Utvecklarinställningar?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av coxencoxen, 16 sept 2018.

  1. coxencoxen

    coxencoxen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej!

    Jag undrar vad denna gör och vad som är att aktivera eller inaktivera. Texten står ju i fel ordning som det ser ut. Eller är den på när själva reglaget är "av" åt vänster?

    TILLÅT ALLTID SÖKNING EFTER Wi-Fi-ROAMING

    [​IMG]

    Sant hur hämtar man sin loggfil och läser den, gällande vilka anslutningar telefonen har gjort?
     
  2. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Det är utvecklaralternativen som syns i din bild, alltså är de 'På'. Ändrar du till 'Av' så göms de igen när du backar ut därifrån. Slå på igen gör man på annat sätt, vilket du eller någon annan måste ha gjort en gång redan.

    Loggfiler får någon annan förklara. Det är inte så lätt att använda.
     
  3. coxencoxen

    coxencoxen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag är medveten om att det är i Utvecklaralternativ-menyn jag är inne i :)

    Jag undrar vad numner 5 i listan "TILLÅT ALLTID SÖKNING EFTER Wi-Fi-ROAMING" gör.
    Hur den fungerar så att säga.

    Sedan så undrar jag som jag skrev tidigare, om just den inställningen är på eller av när reglaget är på eller av.

    Om man läser den lilla texten under rubriken så står det: Tillåt/tillåt inte sökning efter Wi-fi-roaming utifrån mängden datatrafik i gränssnittet.

    Det gör att det ser ut som att tillåt = reglaget åt vänster. Tillåt inte = reglaget åt höger.

    Borde ju vara tvärtom?
     
  4. coxencoxen

    coxencoxen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2017
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Här kan man läsa om själva funktionen. Men inget fördjupande.

    ingbrzy/MA-XML-9.0-SWEDISH-Global

    Sök på:

    <string name="wifi_allow_scan_with_traffic_summary">Tillåt/tillåt inte sökning efter Wi-Fi-roaming utifrån mängden datatrafik i gränssnittet</string>
     
  5. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Ah, sorry, läste inte tillräckligt noga.
     
  6. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Kom på en grej som kanske hjälper: kolla vad det står när du använder engelska som huvudspråk, kan vara bättre förklaring då.
     
  7. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Jag tror att det bara är den fetstilta texten som direkt refererar till På/Av-knappen. Texten under i vanlig stil är en extra förklaring som mer berör funktionen som helhet, den är fristående från det grafiska gränssnittet.
    Fast lite dumt blir det, hade varit smartare med omvänd ordning där. Inte är det bättre på engelska heller.

    Vad gäller funktionen så verkar den framtagen (från och med Android 5 Lollipop) för att lösa problemet med att wifi tidigare höll kvar vid den wifi-hotspot som man anslutit sig till, trots att man förflyttat sig till en annan plats där det finns en bättre hotspot.
    Antar att det inte alltid är önskvärt, eftersom det är avslaget som default, kanske slösar på batteriet.

    Funktionen nämns i kommentarerna här, som lösning på problemet med wifi som tas upp i artikeln:

    Android’s Greatest Flaw: Wifi Roaming