Första telefonerna med 5G-modem under början av 2019 - någon poäng med att vara först?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av bernard, 27 okt 2018.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Många tillverkare har redan börjat marknadsföra kommande produkter med att de skall vara utrustade med 5G-modem (ex. OnePlus), och Moto kommer rentav lansera ett 5G-modem man kan köpa till i form av en modul till en befintlig modell.

    Men kommer konsumenterna ha någon praktisk nytta av 5G under 2019, och vad för barnsjukdomar kan man vänta sig inledningsvis? Ett stort problem vid skiftet mellan 2G och 3G samt 3G och LTE var batteritiden (som givetvis blev mindre och mindre för varje ny generation modem) - får vi se en upprepning av det vid övergången till 5G?

    Hur lång tid kommer det ta innan det finns ett rikstäckande 5G-nät?

    Ericsson och Telia menar att 5G skall finnas tillgängligt i vissa delar av Stockholm under 2018, men har varit lite information om det sedan de gick ut med pressmeddelandet i mars: Ericsson: Vi levererar kommersiella 5g-nät redan i år. Hur ser det ut bland andra operatörer?

    Upplever egentligen den gemene användaren bandbredden som ett problem idag? En stor fördel med 5G är ju den utökade bandbredden, men även latensen sjunker rejält. Sistnämnda tror jag nästan jag själv finner mer lockande och något som ger större incitament till att byta än åtkomst till mer bandbredd.

    För de bakom mobilt bredband i hemmen torde 5G så snart man har täckning däremot vara mycket attraktivt, men för telefonerna är det lite svårare att se 5G som en "unique selling point" under 2019 i alla fall - eller hur lyder era tankar på området?
     
    Last edited: 27 okt 2018
    Jörgen Ö och Kristy gillar detta.
  2. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Jag var hyfsad taggad på 4G då jag ofta upplevde kass hastighet på 3G. Men nu anser jag att 4G fungerar väldigt bra (förutom när jag åker tåg).

    Kommer inte att sträva efter att få tillgång till 5G lila snabbt som jag försökte få 4G
     
    EricG, 6150, Kristy och 1 annan gillar detta.
  3. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Som du skriver bernard, det är ju framför allt för de som inte har fiber eller annan uppkoppling i hemmet som kommer vara mest taggade på att få 5G så snart som möjligt. Man har stora delar av tiden tillgång till Wi-Fi antingen hemma eller på jobbet och när man väl använder mobildata så tycker jag att hastigheterna jag kommer upp i (30-350 mbit) räcker gott och väl för mig i alla fall.

    Sen handlar det givetvis om begäret som många har av att ha den allra senaste tekniken och tycker det är häftigt och roligt, så det handlar nog mera om det än att 5G skulle vara någon form av "wow, det här kan jag inte leva utan" grej.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 039
    Mottagna gillanden:
    869
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Pratade med en kille på eriksson för ett tag sedan gällande 5G och som jag tolkade det hela verkade inte surf i mobilen eller bättre bandbredd prio för 5G-nätet. Han pratade om att man kommer börja med att utrusta befintliga LTE-stationer med någon 5G-light till en början.

    Lät som att fokus ligger på låg latency, typ drones, styra fordon, IOT-grejer mm. Sen ska man tydligen kunna "rikta" 5G-sändningen väldigt exakt om man bor lite olägligt. Ett intressant samtal men inget som fick mig att känna "äntligen 5G"...

    Kan dock tänka mig att när man väl får testa en mobil där sidan öppnas samma ögonblick som man tryckt på länken då tror jag man har svår att gå tillbaka till 4g, bara den där halvsekundens fördröjning kommer kännas som en evighet :)
     
    Jörgen Ö, cobben, Kristy och 1 annan gillar detta.
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 410
    Mottagna gillanden:
    4 155
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Mina främsta förrhoppningar med 5G är att kapaciteten kommer öka så mycket att det inte längre blir försvarbart att ha dagens data kvoter på våra abbonemang, frisurf måste införas igen som fanns förut 2012 senast jag hade det. Men något säger mig att de kommer dröjja även med 5G tills vi får frisurf men jag tror och hoppas att vi sakta kommer gå åt det hållet medans kriget mellan operatörerna hårdnar.
    Nu vet jag inte om Telia kommer ha de bästa 5G nätet precis som alla andra nät men om Telia skulle erbjuda frisurf med 5G samt ha bästa nätet så är det nog shack matt för de andra operatöerna, för när vi har kommit till en punkt där alla börjar erbjuda frisurf då blir det istället ett krig om bäst täckning och hastigheter och kapacitet.

    Hemma kommer man nog fortfarande föredra wifi då de drar mindre batteri och avger mindre strålning. Skulle jag tro så behovet av wifi kommer nog fortfarande finnas.
     
    EricG gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 176
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Qualcomm har lanserat 60GHz wifi, som har en hel del likheter/beröringspunkter/konkurrerar med 5G.

    " . . . delivering 10+ gigabit-per-second (Gbps) network speeds and wire-equivalent latency . . ."

    Och detta kan man installera lokalt utan att behöva söka en massa tillstånd osv., kan man anta?

    Qualcomm Dramatically Extends Wi-Fi Experiences to the 5G Era with 60GHz 802.11ay Solutions

    . . .
    Qualcomm Technologies’ 60GHz Wi-Fi portfolio has the flexibility to meet those challenging demands while harnessing unique capabilities that support new 60GHz Wi-Fi Sensing applications like proximity and presence detection, gesture recognitions, room mapping with precise location and improved facial feature detection.
    . . .
    Signature attributes of 60GHz Wi-Fi go far beyond high performance throughput, as Qualcomm Technologies’ new chipsets enable unique, always-on ambient Wi-Fi sensing capabilities, enabling devices to identify people, objects, movements and precise location without being affected by light conditions. Networking and mobile devices alike can take advantage of these new Wi-Fi sensing features to provide new and differentiated experiences to end users.
     
    bernard gillar detta.
  7. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Svårt med fri surf för en billig peng tror jag, operatörerna måste ju dra in pengar. Lär nog bli rätt dyrt med 5G - abonnemang till en början om jag får gissa.
     
    Jörgen Ö och EricG gillar detta.
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tror inte att 5G kommer vara något speciellt revolutionerande för oss vanliga konsumenter till en början. Mycket kommer nog handla om att man vill ha den senaste tekniken. Tror främst 5G kommer ge stora fördelar för IOT, som redan sagts. Bättre fjärrstyrning, tack vare lägre svarstid, av diverse saker är ju en stor USP när det gäller 5G.

    I dagsläget så är det ju förhållandevis många som inte bryr sig om det står 3G eller 4G på telefonen - bara det fungerar och det inte laddar speciellt länge. Så kommer det garanterat att vara ett tag till.
     
    night77, Kristy, edvinnn och 1 annan gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 747
    Mottagna gillanden:
    44 744
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    60GHz eller det som brukar kallas millimetervågor (24–86 GHz) har svårt att penetrera väggar utan större signalförluster. Med fri sikt är det däremot ett bra alternativ, men fungerar nog allra bäst om mottagaren också har en stor och riktad antenn på tex taket/fasta installationer.

    För att det skall fungera bra i ett hem behöver man bygga ett meshnätverk med låt säga en puck för varje rum, men det behöver inte vara ett problem så fort kostnaden går ner, och de kan säkert göras rätt små (typ Google WiFi-storlek).

    Men 60GHz kommer nog främst vara lämpligt för att täcka mindre ytor i tex en lägenhet. Det stora flertalet kommer fortfarande ansluta genom 600 MHz till 6 GHz över större avstånd/när man bygger för yttäckning.

    Ja, 5G är helt nödvändigt för områden som IoT/sakernas Internet.

    Det är också utmärkt att terminaler/telefoner finns ute dagen näten lanseras, så vi inte hamnar i samma sits som med 3G där näten nästan var före terminalerna.

    Det som jag tyckte var lite märkligt är bara hur många tillverkare slår på stora trumman och bygger upp en hajp kring 5G för specifikt telefonerna som jag tror inte riktigt kommer införlivas när användarna sedan lägger beslag på de första 5G-telefonerna; dels för att en skillnad på ~30ms till ~5ms nog inte gör så stor skillnad vid surf och YouTub:ande, men också för att näten kommer dröja ett tag till. De har bara precis inlett utbyggnaden.

    Fast det är klart att många är beroende av låga latenser och där är 5G fullständigt överlägset 4G/LTE. Testar man tex att öppna flera samtidiga anslutningar över en LTE-anslutning spikar i regel latensen (men det märks främst om man tex spelar något eller har video/röst-samtal samtidigt). Att bara köra två enskilda filnedladdningar parallellt brukar göra det helt omöjligt att tex spela något online-spel samtidigt.

    [​IMG]
    Här är ett test jag gjorde förra året med fast anslutning mot LTE (nära mast/bra signalförhållanden) med en Huawei-router med extern antenn.

    Provade jag att genomföra testet samtidigt som jag satte igång endast en enskild filnedladdning ökade latensen med 50-100%.
     
    Last edited: 28 okt 2018
    edvinnn, Kristy och cobben gillar detta.
  10. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Jag som tyvärr bara har värdelöst och ostabilt Comhem hemma hoppas på att 5G kommer fort så det finns något alternativ. Bor centralt i Stockholm så bör byggas ut här tidigt.
    5G kanske inte kan konkurrera med fiber men kabel/docsis borde det kunna matcha om bara hälften av vad som utlovats är sant.
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.