nya Lumix GX9 föråldrad jämfört med Huawei P20 Pro. Det ska dock sägas att P20 Pro utför mycket kraftig bildbehandling och med Lumix GX9 på stativ hade vi säkert fått ut högre bildkvalitet.

    Pro-läge med råformat

    Huawei P20 Pro har en mängd automatiska funktioner. Kameran kan identifiera 19 olika motiv och välja automatikläge därefter. Detta kallas »Artificiell intelligens – AI«. Det går ofta att justera hur kraftigt automatiken påverkar motivet.

    I porträttläget innebär standardinställningen att huden suddas i avsikt att försköna. Det kan se löjligt ut och det går tack och lov att dra ner effekten. Det går också att stänga av AI-automatiken helt.


    Ta kontroll över automatiken. Huawei P20 Pro kan identifiera 19 olika typer av motiv. Här aktiverades porträttläget automatiskt, vilket bland annat innebär att strukturen i huden smetas ut för att verka förskönande. Det innebar dock att alla teknikredaktör Agfors fräknar försvann. Tack och lov går det att ta viss kontroll över automatiken och ställa ner försköningseffekten. Pro-läget ger mer kontroll och mest kontroll får man om man spar i råformat och redigerar bilderna i datorn.

    Mest kontroll ger Pro-läget, där kan man ställa in manuell exponering. Då upptäcker man snabbt att kamerorna saknar bländare.

    Tyvärr saknar Pro-läget sekvenstagning. Någon förklaring till detta har vi inte kunnat få. Antagligen är det ett tankefel som ligger bakom, att Pro-läget används för långsam fotografering med fokus på hög kvalitet då sekvenstagning inte behövs, eller att det inte går att kombinera sekvenstagning med lagring i råformat. I vilket fall saknade vi sekvenstagning då vi skulle ta actionbilder och ville ha samma exponering med alla bilder.

    I Pro-läget finns en möjlighet att spara bilder i råfomat. Det är bra om man själv vill bearbeta sina bilder. Råformatet gör det möjligt att justera vitbalans i efterhand och ger bäst förutsättningar att göra omfattande ändringar av färg, ljuset och kontrast. Men tyvärr blir råfilerna väldigt tunga, omkring 76 MB.

    Under ett dygns intensivt testade hade vi fyllt kameran med 24 GB bildfiler och videoklipp. Tyvärr finns det ingen möjlighet att sätta in ett microSD-kort, utan allt måste lagras i internminnet på 128 GB.

    Huawei P20 Pro har en mycket bra skärm av OLED-typ. Skärmen ger ovanligt bra svärta och tilltalande färger. Även i övrigt är P20 Pro en lyckad konstruktion. Processorn är snabb, om än inte lika snabb som Iphone X, och fingertrycksavläsaren är den bästa på marknaden. Batteri-kapaciteten är också ovanligt bra.

    SLUTSATS

    Huawei P20 Pro sätter en ny standard för vad en kameramobil klarar av. Den ger hög bildkvalitet och stor kontroll för att vara en kameramobil. Automatiken är till hjälp i många lägen. Skärmen är av högsta kvalitet och gör det extra njutbart att se på sina bilder och videoklipp.
     
  4. WhyAreLess

    WhyAreLess Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    27
    Förstår inte poängen med kommentaren ovan? @Zenon@Zenon
     
  5. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja det är ju P20 Pro-delen av forumet, så helt malplacerat känns det väl ändå inte..
     
  6. WhyAreLess

    WhyAreLess Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2018
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    27
    Trodde det hängde ihop med hans fråga om kamera grejen. Mitt fel!
     
  7. MTD

    MTD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag hänger inte riktigt med här. Huawei p20 pro är det samma som plus modellen, eller kommer det en plus modell?
     
  8. Fluffybreeze

    Fluffybreeze Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER


    Varför skulle du vilja ha 16.9? Är väl väldigt få som fotar i 16:9 filma däremot kan ja förstå. Sen är väl skärmen på telefonen 18:9 om ja minns rätt.

    1:1 är en kvadrat tänk dig instagram ja tror dom kör 1:1. 18:9 är samma sak som 2:1 och 4:3 är väl det klassiska fotoformatet. Lite seg i skallen idag en hoppas det här stämmer :P