Sony resultatrapport 2017 - förväntas endast sälja 10 miljoner enheter 2018

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av bernard, 27 apr 2018.

  1. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vi kan med facit i hand konstatera att XZ Premium inte blev någon räddning. Med tanke på att den är deras hantverksmässigt främsta bygge med råge (se hettningstester där den står pall 2+ timmar HD-streamande utan att bli överhettad till skillnad från Z5 Premium som lägger av nästan omgående) är enda slutsatsen att "pansardesignen" inte tilltalade den stora massan.

    Nya XZ2 Premium är sämre byggd (blir varmare fortare) men designad annorlunda... Tror dock inte den är tillräckligt annorlunda. Oled-modellen kanske kan innebära vändningen. Följer med visst intresse... Om inte ens den lyckas är nog Sonys rykte inom smartphones för evigt besudlat.
     
    Last edited: 21 sept 2018
  2. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Vi får se om Sony får fart på försäljningarna av XZ3 nu när dom har gått över till OLED-skärm, bör ju locka en del..
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den kostar inte heller 9 990:-, så de står på sätt och vis ut lite i konkurrensen ;)
     
    kirkx10 och inact_0036 gillar detta.
  4. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är väl främst designskillnaden i så fall i kombination med oled och oväntat höga betyg. Jag tror inte den stora massan väljer mobil på basis av displayteknologin.

    XZ3 ser väldigt tilltalande ut, vilket jag inte kan säga om XZ2 premium som känns som en snabb revidering utan eftertanke
     
  5. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vad tror ni om konsekvenserna av saknat hörlursjack i XZ3? Har inte Sony skjutit sig i foten? Apple har redan en etablerad kundkrets som köper produkten oavsett vad. Jag vet inte om Sony har råd att ta sig dessa friheterna...
     
  6. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ser inte bra ut. Men jag hoppas Sony håller ut. Ryktena om deras kommande budgetmodell Xperia XA3 ser lovande ut. Dubbla kameror bland annat och kanske en retur av sido fingeravtryck sensorn. Xperia XZ3 var kanske ingen superhit, men fick dock Oled panel. Kan de följa upp med en mer innovativ XZ4 till våren så..

    Även om det är tufft nu tror jag Sony kan vända på utvecklingen om de verkligen vill. Vore trist om de försvann på det mobila när 5G står inför dörren.
     
    bernard och kirkx10 gillar detta.
  8. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är så enkelt att Sonys rykte inom smartphones är så nedsvärtat att inga åtgärder duger. Självsprickande skärmar, överhettning, moderkortsfel, numera sämre/snålare batteritid, etc. Konsumenterna glömmer inte...

    Om telefonerna var pålitliga hade inte folk bojkottat dem.
     
  9. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 641
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Dom kan lika gärna sälja sina mobiler inom japan eller nåt bara, för i västvärlden är det kört sen länge, hjälper ju heller inte att dom gör så fula telefoner med dom dära bezels... ingen större förlust heller.

    samma med lg och htc jag antar dom 3 inom snar framtid lär inte finnas..
     
  10. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    De är inte ens störst i Japan längre inom mobiler. Där är Iphonen populärare.
     
  11. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Sony tror fortfarande att det är 80 talet när människor köpte deras produkter på märket. Idag har de tappat sin status. Det går inte att vara bekväm. Se hur det gick för forna jätten Nokia när de var bekväma Det känns som att sony inte bryr sig om den mobila marknaden.
    Ta xz2 deras första försök till mindre skärmkanter. Det blev en mobil med samma display ratio som en S7!.och med en vikt som överskrider de större mobilerna på marknaden
    Om sony var intresserad av den mobila marknaden hade de kunnat leverar den bästa kameran, det bästa ljudet och även behållit 3.5 mm uttaget. De skulle lätt kunna vara i topp fem med den kunskapen som de har.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sonys strategi verkar vara att spara sig ur krisen:
    Sony CFO comments on disastrous quarter for Mobile – Sony Reconsidered

    Är inte särskilt övertygad om att det är rätt strategi. Känns trist, tycker Sony-Ericsson tuffade på rätt bra. Men sen de drog ner i Sony Mobile i Lund och flyttade det mesta till Japan så har det gått ner.
    Men helt kört tror jag det inte ännu är. Kan Sony Xperia XZ4 imponera och om de släpper några fina mellanklassare så..

    Fast några mer chanser får de nog inte.
     
  13. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    De hade kunnat förlita sig på sitt namn om. mobilerna inte hade varit så jävla struliga.

    Z3 screen cracking on its own - Support forum

    My Xperia Z3 sudden death !! - Support forum


    Xperia Z5 Sudden Death - Support forum

    XZ Premium constant freezing and lag after. - Support forum

    Finns ändlöst med dessa...
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket hänger nog på vad de kan göra med XZ4.


    XZ2 Premium har en brutalt hög skärpa och detaljnivå; bilderna förstörs bara av att den inte orkar med tillräckligt bra HDR/har väldiga problem med exponeringen, men skärpan är nog bland det bästa som finns på marknaden. När precis allting klaffar blir bilderna fantastiska.

    Det är tragiskt att de inte lyckats använda kameradivisionen inom Sony till sin fulla potential. Kompetensen finns utan tvekan där, man väljer att bara inte använda den fullt ut/kan inte komma överens internt/lyckas inte samarbeta.

    Ett problem är nog att kameradelen I princip är fristående och rapporterar sin egen ekonomi, liksom sensordelen och halvledardelen. Är de övriga delarna rädda för dåliga siffror om de måste lägga tid och resurser på Sony Mobile har kanske Mobile svårt att få tag i den kompetens man behöver?

    Då borde å andra sidan VD:n gå in och lösa det. Problemet med stora och konservativa bolag är att förnyelse och förändring kan ta väldigt lång tid.
     
    Last edited: 2 nov 2018
    Kristy gillar detta.
  15. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Sony har sedan flera år tillbaks tagit hjälp av andra Sony-divisioner för att stärka mobilsektorn, till ingen nytta.
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Med tanke på hur dåligt kameran presterat i jämförelse med andra enheter över tid har man knappast utnyttjat kameradivisionen till dess fulla potential, om man alls lyckats ha ett samarbete. Sonys spegellösa systemekameror har under många år tillhört toppskiktet, precis som deras sensorer under många års tid toppat listorna på DxOMark. Deras mindre sensorer toppar samtidigt listorna bland de bäst presterande mobiltelefonerna.

    Eftersom kompetensen på kameraområdet garanterat finns inom Sony både vad gäller utvecklingen av CMOS-sensorer och hur man bygger kameror i världsklass måste problemet rimligtvis vara att man inte lyckas samarbeta. Det är nog först med XZ2 Premium det börjat hända något; för skärpa/detaljnivå är som sagt på den telefonen ett unikum.

    Sony gör ju dessutom sin egen optik som kan slåss med det bästa (G-serien för FE-kamerorna, och de tillverkar också Zeiss/Sony-objektiven). Det finns en extremt hög kompetens inom Sony på alla områden som rör en kamera, men ändå lyckas man inte tillämpa det när det gäller mobiltelefonerna, vilket så klart är mycket trist.
     
    Last edited: 2 nov 2018
    H-M och Kristy gillar detta.
  17. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag tror inte Sonys relativt undermåliga kameror på sina egna mobiler är huvudorsaken till raset. Utöver dåligt rykte är Sony Mobile back i nästan allt - display, högtalare, kameraoptimisering, ram-minne och tills nu, OLED-tekniken. Bygger dock väldigt fina premium-mobiler till det yttre som sticker ut från mängden, så jag ser gärna att de stannar.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tycker att lanseringstakten med ett nytt flaggskepp var sjätte månad är fel också (även en sjuka hos OnePlus som de troligen får lida av framöver enligt min åsikt). De borde ha skippat XZ2 Premium helt och hållet och satt de dubbla kamerorna på Xperia XZ3 istället.
    En riktigt flaggskepp varje år istället. Kort sagt i paritet när Qualcomm släpper en ny processor.

    Sen är det inte bara kamerorna i sig som är bakom nedgången. Xperia XZ2 var en superhal tvålformad design som inte gick att ha på ett bord med den runda formen. I viss mån adresserat med Xperia XZ3.
    Men fingerprintsensorn är fortfarande på ett udda ställe i princip i mitten av mobilen långt ned.
    Har Sony inte designers som kan ergonomi och hur en hand ser ut?

    De har mycket att arbeta med om ambitionen är att stanna kvar på mobiler.;)
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  19. Acerbic

    Acerbic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2014
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    XZ2 Premium är så taffligt designad att man undrar om den bara var ett billigt försök att få folk att genast uppgradera till XZ3 som följde.. Vem som helst kan se att Z2 Premium var en sköldpaddsprototyp och att XZ3 är den fulländade designen..
     
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.