Nokia 7.1

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Tobbis, 8 okt 2018.

  1. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Nokia har precis lanserat Nokia 7.1 och det är en telefon som tilltalar mig väldigt mycket. Främst så ser jag följande fördelar
    • Inte för stor (<150mm hög)
    • Stor del av framsidan täcks av skärm
    • 3,5mm för ljud
    • Snygg design
    • Priset
    • Bra skärm enligt recensioner
    [​IMG]

    Jag har dock lite funderingar, både angående specifikationer men också lite om prestandan generell som jag hoppas någon kan svara på
    1. Klarar man sig på en Snapdragon 636 idag? Eller är det skillnad mot t.ex. 835 om man enbart använder telefonen för "enklare" saker? Jag använder nästan uteslutande telefonen enbart till surf och mail och lite sociala medier. Spelar aldrig eller liknande, och lite därför jag har börjat kolla på telefoner i mellansegmentet.
    2. Har den dubbla simkort eller ej? Hittar lite motstridig fakta...
    3. Hur tror ni kameran är (baserat på hur tidigare Nokia har presterat)? Klarar den sig mot flaggskepp eller är även kameran "mellansegment"?
    4. Hur brukar det var med kvaliteten på DAC:en på "midrange" enheter? Måste man förvänta sig lite sämre ljud eller är detta generellt en relativt billig komponent vilket gör att ljudmässigt så är midrange likvärdigt med flaggskepp?
     
    Last edited: 5 nov 2018
  2. solgule

    solgule Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2018
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    88
    Telefon:
    LG G7 ThinQ

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G7 ThinQ
    Batteriet är 3060mAh, vilket inte är så mycket för dagens stora skärmar. Nokia 7 + har bättre: 3800mAh.

    1. Snapdragon 636 är ganska ny, kom i slutet av 2017, borde duga för surf några år, om man inte är jättekänslig för att flytet i ska vara på topp. För spelgrafik och motsvarande så är 660 ganska mycket bättre än 636.

    2. Antal SIM-platser beror nog på var man köper den, brukar finnas båda varianter.

    3. Kamera varierar kraftigt även för flaggskepp. Beror på mycket som:
    - mjukvara, den har inte google camera appen, så HDR är inte lika bra som i Google Pixel
    - pixelstorlek, verkar vara lite mindre (sämre) än i Google Pixel 2
    - ljusinsläpp, verkar var 1.8, vilket är lite bättre än medel, samma som i Google Pixel 2, tror dock det beror på sensorstorlek vad den där siffran hamnar på, så kanske inte direkt jämförbart
    - linser, det krävs fototester för att avgöra om linserna är bra
    - bildstabilisering, den verkar sakna OS, vilket kan ge oskärpa i dåligt ljus
    - konverteringen till JPG: hur mycket brusreducering, färger och skärpa som används, kan se bra ut på mobilskärmen men bli dåligt på större skärmar

    4. DAC är bara en del av ljudkedjan som ger ljudet. Har du redan bra hörlurar och bra kvalitet på musik (minst CD-kvalitet eller bästa MP3), så kanske DAC:en börjar ha betydelse. Beror nog väldigt mycket på kvaliteten på komponenter före och efter DAC:en också. Jag märker inte någon större skillnad när jag växlar mellan HiFi-Quad-DAC och vanliga DAC i LG G7. Har dock bara trådade hörlurar för ca 700 kr, så kanske är för dåligt ljud i mina hörlurar. Det finns en massa finesser till Quad-DAC:en där jag hör tydliga skillnader mellan olika filter och inställningar, men det är bara ljudeffekter och har inget med ljudkvalitet att göra egentligen. Jag märker större skillnad mellan olika telefoner och hörlurar än mellan olika DAC:ar.

    Nokia 7.1 hands-on review
    Qualcomm Snapdragon 636 vs 660 Comparison: How Different Are They?
    Nokia 7.1
     
    Tobbis och flipp gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Priset verkar landa en bit över €300 vilket är för högt. Du får t.ex. en Pocophone F1 för samma pris. Nokia 7.1 är riktigt medioker i jämförelse och borde kosta 2000-2500 kr.
     
    katho gillar detta.
  4. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Vill ha Android One så Pocophone F1 faller tyvärr bort. Dessutom är den aningen stor för min del.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du kollat på Xiaomi Mi A2 Lite? Den har ett väl tilltaget batteri, Android One och ett rimligare pris. Tyvärr tror jag inte batteritiden på Nokia 7.1 kommer vara speciellt bra, som solgule skriver är 3060mAh inte speciellt mycket idag.
     
  6. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Sämre SoC än Nokia 7.1 och inte ens USB-C. Mellan Mi A2 och 7.1 så vinner 7.1 i mina ögon (men beror givetvis på vad man prioriterar). Men som du säger så är kanske inte 3060mAh så mycket att hänga i granen idag.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, microUSB är ju lite trist. Xiaomi har ju en annan lur som är riktigt vass Mi 8 SE. Den kostar ca 2500 kr vid import och har SD710 som är betydligt bättre än SD636 samt en AMOLED-skärm. Den har dokumenterat bra batteritid. Yttermåtten på den är också i linje med vad du söker. Enda haken där är att det saknas band 20 och att den har MIUI istället för android one.
     
    Tobbis gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Frågan är när Nokia 7.1 finns i butik i Sverige? HMD Global har ju varit väldigt dåliga på att rulla ut sina mobiler i rimlig tid.
    Intresset för en mobil brukar vara på topp i närtid efter ett lanseringsevent. Dröjer det för länge finns det alltid andra spännande telefoner/märken runt hörnet.
     
    Last edited: 10 okt 2018
  9. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Finns att förbeställa på Dustin och Elgiganten nu.

    3995kr känns lite dyrt men med mina krav finns inte så mycket att välja på. Kör Nexus 5X nu vilken eg. fungerar men är lite långsam och slut på lagring. Jag vill ha en mobil med höjd max 150mm (detta är absolut max, har haft Huawei P10 plus 153.5mm vilket var för stort) och Bluetooth med minst Apt-x.
     
    kirkx10 gillar detta.
  10. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Såg också det, Dustin har haft den uppe ett tag med beräknad leverans till 22/12, men har nu ändrat (precis som Elgigtanten) till 7/11. Skönt också att det är 64/4-versionen med dubbla sim som kommer hit.

    Aningen dyrt kanske, men samtidigt får man en väldigt kompetent kamera vilket man sällan får i mellansegmentet. Så några hundralappar hit eller dit gör inte mig så mycket. Har några krav jag gärna vill få uppfyllt (max 150mm, hörlursuttag, rent Android osv) och då blir man ganska begränsad. Jag kommer slå till på denna när den väl släpps, måste bara bestämma färg.
     
  11. grylle

    grylle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xperia XZ3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xperia XZ3
    Denna mobilen är också bland mixen för min nästa!
    Om du vill ha den blåa behöver du bara vänta till 29/10 på elgiganten.
    Själv tycker jag "steel" är snyggast.
     
  12. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Har svårt att bestämma mig, men har inga problem att vänta 10 dagar extra för att få rätt färg. Från recensioner m.m. så verkar det som att många tycker att steel ser riktigt bra ut i verkligheten, så lutar mot den just nu.
     
    grylle gillar detta.
  13. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Någon som köpt den ännu och vill dela med sig av lite intryck? :)
     
    Tobbis gillar detta.
  14. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Släpps på måndag
     

    Bifogade filer:

  15. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Verkar ju bara som att det var den blåa varianten som släpptes i måndags. Ser ut som om vi får vänta på silver-versionen någon vecka extra.
     
  16. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ja jag la en beställning på silver-varianten, ska testa och jämföra med min Nexus 5X om det är värt att uppgradera :-)
     
    Tobbis gillar detta.
  17. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
  18. DanielSundberg

    DanielSundberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Någon som fått sin än? Jag gjorde en beställning hos Dustin för en dryg vecka sedan (på en stålgrå), den skulle komma i lager 14/11 men idag sköts det fram till 26/11...
     
  19. Tobbis

    Tobbis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag lade en beställning (stålgrå här med) hos Elgiganten i förrgår, fick leveransbesked idag så får den förhoppningsvis innan helgen. Har en Nexus 5X sedan innan.

    DustinHome hade också tidigare att de skulle få in stålgrå den 14/11, och nu när jag kollar så listar de att de har 5 enheter i lager (de hade 6 igår). Märkligt att Dustin inte har den på lager, trodde de hade ett gemensamt lager...
     
  20. KennethK

    KennethK Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Köpte min (silver) hos Elgiganten i fredags. Snygg, gedigen och rapp.
    /Kenneth