Google Pixel XL amerikansk köpt på CDON

Diskussion i 'Google Pixel XL' startad av T_98, 17 sept 2018.

  1. T_98

    T_98 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 8T
    CDON vill skicka mig en EU-laddare men kräver bild på laddaren som medföljer och dessutom hävdar de att de inte har en aning om att den skulle vara avsedd för den amerikanska marknaden trots att det är en produkt de säljer själv... jag är inte förvånad iofs då CDON brukar köra med sina metoder, oavsett blir det retur.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det lät förtroendeingivande. Du gör nog bäst i att skicka tillbaka den som du säger. Lär inte bli någon rolig upplevelse vid ev. framtida problem om de inte ens vet vad de sålt för något.
     
  3. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det var ju ett halvår sedan. Nu har CDON, Webhallen, Dustin och Netonnet sålt Pixel XL för ungefär samma låga pris och CDON, Webhallen, Dustin har alla angett att det är den "Verizon"-modellen som säljs. Så det går att tänka sig att "source" är samma. Nu har inte Netonnet 128 GB-varianten.

    Det som finns är 32GB-varianterna, där CDON, Webhallen & Dustin tar 2990. Netonnet tar 3590 och Mediamarkt 3697. Så det är absolut möjligt att Netonnet och Mediamarkt har EU-varianterna av 32GB-varianten.

    Personligen hade jag hellre betalat 3600 för en 32GB EU-version än 4000 för en 128GB "Verizon"-modell. (Förutsatt att jag hade köpt någon själv, vilket jag inte hade gjort.) :sealed:
     
  4. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

  5. Marjan

    Marjan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    141

    MINA ENHETER

  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Känns inte så seriöst av en elektronikkedja att sälja en Pixel av den första generationen. Visserligen har de lite längre uppdateringar än andra android mobiler. Men den modellen är väl ändå i slutet av sin livscykel rent mjukvarumässigt om den kom år 2016?

    Om det ändå hade varit generation två hade det varit en bättre deal.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, inga ytterligare säkerhetsuppdateringar från och med oktober 2019. Den har nått "End of Life".

    Det går för all del att slänga in Lineage OS för fortsatta updates, men det är ju inget gemene man gör direkt.
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Gammal tråd, hoppas jag får låna den.

    Hur vet man om man har Verizon-modellen eller inte? Går det att kolla på build-nummer eller något annat enkelt sätt i själva telefonen?
    Jag köpte en Pixel 1 (2016, ej XL) från Webhallen för ca två år sedan. Hade ingen som helst tanke på de saker ni snackat om i denna tråd när jag gjorde köpet. Har nu förstått att jag med stor sannolikhet har US-modellen. Men avsaknaden av LTE+ har inte gjort mig någonting. Har inte upplevt några andra problem heller, som tur är. Vid service/reklamation hade jag kunnat få vissa problem, inser jag nu. Nu har jag haft den två år dock, så nu har investeringen redan betalat av sig.
    Någon länkade till Webhallen här i tråden och påpekade att deras Pixel XL tydligen var Verizon-modell. Inser att risken därför är stor att jag också sitter på en Verizon-modell. Detta är dock något jag i så fall inte har märkt av på minsta vis. Har fått uppdateringar snabbt som alla andra, mjukvaran är precis som jag trodde på en Pixel.
    Undrar varför så många Verizon-modeller hamnat på vift i Europa? Om nu nästan alla svenska återförsäljare fått tag i sådana. Känns som något raffinerat drag av någon gråimportör, som ingått något skumt avtal med Verizon (?).

    Dock en annan sak:
    Jag inser nu att laddaren som skickades med i paketet från Webhallen, av EU-modell, såg väldigt konstig ut, stor och klumpig, och inte alls fungerade tillfredsställande. Det var faktiskt så illa att telefonen blev otroligt varm när jag laddade, så varm att det var väldigt obehagligt. Jag vågade inte fortsätta använda den laddaren. Jag började använda min gamla laddare (till Nexus 5X) för Pixeln, vilket funkade utmärkt och utan några värmeproblemen. Nu förstår jag att denna konstiga laddare bör ha varit något Webhallen inkluderade, dvs ej orginalladdare.
    En bekant köpte en likadan Pixel 1, fast från CDON, under 2019 om jag minns rätt. Även då en ful, klumpig laddare som följde med. Samma problem med värme uppstod på den telefonen. Kanske rent av är så att laddarna som Webhallen respektive CDON skickade med såg likadana ut. Så de verkar ha anlitat samma företag för gråimport kan man gissa i så fall.

    Vill till sist tillägga en tanke. CDON, Webhallen och andra återförsäljare av gråimporterade telefoner har sålt en produkt till en konsument i Sverige, och måste otvivelaktigen följa svensk konsumentköplag. Så i teorin borde man sitta säker, dessa återförsäljare får helt enkelt hitta något sätt att uppfylla sina förpliktelser, såsom reparation ("avhjälpande" i konsumentköplagens mening) vid fel. Med någon verkstads hjälp eller genom att helt enkelt ge pengarna tillbaka om de inte lyckas fixa ett fel. Annars bör ARN eller rent av tingsrätten svårligen döma till företagets fördel, om företaget bryter mot tydliga rättigheter i lag. Men stöter man ändå på hinder i praktiken, tror ni? Om man själv gråimporterar så är det givetvis en annan sak, men om man köpt av en stor svensk återförsäljare så borde man väl leva relativt tryggt?