Google Home / Google Assistant Sverige - allmänna tråden

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 5 nov 2016.

  1. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 144
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Spännande, jag är rätt säker på att jag inte såg dem bland mina BT enheter. Men jag kan så klart ha fel.

    Edit: ok, ser ut som om man behöver aktivera den för pairing manuellt, något jag missat.
     
  2. cam_neely

    cam_neely Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Google Nexus 6P
    Platta:
    Sony Xperia Z4 Tablet
    Platta 2:
    Nexus 10
    Övrigt:
    Shield TV x2, CC with GTV x2, Huawei Watch,Google Home x10
    Ja precis. Du får lägga till den som en vanlig BT-högtalare och sedan klicka på den bland högtalarna när du vill spela via BT.
     
  3. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    När jag säger "OK Google Blanda låtar" så öppnar den enbart Google play musik men den börjar inte spela låtarna jag lagt in?
    Säger jag däremot "OK Google spela XX spellista" så börjar den spela. Behöver jag skapa en ny spellista för hela mitt lagrade musikbibliotek som jag har på telefonen för qatt få den att spela dessa?
     
  4. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Min reagerade härom dagen när jag svarade i telefon. Sa något i stil med "Hej hej" om jag minns rätt. Men min var inte tyst utan sa "Hej" och sedan något mer som jag inte hörde då jag samtidigt hörde vad som sas i telefonen av den som ringde upp.

    Tänkte inte mer på det tills jag läste din kommentar. (Jag pratar inte heller någon otydlig dialekt mig veterligen)
     
  5. Johan76

    Johan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    422
    Mottagna gillanden:
    211

    MINA ENHETER

    Tycker allmänt högtalarna var kaos igår. Alla svarade. Hörde inte vad man sa. Tog 5 försök att starta youtube klipp osv
     
  6. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    Jag har problem med kortkommandon, Jag har skapat ett enkelt, och kan se det i appen, men min Home bara säger ""jag vet inte hur jag kan hjälpa dig än", home och appen är länkade till samma gmail-konto. Klickar jag på min home så rapporterar den att det är länkad, men den ignorerar mina kortkommandon. Måste de synkas på något sätt?
     
  7. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag har exakt samma problem, ingen aning om varför det inte fungerar. Hör gärna av dig om du får ordning på det.
     
  8. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    Kan det vara att det inte stöds i svenska versionen ?
    om jag läser denna: Set up & manage Routines - Android - Google Home Help så jar de mer val i sin home-app än jag har. Tex att välja media att spela och att schedulera kommandon
     
  9. masterwallin

    masterwallin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2015
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Bifogade filer:

  10. aeqvist

    aeqvist Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    118
    Telefon:
    S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S9+
    Dom kan ju inte tycka detta varit en lyckad lansering i Sverige? Varför ska en Home-enhet fungera på ett annat sätt en en telefon med Assistant, vad är skillnaden?
     
  11. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    OM det är svenska språket som är problemet håller jag med, och känner mig lurad,. Vilka andra funktioner saknas utan att jag vet om det, utan får upptäcka det the hard way. Har öppnat support case på detta, rapporterar tillbaka eventuellt svar

    Cant execute shortcuts on swedish google mini - Google Home Help
     
  12. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Dessvärre är det mycket som inte fungerar på svenska ännu. Vidare tycker jag att assistenten på mobilen tar mer kliv tillbaka än framåt just nu.

    Men om vi sansar oss lite så är ju den här tekniken fantastisk. Grundläggande saker som att spela upp musik, tända och släcka lampor, spela upp saker på TV:n, lyssna på olika radiostationer eller senaste nyheterna, ropa ut meddelande i stora huset, snacka in kalenderhändelse och inköpslistor, samt att googla saker som funkar felfritt för mig.

    Sedan i september har jag införskaffat en vanlig Google Home, två Google Home mini, tre chromecast och 27 lamor från Ikea trådfri. Nästa projekt blir att skaffa färglampor till utebelysningen, jag tror det blir grymt rent visuellt mot fasaden som består av mexitegel.

    Naturligtvis blir jag också frustrerad när saker inte fungerar, så som kortkommando,och avsaknad av separata inställningar för olika volymer vid förfrågningar kontra uppspelning av musik. Andra grejer som stör mig är att kontinuerlig konversation inte funkar samt att "ok Google" inte funkar från låsskärmen på våra mobiler. Det sistnämnda stör mig något enormt, främst eftersom jag kör bil två timmar om dagen. Jag vill kunna låsa upp mobilen och starta röststyrning utan att pilla på mobilen.

    Två av alla ungar här hemma önskar sig en Google home mini i jilklapp och jag tvekar inte en sekund. Klart de ska få det. Jag tror det här är framtiden. Vi får nog bara ha lite tålamod. Saker kommer bli långsamt bättre med tiden. Sverige är inte högprioriterade på listan. Länder som Indien med en miljard invånare smiter nog före i kön.

    Men som sagt, håll ut kära vänner!
    Det kommer bli grymt det här när allt funkar och när det utvecklas och tillkommer fler och fler tjänster. Möjligheterna är oändliga!
     
    Flyckt och Spode gillar detta.
  13. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    PAdde72, hur tycker du ikeas trådfri fungerar med Home? funderar på det , det är ju billigare än Philips Hue.
     
  14. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Jag valde Ikea trådfri för att jag har 70 lampor i huset. (255 kvm). Hade blivit svindyrt med ett annat alternativ.

    Det funkar över all förväntan. Visst har det varit lite struligt med svenskan men sedan ett par veckor flyter det på fint. Är supernöjd med IKEA trådfri. Ska skaffa ett par smartplugs framöver, 100 spänn för dessa. Förra året köpte jag tre stycken via Verisure för hutlösa 1050 kronor!

    Appropå Verisure! Jag har ett Jail Doorman digitaltlås via dem. Någon som vet om det är aktuellt med svenskt stöd för att låsa upp dörren med rösten. Det skulle vara magiskt! Vet att detta funkar i USA med Google home
     
    almgren gillar detta.
  15. almgren

    almgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2018
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    oneplus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    oneplus 6
    Platta:
    Motorola Xoom
    Övrigt:
    Chromecast, Home Mini, Nest home
    goodie, ikea it is, bryr mig inte om en massa färger och sånt, vill bara att det fungerar
     
  16. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Ikea finns med färger med e27 sockel. Har fem sådana och håller på att fixa fler sådana till utebelysningen.
     
    almgren gillar detta.
  17. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Elgiganten skriver på deras sida att dom, citat " Elgiganten är Googles enda officiella samarbetspartner på den svenska marknaden. Därför säljer vi Google Home som kan sättas direkt i vägguttaget och anslutas till ditt WiFi utan extra besvär – medan importerade versioner oftast kräver en adapter."
    Betyder detta att alla andra svenska butiker säljer imorterade enheter? Låter skumt.......

    Men oavsett om man handlar från elgiganten eller imorterar, så förstår den väl svenska?
     
  18. Padde72

    Padde72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Precis allt de skriver är skitsnack. Funkar bra att köpa från vilket företag som helst.
     
  19. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 144
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Du får en fin svensk låda från Elgiganten, som du kan sitta och läsa på, på svenska. Den kommer också välkomna dig på svenska när du startar den, till skillnad från importerade enheter som per default välkomnar dig på språket från landet de importerades ifrån.

    Vilken importerad enhet som helst fungerar lika bra/(illa) på svenska som den du köper på Elgiganten.
     
  20. corpes

    corpes Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi Mix 2
    Att den förstår svenska har jag förstått men kan man ställa in den imorterade så att den svarar och pratar på svenska?