Diskussion: Ska det bli ännu dyrare!?

Diskussion i 'iPad' startad av ruva, 8 sept 2018.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja man får verkligen hoppas att androidmobiler i framtiden får uppdateringar snabbare. Annars är det pixel som gäller :)

    Håller med att det har blivit svårmotiverat att köpa en xs/xs max, både för en själv men framförallt till frugan hehe.

    Själv inväntar jag nya oneplus 6t, ska bli intressant då oneplus 6 verkar vara väldigt kompetent, speciellt för prislappen. Tänk om apple kunde skicka med saker på köpet, nån kampanj på något sätt. Idag tex, du får med icon x om du köper en s9/s9+/note9. Detta och mitt tidigare samhällsekonomiska resonemang gör mig än mer anti apple. Synd för att jag uppskattar deras produkter men inte till vilket pris som helst.
     
    P.F och bernard gillar detta.
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Såg precis presentationen av oneplus 6t. Herregud 6295kr för 8gb ram och 128gb minne. För 500kr extra får man 256gb.

    Jösses hur ska man motivera och försvara att en instegs (tänker xs) iphone är dubbelt så dyr, och dessutom saknar snabbladdare?

    Hursomhelst så är det riktigt kul att konkurrenterna kommit ikapp på riktigt och dessutom till ett avsevärt bättre pris. Ska bli spännande hur luren presterar och inväntar med spänning lite recensioner.

    Extra bra är att netonnet kommer sälja dem. Skönt att ha en lokal affär att gå till om något strular, sen är ju alltid öppet köp trevligt :)
     
    Last edited: 29 okt 2018
    P.F gillar detta.
  3. Droid96

    Droid96 Guest

    Det är inte särskilt svårt. Man vill ha iOS. Men om man inte bryr sig om plattformen så är 6T enormt prisvärd.
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja det är väl så. Men jag tror många inte egentligen nyttjar kraften i iOS utan bara är nöjda över att det är en iPhone för ”det har jag alltid haft”.

    Tror ändå nu i mer pengamedvetna tider att folk kommer börja värdera om det är värt att fortsätta med apple/iOS. Blir ganska dyrt för en familj att förse alla med en iPhone.

    Ska själv försöka så småningom börja avyttra mitt och familjens iOS landskap, hur enkelt det nu kommer bli ;)
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    Ja, om alla i familjen måste ha det senaste och värsta, ja. Men då är det ju där problemet ligger i mina ögon.

    Om jag hade ungar skulle de få nöja sig med en liten iPhone 8, SE eller de nyproducerade iPhone 6 med 32GB storage.
     
    bernard gillar detta.
  6. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jo så kan man ju göra. Men tonårsbarn vill ha samma telefoner som kompisarna ;) Alltså det senaste.

    Ska försöka implementera det senaste men då android istället. Personligen känns det lite trist att köpa 2-3 årsmodeller bakåt för att köpa årets premium android för samma pris.
     
    Hunter78 och Kristy gillar detta.
  7. Droid96

    Droid96 Guest

    Det beror på hur man värderar ekosystemet. Allt handlar inte om mängden RAM och screen to body ratio.
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det finns ju såklart en poäng med ekosystemet, väldigt smidigt inom en familj. Det jag skulle sakna mest är, iCloud med kalendern, familjedelningen, hitta vänner, imessage/facetime. Förvisso finns ju motsvarighet på android fast kanske inte riktigt lika smidigt? Har dålig koll på android.

    Det som skulle strula till det rejält inom familjen är om vi finns på olika plattformar, antingen 100% på iOS eller android.
     
  9. Droid96

    Droid96 Guest

    Inte lika smidigt är en underdrift, det är väldigt mycket sämre tyvärr.

    Jag tycker att ditt resonemang är lite konstigt. Du bojkottar Apple av ekonomiska skäl, men samtidigt är det viktigt att hela familjen har det senaste. Tänk på att när du köper en iPhone så håller den mycket längre än valfri Android-telefon. Att köpa billiga produkter är inte alltid det mest ekonomiska i längden.
     
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Mitt resonemang kanske är otydligt och jag har ju precis börjat min bojkott :) Nej egentligen är det inte viktigt att ha det absolut senaste, ja bara jag förstås :)

    I grunden vill jag fortsätta med iOS men känner att man får mindre ut av det för varje år pga kraftiga prishöjningar samt att jag känner att apple borde värdera sina kunder högre. Jag menar, de är världens rikaste företag och är det för att kunderna betalar väldigt stora summor. Tycker att de helt enkelt blivit giriga. Stoppa in en snabbladdare, kör lite kampanjer som är värda namnet.

    Den senaste tiden har jag börjat kolla igenom familjens utgifter, tex tv abonnemang, elavtal, mobiler etc. Har blivit mer prismedveten helt enkelt. Så i det sticker såklart familjens 4 iPhones ut. Vill försöka kapa dessa kostnader.

    Sen känns det faktiskt lite fel att att köpa en flera år gammal iphone när android har nya för ungefär samma peng. Det är min känsla helt enkelt.
     
    Hunter78 och MultiMan gillar detta.
  11. hakanv

    hakanv Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6S Plus
    Platta:
    IPad gen 9
    Platta 2:
    iPad Air 2
    Inga problem med att använda äldre iPhones, dom uppdateras och hålls säkra under många, många år. Androidtelefoner slutar att uppdateras tidigare och blir då på så sätt troligen osäkrare att använda. Jag själv tycker att det känns säkrare med iPhone, och det var därför gick jag över till den.
     
  12. Droid96

    Droid96 Guest

    Jag står fast vid att det måste vara mycket smartare att uppgradera mindre ofta om du vill kapa kostnaderna och behålla de telefoner som ni redan har, men jag kanske inte ser hela bilden. Eller nåt.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det är just det där att uppgradera sällan. Har ju inte riktigt botat min diagnos ”köpbegär” :)
     
  14. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Enda luren jag tycker är värd 10k är Mate 20 pro, resten är överprisat.
     
    spigen gillar detta.
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag betalar gladeligen mer för en mobil med högre kvalitet. Typ Note 9 eller Xs Max.
     
  16. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Xs är ju långt från prisvärd.

    Hade en iPhone X som blev knyckt nyligen, kunde ju inte ens köra torrents utan att jailbreaka. Totalt handikappad med IOS.
     
  17. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Det finns fördelar med iOS och andra fördelar med android. Vill man köra torrents antar jag att man får hålla sig till android :)
     
  18. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Långt ifrån prisvärd för dig, väldigt prisvärd för andra.

    Det är faktiskt inte mer komplicerat än att vi alla prioriterar olika.
     
    Kristy gillar detta.
  19. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Vorre intressantare ifall någon förklarar varför det inte är prisvärt? Ni flesta pratar ju som om det vorre fakta istället för personlig åsikt :)
     
    Spode gillar detta.
  20. Xcito

    Xcito Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Nu har jag ej läst genom hela tråden, men andrahandsvärdet på en iPhone är sjukt mycket bättre. Jag hade det riktigt tufft att få sålt min några månader gamla Galaxy S9+ och Gear S3. Fick sålt de för halva priset efter ett bra tag.

    Men samtidigt, kostade de billigaste begagnade iPhone X, ca ett år gamla, 7000-8000kr. Alltså ett par tusen kroner billigare än ordinarie pris.

    Sedan måste jag säga att iOS upplevelsen (UX, flytet, apparna, kvaliten, etc) är sjukt mycket bättre än på de flesta Androids som jag har testat och ägt.

    Hata inte mig nu, jag gillar Android och har det senaste året ägt bl.a. OnePlus 5t, galaxy s8, Galaxy S9+. Men jag är fullständigt imponerad över min iPhone XS.
     
    R3b0rn och easycure1974 gillar detta.