Tips: eSIM på iPhone XS, XS Max och XR

Diskussion i 'iPhone XS-serien' startad av Cupcakes, 1 nov 2018.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nu har iOS 12.1 släppts officiellt och stöder för eSIM finns på riktigt för de senaste iPhone-modellerna. Här nedan tänkte jag gå igenom lite hur det fungerar och vilka operatörer som har stöd för det för oss i Sverige. Har någon annan kört igång med eSim? Fungerar det bra för er?

    Lanseringar för Sverige


    2018-11-01: Idag har Truphone lanserat stöd för eSim. Med hjälp av deras app kan man enkelt aktivera ett av deras "abonnemang" på sin iPhones eSIM. Truphone riktar in sig mycket på roaming, vilket gör att detta kommer passa perfekt om man reser mycket utanför EU. Det går inte att ringa med Truphone, utan det är endast datatrafik som gäller.
    Följande priser gäller: 300MB i ett dygn, 60kr. 1GB i 30 dygn 160kr. 3GB i 30 dygn 450kr.

    Här kan du läsa mer om Truphone och eSim.

    Kom igång med eSIM

    Jag har lagt in detta på min iPhone och måste säga att det är otroligt smidigt. I Truphone appen valde jag att ansluta min mobil, sedan fick jag upp en systemruta gällande att det finns ett nytt abonnemang kan installeras.

    [​IMG]

    Genom att gå vidare så kunde jag välja etiketter för att kunna skilja på dessa. Eftersom jag framförallt kommer använda Truphone på resor, valde jag etiketten "Resor". Det finns några förval - men det går också att välja fritt.

    [​IMG]

    I steget efter får man välja vilken anslutning man vill använda som förval linje. I mitt fall vill jag fortfarande använda mitt 3Abonnemang hela tiden och endast mitt Truphone-abonnemang när jag är på ett ställe där roaming inte ingår från 3.

    [​IMG]

    Här är några bilder på hur det ser ut vad gäller täckningsstaplarna:

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]

    Under inställningar > mobilnät kan man när som helst avaktivera en anslutning, byta namn, ändra vilken som ska användas för mobildata osv. :)

    [​IMG]
     
    Last edited: 1 nov 2018
    milky81 och bernard gillar detta.
  2. BikeOwner

    BikeOwner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 7 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 7 plus
    Telefon 2:
    Huawei Mate 8
    Info:
    Nova
    Fick detta svar från telenor igår:

    "Vår förhoppning är att kunna lansera det under 2018.
    Håll utkik på vår hemsida då vi kommer att uppdatera där så fort vi har mer information."

    Så jag bara väntar.
     
    Englund81 gillar detta.
  3. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Av svaren att döma verkar Telenor vara de som är mest på med en lansering och 3 erbjuder redan eSIM till en Apple-produkt.

    Spontant tror jag att Telenor eller 3 blir först med släpp för iPhone, följt av Tele2. Telia kommer lansera det ett tag efter, de säger "tidigast 2019" i deras svar. Det kan ju innebära allt från januari nästa år till när som helst efter det.
     
    bernard gillar detta.
  4. BikeOwner

    BikeOwner Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2016
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    34
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 7 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 7 plus
    Telefon 2:
    Huawei Mate 8
    Info:
    Nova

    3
    Trots att 3 är de enda som erbjuder eSIM till Apple Watch har de inga planer på att erbjuda det till iPhone i närtid.

    ”E-sim kommer slå igenom big time, vi väljer att se positivt på den utvecklingen, [..] vi vill inte ange en tidplan för när det kommer att genomföras. För oss handlar det mest om kundupplevelsen. Ett e-sim ska upplevas som bättre än ett traditionellt sim-kort. Idag ser vi att kunderna tycker det är praktiskt och bra med ett fysiskt kort.” Säger Mårten Lundberg på 3:s presstjänst.

    Tele2
    Inom inte en allt för avlägsen tid meddelas det från Tele 2.

    ”Tele2 stöder aktivt utvecklingen av e-SIM då vi ser flera kundfördelar med den nya tekniken, användandet blir enklare och möjligheten att koppla upp nya och fler produkter ökar. Vi har redan idag stöd för tekniken och i juni lanserade vi e-SIM för Windows-produkter i samarbete med Microsoft. Nu jobbar vi på att leverera tjänsten på fler plattformar och ser fram emot att få återkomma med mer information.” –Säger Louise Ekman Press & PR Manager Tele2 Sverige

    Telenor
    Telenor är långt framme och siktar på att vara igång redan nästa kvartal.

    ”Vi arbetar med vår lansering av eSIM har en tät dialog med Apple och övriga tillverkade för att stödja respektive enhet. Vår ambition är att lansera eSIM till den svenska marknaden under Q4 2018.” – Andres Suazo, Nätexpert på Telenor.

    Telia
    Telia har inga konkreta planer på att erbjuda det i dagsläget.

    ”Vi kommer lansera eSIM när vi anser att rätt balans mellan utbud och efterfrågan är nådd. Något datum är inte satt men vi kommunicerar givetvis detta när det blir aktuellt.” – Roija Rafii Pressansvarig Telia Sverige
     
    bernard gillar detta.
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @BikeOwner@BikeOwner

    När det gäller datum för lansering av nya tjänster säger operatörer sällan speciellt mycket.

    Kan också vara bra att tillägga att det du klistrat in kommer från Teknikveckan.
     
    bernard gillar detta.