Macbook air

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Barstar, 29 okt 2018.

  1. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Hej.

    Dottern behöver en dator men vill bara ha en Macbook. Jag har ingen koll men de verkar ha hyfsat andrahandsvärde så jag antar att det är en begagnad som gäller. Nån som vet vilka modeller man ska sikta på? Vilka man ska undvika? Vill helst inte hosta mer än 5000. Den ska främst användas till skolarbete och hon går i nian.

    Tack på förhand...
     
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har bara ett väldigt dåligt svar. Köp en chromebook istället. 10x mer för pengarna. Eller möjligen en Windows PC. Jag skulle aldrig rekommendera en Appleprodukt.
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vi vet att du aldrig skulle rekommendera en produkt från Apple! Men nu är det så att TS eftersöker tips om Macbook och då håller vi oss till ämnet.

    Har man inget vettigt att komma med, då är man tyst!
     
    dalton, Spode, niclasc och 1 annan gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att chromebook är väldigt vettigt. Men det kanske är bara jag.
     
  5. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 826
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Läs TS inlägg så står det klart och tydligt att hans dotter bara vill ha en Macbook!
     
    dalton gillar detta.
  6. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag hade väntat mig det, tänkte först leta reda på ett appleforum, men jag gillar ju er mer :-)
    Har själv föreslagit en chromebook, de är uppenbarligen inte "pretty".

    Jag tror/hoppas att Ara sa det med glimten i ögat. Kanske du också gjorde i och för sig.
     
  7. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Macbook Air är dyr men helt ok. Dock skulle jag som tidigare talare erbjuda dottern en annan typ av dator. Lenovo Yoga 11e är en bra skoldator som även går att rita på med tillhörande penna.
    Jobbar på en skola där mina elever har Macbooks och övriga har Yoga'n och den andra passar skolarbete mycket bättre ohar bättre pris.
     
  8. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Haha. Tycker du att barn ska få vad de pekar på? De kan önska men förhoppningsvis tar föräldern beslut utifrån vad denne tycker är bäst. Så resonerar iallafall jag som förälder...
     
    Ara gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vet, men man slutar ju aldrig att hoppas! :cool: Nåväl, MacBook är inget dåligt alternativ så länge den fungerar och inte behöver repareras, den är helt okej. Men om den slutar att fungera och du inte har Apple försäkring så.. se till att hitta en reparatör som inte lurar dig och som vet vad som gäller.

    Apple är jävligt "kåta" på att sälja deras senaste produkter, de gillar inte att laga..
     
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det tycker jag att du gör 100% + rätt i.
     
    per79 gillar detta.
  11. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Jag försöker sälja in en chromebook. Men, om jag skulle kolla begagnat. Var gör jag det? och hur gamla kan de vara?
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Mtorget kanske
     
    Barstar gillar detta.
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Observera att jag inte säger att Apple gör dåliga PC (personliga datorer) för det gör de sannerligen inte, Apple gör väldigt bra datorer. Men Apple gör dem näst intill omöjliga att uppgradera och reparera. Att själv bestämma hur en Appledator ska se ut är ju bara att glömma.

    Apples PC är fantastiska så länge de inte behöver repareras, uppgraderas eller ändras.
     
    Last edited: 29 okt 2018
  14. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    301

    MINA ENHETER

    Jag skulle titta på en 2014 macbook pro i bra skick borde du kunna få för runt 5000kr. Kolla så att batteriet inte har för många cyklar.
    Ungefär samma specar som dom billigaste pro som finns idag och 8gb ram som standard.

    Skit i air.. bra batteritid men rutten skärm. En pro är bra så mkt trevligare dator. Lycka till!
     
    Barstar gillar detta.
  15. Barstar

    Barstar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Tack för bra tips!
     
  16. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag tror den nuvarande Air har ganska gammal hårdvara, Femte generationen Intel processor?.....

    Men imorgon är det någon Apple event väl och ryktas om en ny Macbook air så får se vad det priset landar på. Ryktades om att det var en billigare variant av Macbook i alla fall.

    Nu vet jag inte hur noga hon är med sina grejer men jag tycker man har laptop i några år så kanske värt att investera någon extra peng. Bättre än att köpa en begagnad som kanske inte håller lika länge. Inte alltid man sparar in pengar på begagnat, varierar självklart beroende på förra ägaren.
    Förmodligen behöver hon en laptop i gymnasiet också så bra om den håller. :)
     
    Barstar gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Dagens hårdvara är så kraftfull att om hon köper en premiumprodukt oavsett tillverkare så kommer den att hålla i många, många år utan problem så länge grejerna inte gör sönder.

    Så det är rätt intressant hur tillverkarna hanterar reparationer och sånt..
     
  18. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Fast om man inte köper premiumprodukter så varierar hårdvaran. Varierar väl lite även där.
    Men jag pratade mest om hårdvaran i nuvarande Macbook air som han var intresserad av. Den processorn är redan ett par år gammal fast du köper den helt ny idag.

    Håller med dig om reparation. Menade just det. Om det är dyrt att reparera kanske det är bättre att köpa nytt som förhoppningsvis ska hålla längre, speciellt batteriet.
    Oftast är det också så att man är försiktigare med saker man gillar.
     
  19. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Mitt tips/råd (det är mina personliga åsikter, varsågod att såga om du vill) är att om (om!) man ska köpa en Apple PC så se till att du har en reparatör som du kan lita på eller en omfattande Appleförsäkring. I annat fall så kommer det mest lönsamma bli att köpa en ny PC och då helst inte en PC ifrån Apple.

    Vilken PC man gillar mest? Ja, troligen den du har byggt själv, som min.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Förlåt mig om jag breder ut mig och tar plats men jag vill gärna berätta.

    Jag bestämde mig 2016 för att jag skulle köpa en PC som jag ville ha, utan några begränsningar, annat än de jag satte själv (jag skulle inte välja saker som jag inte hade någon som helst nytta av), men jag skulle fortfarande ha god marginal.

    Jag skulle alltså köpa en PC som var det jag ville ha +ytterliga lite till, så att den även skulle kännas super+ om 5-6 år. Det var målet.

    Så jag köpte den bästa datorlådan jag kunde hitta som passade mina behov, jag köpte en nätenhet i guldklass, jag köpte ett enormt snabbt grafikkort med massor av RAM (8GB), jag köpte snabbaste Intel processorn som fanns att köpa 7i 4GHz och supersnabbt RAM på 16GB. Jag köpte moderkort de lyxe+ med massor av funktioner. Jag köpte också en massa andra premiumenheter.

    Så varför talar jag om allt detta för Er? Jo därför att med en Windows PC så kan du själv bestämma hur din dator ser ut och hur den fungerar och du är stolt över vad du skapat och du vet hur den fungerar och du vet hur du byter ut grejerna och du vet hur de ska repareras. Allt det som inte Apple är.

     
    Last edited: 29 okt 2018