Diskussion: Varför nyttja Telenor Change?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av trenton, 24 sept 2018.

  1. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Jag vill försöka förstå varför folk tycker Telenor Change / 3Upgrade är förmånliga tjänster som 2 av dagens operatörer erbjuder. Jag jobbar i branschen och ser inga större fördelar med detta och ratar ofta tjänsten när kunden nämner detta. Kom med gärna invändningar mot exemplen nedan.

    Idag har telenor inga bindningstider, och priserna för telefonerna är kontantpriser delat på 24 månader. Inga subventioner etc finns kvar idag på telenor. 3 erbjuder samma tjänst när man tar telefonen på delbetalning, dvs samma upplägg, kontantpris / 24.

    Jag vill ta exemplet med iPhone 7 som har funnits i 2år och där man vet hur värdeminskningen har gått.
    Du använder telefonen I 12 månader, betalar 3750kr för den och sedan lämnar tillbaka den till Telenor och du är på ruta 0.

    Du väljer en iPhone 8, värd 8000 och lägger upp på 24månader, 333kr /mån. Denna lämnar du tillbaka och har betalt 4000kr efter ytterligare 12 månader.

    Du har alltså INGEN telefon kvar, du har betalt 7750 i 24 månader och har inget av värde kvar. ”Du ligger alltså -7750kr


    Hade du inte utnyttjat Change och haft kvar din iPhone 7 i 24 månader hade du idag fått tillbaka ungefär 3000kr.
    Dvs, 7500 har du betalt, men fått tillbaka 3000 när du sålde den, -4500kr
    DVS +3000kr jämfört med Change..


    OM du istället efter 12 månader när du betalt 4000kr på din iPhone 8 Slut-fakturerar delbetalningen så du betalt hela beloppet på 8000kr och sedan säljer den, så får du idag mer än 4000kr och förlusten blir mindre än att lämna tillbaka telefonen till Telenor. iPhone 8 går för ungefär 5000-5500 på tradera.



    Detta är alltså något som kunder ser som förmånligt och en BRA tjänst som Telenor erbjuder? Jag förstår att folk inte är ekonomiska men värdesätter smidigheten, men det är ju fortfarande inte en BRA tjänst?
     
    Skinnbanjo, 6150, Kristy och 5 andra gillar detta.
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ja det är tragiskt. Tyvärr krävs det nog en rejäl ekonomisk kris i detta land för att folk ska sluta ta lån eller avbetalningar på nästan allt (de egentligen inte) äger..
     
    katho och Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, jag ser inte heller tjusningen. Det vill säga för någon annan part än operatören.

    Nu behåller i och för sig Iphone värdet lite bättre än andra telefoner, men det är ändå svårt att se fördelen med det.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I praktiken är Telenor Change mer ett sätt att låsa in folk till Telenor. Ser man till kundfördelarna så är de inte många egentligen. Men folk vill ju åt smidigheten och att kunna gå in och byta telefon ser väl många som smidigare än att hålla på att sälja telefonerna själv och köpa en ny kontant.

    Alla operatörer har ju provat på någon typ av liknande lösning. 3Upgrade kom ju först nu vid iPhone XS-släppet och jag tror att det är för att lyckas behålla kunder som annars byter till Telenor. För i sig är det ju inte en tjänst som kunden tjänar på.

    Men å andra sidan, det är vinstdrivande företag och de tjänar såg bra pengar på tjänster som dessa.
     
    Kristy, induktion och bernard gillar detta.
  5. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Håller med att iPhone håller värdet bättre, men samtidigt tycker jag att det känns som att "gruppen" som vill ha senaste iPhone är större och vanligare än de som vill ha senaste Galaxy S / Galaxy note - serien. Kanske har fel här?

    I butiken jag jobbar väljer ofta kunder Telenor just för Change. Anledningen till inlägget är väl för att få det svart på vitt i kalkylerna att ha som motargument till kunder :)
     
    bernard gillar detta.
  6. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Sett till s7an jag lämnade häromdagen. Så fick jag defintivt mer via change än om jag skulle sålt telefonen på blocket.
     
    Dashio och bernard gillar detta.
  7. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    Du har inte räknat på värdeminskningen som blir av att folk inte ids sälja sina gamla telefoner utan samlar de på hög i en byrålåda. Är man då dessutom en person som "måste" byta telefon varje år så, ja.. då är det lätt att se attraktionen.
     
    bernard gillar detta.
  8. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Den största nackdelen jag såg med det hela är man inte kan göra en kontrollerad överflyttning.
    Man måste lita 100% på att man har allting synkat i molnet.
    Kan nog vara ett problem för många med lite mindre koll.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tack för dagens garv här på jobbet (syftar på din avatar)!
     
  10. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Vad jag vet är det inte allt för många som utnyttjar dessa tjänster heller? Men jag kanske har fel.
     
  11. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Nej jag har sneglat på denna grejjen några gånger men herregud, makes no sense. Som att ge bort en telefon du gått och betalat av.
     
  12. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Eller som att sälja en halvsleten telefon för ett hyffsat pris utan att behöva utstå en blocketrepa med allt vad det innebär.

    Ser inget behov av att spara gamla telefoner.

    Möjligt att apples telefoner har för bra andrahandsvärde för att det ska fungera dock. Men för valfri samsung eller liknande är det klart värt det.
     
  13. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Ok då har jag nog inte förstått hur det funkar. "Sälja en halvstel telefon för ett hyfsat pris..." Får du pengar för den telefonen du lämnar in till Telenor?
     
  14. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Hör mycket på jobbet eftersom jag jobbar i branschen. Var även på en fest i helgen där de kom in på telefoner i samband med att nya xs släppts, då var det 3st bara kring det bordet som alla nämnde change och att det snart var dags att byta ut deras (x / 8 / 8+)
     
    edvinnn gillar detta.
  15. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Iallafall betalt hälften på.. Inget smart alternativ.
     
  16. trenton

    trenton Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Affärsidén ifrågasätter jag inte. De lyckas med något där de tjänar pengar, A och O för ett företag :)
    Som jag nämnde i inlägget förstår jag att största anledningen att nyttja change är smidigheten och kunders brister på intresse om ekonomi? Eller de kanske inte ens har räknat på det?
     
    bernard gillar detta.
  17. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Läs om, läs rätt.
     
  18. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Är kostaden inte ett problem för en och själva bytesprocessen är enkel och smidig kanske man kan motivera att tjänsten fyller en funktion av värde
     
    bernard gillar detta.
  19. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Du missar lite i din beräkning, när du står där utan telefon får du betala 13000 för att köpa en ny, eller 6500 för att låna en ett år till. Om du denna gången väljer att betala 13000 i dina 24 månader och säljer den för vad nu en XS kan tänkas vara värd om två år har du fortfarande gått "plus" jämfört med change som du säger.

    Jag har aldrig använt det, får se nästa år om jag tycker det känns värt eller inte men kan absolut se värdet i hur smidigt det är att byta telefon. Är marknadsvärdet betydligt högre än det man har kvar att betala skulle jag dock lösa ut telefonen och sälja den istället.
     
    bernard gillar detta.
  20. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Tjänsten som sådan har samma typ av värde som att t ex låsa in sig i Apples ekosystem. Lämnar man loopen, kostar det. Men stannar man kvar gör man ändå en viss vinst .

    För det första slipper man lägga pengarna på bordet. Du behöver inte ha 10 000 för en iPhone X t ex .

    Sen när du betalat halva priset, dvs 5 000, kan du nu byta till iPhone XS och slipper återigen att lägga de 13 000 den nya kostar.

    När sen nästa modell kommer och du bytar har du då betalt 5 000 för den första och 6 500 för den andra och har nu den tredje i handen. Det är ändå 3 iPhones för 11 500. Men då har du som sagt inte börjat betala av den tredje än.

    Självklart är det säkert bättre att samla ihop pengar, sälja och få pengar tillbaka. Men för 13 000 kronors XS kanske du först måste sälja din X. Och även om du får 8 000 för den, är det ändå 5 000 du måste lägga på bordet och du behöver gå utan telefon några dagar mellan försäljning och köp. Mer värt att stanna i loopen.

    Dock kan jag tycka att operatören för dessa tjänster kunde kosta på sig att laga en spräckt skärm eller två under tiden man "lånar" telefonen. Kostar inte allt för mycket egentligen och skulle ge ett ökat mervärde för kunden.
     
    Ompan och inact_0049 gillar detta.