Recension: Första intrycken och omdömen - Mate 20 Pro

Diskussion i 'Mate 20 Pro' startad av Swedroid, 16 okt 2018.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    676
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    Som topic - lämna gärna första intrycken eller ett omdöme som ägare till Mate 20 Pro i den här tråden.
    Shoot ;-)
     
  2. livinl0ud

    livinl0ud Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2016
    Inlägg:
    3 844
    Mottagna gillanden:
    5 674
    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop & Comviq
    Telefon:
    Apple iPhone 15 Pro Max 256GB
    Platta:
    Apple iPad Mini 6 256GB WiFi + 5G
    Övrigt:
    Apple AirPods Pro 2
    Apple TV 4K A2843
    Ändra om topic till Mate 20 Pro från OnePlus som det står nu :)
     
    bernard och chraist gillar detta.
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 022
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Haha fick hjärnsläpp. Fixat :-)
     
    livinl0ud och bernard gillar detta.
  4. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Blir ju rätt så svårt då den inte ens lanserats än. ;)
    Väntar spänt på deras event senare under dagen! :D
     
  5. tojjetok

    tojjetok Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    2 544
    Mottagna gillanden:
    2 650
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Iphone 15 pro max
    Klämt lite på den nu kändes trevlig. IMG_20181020_110433_388.jpg
     
    Mr-F och bernard gillar detta.
  6. Jakob Löfqvist

    Jakob Löfqvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det finns en på Media markt Galllerian som jag klämde på några minuter, hade tyvärr inte tid med så mycket mer, men jämfört med Note 8 som jag har nu:
    - Utomordentlig skärm; stor, fina färger.
    - Gillar kamera och kameragränssnitt bättre än i luren jag har.
    - EMUI9 Känns som... Android generellt. Har haft HTC, Sony och Samsung tidigare, och det var inga problem att hitta och pilla runt i Huaweis version.
    - mycket snygg. Det var Twilight som var utställd och den var läcker, men jag skulle vilja känna på den blå också som jag tycker är ännu snyggare (Och verkar mer egronomisk)
    - Trodde jag skulle störas av notch men märkte den knappt efter några minuter.
    - Bra format storleksmässigt, om man gillar lite större skärmar. Större skärm men mindre telefon än note 8.

    Sammantaget nöjd nog för att förbeställa. Jag hade tänkt skaffa en xz3, men nu får det bli den här istället.

    Edit: jag har mailat Telenor och frågat om den gröna (snyggaste) varianten också kommer men inte fått svar ännu. Uppdaterar när jag hör från dem.
    Edit 2: Telenor utesluter inte att den gröna versionen också kan komma, men hade ingen mer information just nu."Jag har dessvärre ingen information om den i färgen Emerald green, jag skulle dock inte säga att det är osannolikt! Men som sagt, detta är något jag för tillfället inte har någon information om, vi får helt enkelt hålla tummarna." Tolka det som ni vill, men högsta sannolik kommer det ingen grön innan förebeställningsperioden är slut. Det blir alltså en blå för mig eftersom jag gärna vill ha plattan för trådlös laddning.
     
    Last edited: 23 okt 2018
    bernard, Mr-F, Nikolodien och 2 andra gillar detta.
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Kände på en igår. Riktigt fin lur!!! Men att den är den snabbaste Android lur är inte sant. I bästa fall hyfsat lika men då OP6 är riktigt snabb så är Mate 20 Pro riktigt snabb. Men en av dom snabbaste absolut.
    Men första känslan var ju riktigt positiv. Trots edge kanter. Gillar att Huawei har styrt upp gester också.
    Visste att jag inte skulle åkt ner till Tele2, nu blev man sugen på köp! :eek:
     
    easycure1974 och livinl0ud gillar detta.
  8. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har svårt att bestämma mig. Älskade kameran på P20 PRO men gillade inte mjukvaran med den värdelösa låsskärmen samt notiser som inte kom fram trots att man hade lagt dem som tillåtna. Rädd för att det ska bli samma sak att man gillar kameran men att mjukvaran tvingar bort en till slut. Men man får väl beställa på Netonnet och skicka tillbaka :)
     
  9. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Netonnet är ju guld i det avseendet. Håller med allt som du skriver.
    Funderar lite till men är sugen. Vill uppgradera min Pixel 2 XL men helst till Pixel 3 (XL) men kanske ska gå via Mate 20 Pro :cool:
     
    easycure1974 gillar detta.
  10. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Ligger skönt i handen och jag verkar ha haft tur med skärmen. Rapp och allt flyter. Inte hunnit prova så mycket men selfie kameran är ett totalt skämt jämfört med min iPhone XS. Inga detaljer och fruktansvärt dålig dynamik, blir bara skräp av bilderna. Har den senaste uppdateringen, 122

    Efter några timmar så upptäcker jag att för första gången stör jag mig på en notch. Kör med dubbla simkort och volte. Så med två sim korts symboler, en för Volte och en för wifi så är det fullt. Så inga andra notiser syns utan att dra ner notis listan
     
    Last edited: 2 nov 2018
    Droid_269, thestaar och R3b0rn gillar detta.
  11. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Mitt första intryck är att den ligger skönt i handen och är väldigt tung, andas kvalitet. Kameran är sinnessjuk men frontkameran lämnar en del att önska, blir dock bättre när man tar bort skönhetsfilter. Skärmen är helt underbar, väldigt mycket Samsung över färgerna. Sen reagera jag på att den är väldigt snabb, alltså riktigt snabb.
    Ljudet är inte mycket att hänga i granen tyvärr.
    Samtalsljud är riktigt bra, både för mig och sen ja pratar med.
    Får inte till vidvinkel kort, det stör mig att jag inte kommer på hur man gör..
    Sen positivt överraskad över allt man kan ställa in i systemet för att göra systemet efter personligt tyckte.
    Har inte defekt skärm vilket va lite skönt att upptäcka.
    Nått jag ska kolla åt er?
     
    mij gillar detta.
  12. mij

    mij Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Hur är själva UIt? Deras UI har väl fått endel kritik att det ska vara rörigt och svårinställt, svårt att få notiser att visas då det finns (fanns?) inställningar på flera olika ställen. Nåt du noterat?
     
  13. nickewistrom

    nickewistrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2011
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Kommer ju ifrån p10 så håller helt klart med i kritiken, det är fortfarande ganska rörigt att hitta det du söker men stor skillnad från tidigare version. Mer uppstädat, bättre kategoriserat och mer logiskt. Har dock fått ett par "ahaaa är det här de ligger"..
    Nä lätt att hitta vart man ställer in notiserna men att få till de som jag vill ha de var inte det lättaste faktiskt.
     
    mij gillar detta.
  14. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Kommer från S7 edge -> S8+ och därefter LG G7.

    Känns snabbare i allt man gör (spelar inte 3d spel så där vet jag inte), appar öppnar snabbare och känslan är att det bara finns där. Kör turboläget hela tiden (nåja, inte riktigt).

    Notchen suger, hade gärna offrat det övre delen (höger/vänster sida om notchen) och satt statusbaren under istället.

    Batteriet tillsammans med laddtiden är vad jag har velat ha de senaste XX åren, dvs tung användning utan batteriångest i minst 1 dygn.

    Har smått börjat vänja mig vid MIUI, det är inte bland det mest logiska men som sagt, börjar vänja mig. Kör hellre NOVA ändå.

    Skärmen: Där ligger Samsung i topp för min del. Har sett spår av grön tint längs med vänstersidan och nedre delen när jag har utsatt den för test för just tint. Dock inget som stör mig eftersom jag inte använder den på det sättet. Överlag är skärmen sämre än på en Samsung och det är märkbart.

    Ljudet är ok, jag brukar inte lyssna på musik på telefonen (SONOS). Dock så är det bättre än Samsungen och ställer man ATMOS i Filmläget så känns det som att det bli fylligare. G7:an ger djupare ljud om man placerar telefonen på rätt underlag men mellanregistret och diskanten är sämre.

    Överlag nöjd men minus på skärmen. Skall hålla ett öga ett par dagar till på den, blir det värre så åker den tillbaka och då vet jag inte vilken telefon som blir min nästa... Kanske S10+
     
  15. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Antar att du vet om att du kan stänga av notchen med mjukvara och då få statusikoner höger/vänster om notchen men att hela överdelen är svarta och att notchen därmed försvinner? Hur som helst - tack för feedback om telefonen. Lite överraskad angående skärmen, de flesta stora reviewers på nätet har sagt att skärmen håller väldigt hög klass och helt i linje med Samsung men det är kanske tycke och smak.
     
  16. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Jag kommer också från Samsung, S7 Edge. Nu har ju den några år på nacken så en jämförelse haltar men skärmen på Mate 20 Pro är grymt mycket bättre. Har absolut ingenting att klaga på än så länge (förutom lite sw relaterade grejer som jag inte förstår mig på än).
     
  17. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Hade velat ha statusikonerna under notchen så att man ser notifieringarna, som det är nu så är det fullt hela tiden och man ha ingen kolla på vilka som har kommit in.
    En önskan från min sida hade då varit att man använder höger/vänster sida som en förstärkt "LED"-notifiering. Typ om skärmbiten till höger lyser blått så har man en FB notifiering som väntar. Om vänster lyser ex gult så har man sms som väntar.... Och den kan vara en del av 'Always On'-funktionen.... Typ något sådant....

    Skärmen på M20p är inte dålig men S8:ans är så bättre.
     
    bernard gillar detta.
  18. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Skulle gärna se att man kunde ta bort alla onödiga ikoner där uppe... Wifi, volte osv.
     
    bernard gillar detta.
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 443
    Mottagna gillanden:
    3 228

    MINA ENHETER

    Hur är den för övrigt?motsvarar den förväntningarna?
     
    bernard gillar detta.
  20. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jajamen, min skärm är bra så inga problem där än så länge. Kameran grym, väldigt mångsidig. Nu lyckades jag få bort Wifi, bluetooth och NFC med hjälp av ADB. Så nu har jag en tom plats i statusbaren, alltid något [emoji14] Volte och mobilsignal lyckades jag inte få bort.
     
    TinyWiz och bernard gillar detta.