Framtidssäker platta?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Henriko, 5 nov 2018.

  1. Henriko

    Henriko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är i köptagen för en ny surftplatta för att ersätta min 5+ år gamla Samsung. Jag har tittat oå Lenovo Tablet 4 8" som verkar vara en bra kompromiss gällande storlek, pris m.m.

    Men, Lenovo verkar inte vara särskilt benägna att uppdatera sina plattor under något längre tid. De flesta får bara någon enstaka uppdatering. Finns det något bättre alternativ där man kan förvänta sig fler uppdateringar eller är vad man kan förvänta sig även av övriga tillverkare?

    Tack på förhand!
     
  2. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Hu
    Huawei Mediapad M5, tror de kommer sköta uppdateringar hyfsat under ett par år. Annars är det ipad som gäller om du vill vara säker.
     
    bernard gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har förresten en Lenovo Yoga 3 plus sedan 2 år, tror jag fått 4 uppdateringar totalt, den ligger med Android 7.1 och maj månads säkerhetspatch nu. Köpte för ett par veckor sedan en Huawei mediapad M5 till farsan, mycket trevlig platta!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mediapad M5 (Både 8" samt 10") är i alla fall "Android Enterprise Certified", så de får säkerhetsuppdateringar under minst tre års tid med max 90 dagars fördröjning, och minst en stor Android-uppgradering. De kommer alltså uppgraderas till i alla fall Android 9.0.

    Hittills har M5 uppdaterats med en hygglig frekvens skulle jag påstå. Den ligger dock kvar på 8.0/Nougat än så länge.
     
  5. Henriko

    Henriko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Intressant, så att titta efter enheter som är "Android Enterprise Certified" om man vill ha något som har stöd för en lite längre tid är alltså en bra ide?

    Att uppdateringarna inte kommer ut omedelbart efter Google släppt dem stör mig inte så mycket, utan det är främst att dom slutar uppdatera så kort tid efter släpp.
     
    bernard gillar detta.
  6. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    301

    MINA ENHETER

    Ipad
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 765
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det finns en lista här: Android Enterprise Devices
     
    Henriko gillar detta.
  8. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    @Henriko@Henriko Lenovo 4 8" (+) är rätt så tråkiga plattor imo. 2GB ram och HD-upplösning gör ingen glad. Vad har du för budget och behov? Ska du ex. spela?

    Mm, är benägen att hålla med. Ipad 2018 är faktiskt rätt prisvärd med tanke på uppdateringar, prestanda och andrahandsvärde.
     
  9. Henriko

    Henriko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Då jag enbart har använt android-produkter hittils har jag inte ens funderat på Apple, men det kanske är dags att tänka om där. Tidigare har inte Apple's produkter känts särskilt prisvärda.

    Jag tittar på film, läser längre texter, kollar mail/nyheter/sociala medier. Framförallt konsumtion av media alltså. Reser och läser som sagt en hel del så ett smidigt och inte så stort format är viktigt. Trevligt också om det går att synka till Google's tjänster, framförallt kalendern.

    Jag spelar inga spel, så ur det perspektivet har jag inga högre hårdvarukrav.

    Angående budget hade jag tänkt mig någonstans runt 2-2,5k men är det motiverat kan jag gå någon tusenlapp högre.
     
    bernard gillar detta.
  10. Kent

    Kent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2010
    Inlägg:
    711
    Mottagna gillanden:
    1 040
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 13 Pro max
    Telefon 2:
    Oneplus 7 Pro
    Platta:
    Ipad 10.5 pro
    Platta 2:
    LG G pad V500
    ROM:
    AOSP Nougat 7.1.1
    Satsa på en högupplöst och trevlig skärm. Finns inget mer tröttsamt än att läsa längre texter på en lågupplöst skärm. Mi Pad 4 kanske är ett bra alternativ, men tyvärr krävs det att man gillar att meka lite med root och customroms för att den ska fungera tillfredsställande.
     
    bernard gillar detta.
  11. nilzie

    nilzie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Har inte Google i princip lagt ner satsningen på plattor? Känns som de satsar på Chromebooks istället och den kan väl användas som tablet
     
  12. Henriko

    Henriko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det verkar vara ett klart intressant alternativ.
    Jag har inget problem med att roota och installera en hyfsat stabil custom rom som en one off, men jag är inte intresserad av att lägga in senaste romen en gång i månaden.
     
    bernard gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    nånting framtidssäkert kommer du helt enkelt inte i närheten av för 2-2,5k. om du prompt ska ha en lenovo så gå hellre med den som heter tab 4 8 plus med 4/64GB istället, och snapdragon 625 - den kan absolut kallas framtidssäker hårdvarumässigt (men mjukvaran kan det som det nämnts möjligtvis vara sämre med). men eftersom du ska använda den mycket för media så finns det en anledning att avråda från lenovo tab 4-plattorna, de har ganska blaskiga och tråkiga skärmar.

    huawei mediapad m5 8.4 som nämnts innan är egentligen klart bästa alternativet i 8-tumsformat - såna plattor med bra specs är sällsynta nuförtiden. kan du gå upp till 9.7" så är iPad 6 eller ett år äldre och ännu lite billigare iPad 5 nog bästa alternativet. även om man som jag tillhör de som störs av iOS i en telefon så är det betydligt lättare att leva med det i en platta :). om du med mediakonsumtion inte menar främst film (du nämner inte film iaf) så kanske det bildformatet passar bättre för dig också

    mi pad 4 kan absolut vara ett superbra alternativ om de släpper den med global rom nån gång. ett alternativ kan givetvis vara att låsa upp bootloadern och lägga in xiaomi eu rom, men kruxet är att just för mi pad 4 är väntetiden på upplåsning 720 timmar :mad:! så bästa vore isf om du kan få tag i en som redan är flashad med xiaomi eu
     
    Henriko och bernard gillar detta.
  14. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Har sett att Amazon har Huawei M5 8" relativt billigt. Jag tror inte det är nån med kinesisk mjukvara men det framgår ju inte (men antar att recensionerna hade sagt nåt om det i så fall).

    Däremot åkte jag ju på tull sist jag beställde nåt från Amazon men i och med att det verkar vara Amazon själva som säljer så borde det vara lugnt?

    https://www.amazon.co.uk/dp/B07BDT3WVY/?tag=oid0d-21
     
  15. SirHejsan

    SirHejsan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    744
    Mottagna gillanden:
    438

    MINA ENHETER

    Har en Samsung platta, typ deras värsting (S2) köpt för 4 år sedan, den har under 4 år fått typ 2 uppdateringar medan en lika gammal Ipad får fortfarande uppdateringen flera gånger per år. Samsungs platt känns slö medan allt flyter på bra med Ipaden, så vill man uppdatera sina appar så tror jag att det är svårt att få till en framtidssäkrad Android platta, utan det är Ipad som gäller... Har typ allt som Samsung släppt och det tar emot att rekommendera Ipad men när det gäller plattor så gör de det bra!