Högtalare där prio är ett klart och detaljerat ljud vid lägre volym.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 23 okt 2018.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag chansar med ett långskott och ställer frågan till alla kunniga swedroidare i förhoppningen om att det ska finnas någon audiofil här på forumet. Nu till problemet:

    Jag har en person i familjen som har en öronåkomma som gör att hon är väldigt ljudkänslig. Detta leder till att det tex vid film- och serietittande ibland (ofta) blir en för låg volym för att jag riktigt ska uppfatta allt de säger osv.

    Med detta i åtanke så undrar jag om någon har tips på högtalare som har ett väldigt tydligt, detaljerat och klart ljud vid lägre volymnivåer Jag uppfattar själv att det definitivt är skillnad mellan olika högtalare vad gäller detta. I dagsläget har jag en Onkyo A-9010 (stereoförstärkare) och ett par Wharfedale Diamond 220 (stativhögtalare) som högtalare. Är det kanske så att jag istället bör införskaffa ett surroundsystem med centerhögtalare och bakhögtalare? Kanske blir ljudspridningen då bättre och det är den bästa lösningen? Eller är det klokare att satsa på ett par riktigt bra golvhögtalare med fler element och eventuellt en bättre stereoförstärkare? Eller finns det någon annan lösning som vore att föredra?

    Om ett surroundsystem ska inhandlas så är det enbart för att ljudet i så fall skulle vara bättre och mer tydligt och detaljerat vid lägre volym, är helt ointresserad av själva surround-effekterna (jag har tidigare haft ett relativt påkostat surroundsystem och saknar det inte).
     
    Jörgen Ö och bernard gillar detta.
  2. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Last edited: 23 okt 2018
    Droid82 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 746
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I regel kommer ju dialogen från centerhögtalaren, och då kan du justera volymen så att centern har en högre ljudnivå medan de andra har en lägre ljudnivå. Dvs om du skaffar ett surround-system.

    Alternativt kan du kanske lösa det med hjälp av en equalizer där du framhäver det frekvensområde som är nödvändigt för att dialog skall höras bra, och sänker övriga frekvenser (dvs de högre och lägre frekvenserna).

    Har din förstärkare en inbyggd EQ?
     
    Droid82 gillar detta.
  4. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 143
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Min receiver från Sony har ett "Nattläge" där lägre frekvenser dämpas och dialog/center höjs en aning, perfekt om man vill kunna se på film utan att störa grannarna. En förstärkare med liknande funktion och en bra centerhögtalare kanske är en väg att gå?
     
    Droid82 och bernard gillar detta.
  5. Droid82

    Droid82 Guest

  6. Droid82

    Droid82 Guest

    Tyvärr har den inte en inbyggd equalizer, bara en enkel tone control. Ja en ny förstärkare och en center kanske blir lösningen. Tack för tipset.
     
    Last edited by a moderator: 23 okt 2018
  7. Droid82

    Droid82 Guest

    Senaste surroundförstärkaren vi hade var en Sony STR-DN1080 och tyvärr upplevde vi inte att nattläget lyckades producera tillräckligt tydlig dialog vid lägre volym. Men jag håller med dig om tanken, det borde generellt sett vara en rimlig lösning. För länge sedan hade jag en Kenwood-förstärkare till ett 5.1-system och då var nattläget betydligt bättre på att fixa dialogen, eller så har ens hörsel försämrats mer och det är det som gjorde att upplevelsen av Sonyns nattläge uppfattades sämre än på en gammal Kenwood-förstärkare. ;) Nuvarande lösning är dock definitivt bättre än tex en av våra tidigare kombinationer med Sony STR-DN1080 och Dali Zensor 5 vad gäller tydlig dialog vid låg volym. Tack för tipset.
     
    bernard gillar detta.
  8. Gurkburk

    Gurkburk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    @curioustech@curioustech Åk till lite affärer och kolla runt, tycker inte du ska satsa på ett surroundsystem då jag inte ser hur dialogen blir tydligare av det. Utan som någon skrev nattläge på receivern och ett par högtalare med bra dialog. Nu är dessa studiomonitorer men tycker de låter bra med tal på låg volym. JBL lsr305 och Adam T5v. Har du pre-out på din nuvarande reveicer?
     
    Droid82 gillar detta.
  9. _jonte

    _jonte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    227
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vissa versioner av Kodi; tex MrMC som jag kör på Nvidia Shield; har en funktion där man kan boosta/förstärka motsvarande centerhögtalaren för tydligare dialog. Fungerar faktiskt mycket bra, och dialog blir mycket tydligare. Klart över förväntan. Kan boostas rätt mycket till väldigt tydlig effekt om man vill.
    Krävs inget surround till detta, utan det läggs på när ljudet samplas om till tex stereo.
    Samtidigt finns även "dynamic range compression" (tror jag det heter) som normaliserar ljudnivån och jämnar ut mellan toppar och dalar; vilket normalt kan vara sjukt störande på tex Bluray-filmer.
    Fungerar ju då dock endast på ett privat mediaarkiv, och vissa streaming-tjänster.

    Vet ej om motsvarande funktioner finns på andra lösningar?

    Så en lösning på signalsidan...
    Sen hjälper såklart riktigt bra högtalare med, men du löser definitivt inte problemet med enbart nya högtalare.
     
    Droid82 gillar detta.
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Som flera varit inne på så bör du ha ett surroundsystem med en bra center, två kanaler till tv är en dålig lösning. Kan fungera hyfsat om man sitter i sweetspot men hur ofta gör man det?

    Är själv hörselskadad & har centern rejält uppdragen, då dränks inte dialogen i surroundljudet.

    Med det kommer du långt.
     
    Droid82 gillar detta.