kameraläget night mode = spotlight mode ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Oceanic, 28 okt 2018.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur kan man tycka första bilden är meningslös? Horisonten är väldigt fin.
     
    Kristy och cobben gillar detta.
  2. sunemangs

    sunemangs Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2011
    Inlägg:
    613
    Mottagna gillanden:
    228

    MINA ENHETER

    De där bilderna är väl tagna med en huawei mate 20 pro? Första bilden är väl autoläget, andra har han aktivt valt nattläget.
    Så ser fortfarande inte problemet, vill man ta ett foto som man själv ser det så är det ju bara öppna kamerappen, ta kort. Kanske på sin höjd stänga av blixten.

    På dig låter det ju som nattläget skulle vara det enda läget som finns och är på default?
    Är ju typ som videoinspelning, man måste ju aktivt välja detta så därför skulle det bli lika konstigt att klaga på att kamerorna inte kan ta bilder utan de spelar bara in video typ.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad jag motsätter mig är att nattläget ska förvandla bilder till att se ut som bilder tagna på dagen. Spotlight mode är mer passande namn anser jag då artificiellt ljus används för att måla upp bilden.

    Nattläget är inte standard på någon mobil dock så har många mobiler nu AI läget som Default och det aktiverar nattläget utan att man själv aktivt gör det. Bilden ovan är ett extremt exempel. Då det är väldigt få ljus källor på bilden, men om man tar typ en bild på stan på natten med mer ljus källor så vill dagens mobil kameror ljusa upp bilderna betydligt, För mig blir det helt fel när färg temperaturen ändras såpass mkt så det ser ut som bilden var tagen på en annan del på dygnet.. Jätte bra att möjligheten finns men det känns som detta är påtvingat då detta har blivit en ny gimick nu att trolla fram konstgjort ljus i nattbilder. Stänger man av AI funktioner blir det förmodligen mer true to life.

    Som sagt det är vår ögon och vårt mörkerseende som bör användas som referens i auto/AI läget, inte någon sorts konstgjord verklighet som visar något inte ens våra ögon kan se. Självklart finns det udantag tex om man tar bild på människor så bör AI priortera dessa och ge konstgjort ljus men om jag ska ta en bild på en tom gata mitt i naten på stan vill jag inte att AI ska göra att det ser ut som ljusa dan även om den kan.
     
    Kristy och eastbound gillar detta.
  4. Mikeyland

    Mikeyland Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2016
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Night mode är ju faktiskt crisp i dagsljus oxå blir ruggigt sköna bilder i vissa lägen...iaf på p20 pro.
     
  5. twonkey

    twonkey Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2010
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    104
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Nexus 10, Ipad Air
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Mi Band 2, Galaxy Gear S3
    Känns som en fördel att ha en ljusare bild utan brus att mörka ner i efterhand än att få en busig/suddig bild för ingendser vad man har fotograferat