Är en Oled-tv även bättre än en LCD-tv i ett väl upplyst rum med fönster och starka lampor?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 17 okt 2018.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Är en Oled-tv även bättre än en LCD-tv i ett väl upplyst rum med gott om fönster och starka lampor? Jag vet att Oleds svärta gör att de allra flesta föredrar dem före LCD i ett mörkt rum, men hur är det egentligen i väldigt ljusa rum? Hur är det med reflektioner, ljusstyrka och alla andra faktorer som spelar in?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Nej
     
    Droid82 gillar detta.
  3. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Föredrar LCD då, utan tvekan. Jag har LCD i vardagsrummet dör gillar jag ha få in soljus osv. I källaren där jag gillar ha det mörkt har jag OLED. Det är mest när man kollar på en bra film jag föredrar OLED allra mest men enligt mig duger en LCD gott och väl! :)
     
    dannejanne, Svampen, hahadaoc och 2 andra gillar detta.
  4. patts

    patts Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    1 102
    Mottagna gillanden:
    634
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Köp OLED och dra ner persiennerna :D Står man i valet mellan LCD och OLED så hade jag valt OLED alla dagar i veckan. Det är nog det bästa teknikköpet jag gjort. Men till din fråga så var det ingen större skillnad mellan LCD/Plasma och OLED. Sen är det ju lite beroende på hur ljuset fallet på skärmen.

    Sen är det ju skillnad på ljusstyrka i OLED paneler (som på telefoner).
     
    Droid82 gillar detta.
  5. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Beror ju på vilken LCD. Alla LCD har inte automatiskt högre ljusstyrka än en OLED. Men ja LCD kan ha högre ljusstyrka som teknik.
     
    Droid82 gillar detta.
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Brottas med samma frågeställning då det snart är dags att byta ut min underbara LCD med matt (!) bildskärm :)

    Den hanterar reflektioner och starkt ljus riktigt bra och eftersom jag har en dotter som ibland glömmer TVn på samt spelar på sin Switch med en del statiska element så lutar det åt LCD vilket går helt emot tekniknörden i mig. Jag har fönster rakt framför TVn i österläge och att dra ner persienner varje gång jag ska se på TV känns jobbigt.

    Styrkan med LCD är ju den högre ljusstyrkan, men samtidigt kanske man inte vill skrämma upp ljusstyrkan skyhögt bara för att det går, det ska ju vara skönt att titta på det också...
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Lösningen är 2 tv-apparater [emoji4]
     
    Droid82 gillar detta.
  8. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag gillar hur du tänker :)

    En annan lösning är automatiserade persienner. Ikea kommer snart med sådana som kan kopplas till Trådfri. Skulle då vara möjligt att säga till Google Assistant att sätta på TV'n varvid persiennerna åker ned. Det hela kändes som en klockren lösning tills jag insåg att persiennen kommer ta stopp vid blomkrukorna och lampan på blombrädan. Så nu måste jag hitta ett sätt som gör att blombrädan samtidigt skjuts ut 10 cm från väggen :P
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Största problemet är nog glaset på OLED.

    Jag har en laptop med blank 4K-panel jag fäst ett matt skärmskydd på från något koreanskt företag som fungerar eminent. Var dock väldigt klurigt att få på.

    Att lyckas applicera en sådan film på 55-65" lär bli enormt tufft, kräver nog tre man, men vore kanske en inte helt dum lösning...
     
    Droid82 gillar detta.
  10. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Det där med matt skärm är lite klurigt eftersom den måste vara så blank som det är möjligt utan att reflektera för mycket. Detta eftersom svärta, färger ska bli så bra som det är möjligt, utan en grådaskig dimma som annars uppstår av för matt skärm.
    Skärmarna på de senaste LCD brukar vara så blanka som det är möjligt för bästa bilden, alltså bör man inte sträva efter matt skärm.
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  11. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag har elektriska rullgardiner hemma men de är inte smarta dock och dessutom hatar tjejen när dom är nere
     
    Droid82 gillar detta.
  12. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Kör mellan 15-20 på OLED light, det är ändå mer ljus än min Pioneer plasma som hamnade i sovrummet. Så njaa tycker hetsen efter flera tusen nits är lite överdriven. Blir bländad i vissa scener om man kör HDR och mörkt rum.
     
    Droid82 gillar detta.
  13. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Bakgrundsljuset har ju helt och hållet att göra med vilket ljusförhållande man har vid TVn och i starkt upplyst rum kan det vara bra med en ljusstark TV vilket man då kan ställa in för natt/dag.

    Vid LCD - val av panel IPS vs VA bör man tänka på att IPS såsom LG, Phiips, en del Sony m.fl. ser väldigt bra ut i en starkt upplyst butik men kan vara desto sämre i mörkt rum, med dålig svärta och färger, däremot bättre betraktningsvinkel än VA.
    De senaste 4K VA panelerna har dock blivit så bra med ljusstyrka, svärta, färger att det inte är nåt problem i väl upplysta rum med rätt inställningar.
    Personligen föredrar jag VA som man kan få mer lik OLED med svärta och färger men med sämre betraktningsvinkel, dock är ju OLED bättre på allt detta, men med lite andra nackdelar.

     
    Droid82 gillar detta.
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Droid82 gillar detta.
  15. Rolan

    Rolan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2017
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Hur stor chans är det med en burn-in på en OLED egentligen? Är lite tveksam i valet att uppgradera till en på Black Friday då det ändå är ganska mycket pengar. TV'n brukar kunna stå på ibland här hemma ganska stilla om man säger så och långsamma bildspel.
    Sorry för trådkapning ;)
     
    Droid82 gillar detta.
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Om du vill ha en LCD med hög ljusstyrka så är det ex Samsungs QLED modeller eller Sony XE9005/XF9005 eller liknade du bör kika på. Mellanklass och budget modellerna brukar sällan gå högre än en 350 nits och då är en modern OLED ljusstarkare.
     
    Droid82 gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Finns ju skräck exempel med någon som haft tv4 nyhetsmorgon på och fått inbränningar. Personligen har jag inga sådana problem då jag inte tittar på linjär-tv. Värsta jag gör är är väl spela spel med statiska element men har inga inbränningar på min panel.
     
  18. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Svårt med dessa värden, mäts väl på olika sätt, maxstyrka under en kort tid osv. På denna står det tex 400cd, är det lågt?

    Philips 55PUS8303 (TV)
     
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja det brukar mätas på flera olika sätt, ex peak brightness för 10% fönster osv så det är svårt att veta vilket värde tillverkaren väljer att ange. Om det är 400 nits för HDR peak så är det ganska lågt, men är det SDR uppmätt på hela skärmen så det ganska bra värde.
     
  20. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Fungerar bra i ljust rum och med bra betraktningsvinkel men sämre i mörkt rum där den blir lite urvattnad med sin IPS panel.

    LCD TV kräver VA panel eller QLED för bästa svärta och färger i mörkt rum och de senaste av båda fungerar även utmärkt i ljust rum enligt allt jag testat, annars är det OLED som gäller, men kan så klart bero lite på personlig smak också.
    Själv tycker jag inte QLED är så mycket bättre än vanlig VA panel, eller rättare sagt inte så mycket bättre som reklamen eller prisskillnaden säger.

    Det är omöjligt att få nån uppfattning om vad som passar bäst hemma genom att kolla i högupplysta el lador, därför är det nästan ett måste att testa hemma i det ljusförhållande där TVn ska användas.
    På t.ex. EG går det ju att testa hemma och lämna tillbaka om det inte passar.

    Har inte priset så stor betydelse är OLED bästa alternativet för att fungera i alla ljusförhållande, men man får bara tänka på att vara lite försiktig med inbränningar.