Motortråden - allt om bilar

Diskussion i 'Off Topic' startad av beyorn, 31 dec 2013.

  1. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Tänker du på E46an hade den väl runt 343 hk och landsväg snittar under liten precis om jag inte minns helt fel. Vanliga fel är väl i regel VANOSen och helt enkelt misskött varmkörning och utebliven service. Annars är det fina motorer generellt. Har själv inte haft den modellen utan körde en E34 M5 med (S38) 3.8l 340 Hk under 10 års tid innan jag sålde den vidare för bra många år sen nu. Men som sagt ta en titt på autopower för där finns mycket information och väldigt kunnigt folk.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    e46 drar alltså betydligt mindre ? typ dubbelt så lite ?
    Då jag har 200 hästar i min peugot i dagsläget tvivlar jag på att 340HK kommer ge något lyckorus överhuvudtaget. Men vad skulle steg 1 kosta med den och hur mkt kan man trimma upp dom i ?

    Verkar som e46 är mer pålitlig.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=bSIXPS7wVjs


    Jag får se hur det blir... inget är bestämt ännu men planen kvarstår fortfarande Nissan GTR är målet (årsmodell 2017 och frammåt).. men behöver fortfarande ha något jag kan ha undertiden som jag inte förlorar mkt pengar på och kan köpa/sälja utan större förlust och äga mellan 1-2 år.
     
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Råkade radera texten jag skrev men det är en avsevärd skillnad på 200 och 300+ hk som man framför allt märker av i högre hastigheter om säg 180-190km/h. Din bil du har idag accar inte så mycket i de farterna medans m3an går som tåget in i en vägg när farfspärren åker in. Det är skillnaden :-)

    Men som sagt du får fundera och framför allt se till att provköra bilarna du är intresserade av. Vissa bilar är inte så roliga när man väl sitter bakom ratten i dem ;-)
     
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jo men jag säger detta efter ha kollat på youtube videos och man ser hastighetsmätaren, är ju inte som gtr där det bara går upp i taget direkt. Såg dock en brutal m5a med imponerande accerlation det är visst skillnad på denna och stock om du förstår vad jag menar om du kollar på hastighetsmätaren hur jävla snabbt den går upp och då kan man bara tänka sig hur de känns i magen. Börjar typ skratta när man ser hur snabbt den åker iväg i den videon helt sjukt. Och nissan gtr är väl ännu värre


    View: https://www.youtube.com/watch?v=42Ar6O39EMw
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det där med fartspären är detta ännu ett påfund från EU ?
    Jag antar att det går att ta bort den elektroniska fartspärren, hur ser regelverket runt kring detta ?
    Tex om jag vill åka till autobahn eller måste man ha något giltigt skäl eller något eller är det bara ett tandlöst förslag som tvingar motor entuiaster att skicka in den på verkstan för att behöva betala en "straff avgift"
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Lite dålig koll om det är ändrat men det vara helt enkelt bara biltillverkarna (de tyska) som tog "sitt ansvar" och valde att spärra bilarna vid 250. Brukar vara standard om du väljer att mappa/chippa bilen att den spärren plockas bort. Exakt hur det ser ut på e46 vet jag inte.

    Jo visst är det skillnad på bilarna du länkade, dock är det mycket pengar nerplöjt på den trimmade m5an. Standard är det "bara" en v10a *roll eyes*.

    Ska du ha något sådant får du snällt hosta upp lika mycket på bara motorn för att den ska vara hållbar och sen för den delen få en icke turbobil laglig med en turbo kräver en hel del jobb och framför allt papperarbete ;-)

    Både enklare och billigare att köpa en med turbo från start om man nu tvunget ska trimma en massa.
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har sett m5or med v10 för runt samma pris som en gammal m3 alltså under 300 000. är kanske ett bättre köp rent av ? Men jag antar att v10an är ännu mera törstig
     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Billiga i inköp men väldigt dyra i drift och underhåll. Så har du tänkt spara pengar är det helt fel modell att ens tänka på.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Jo du har nog lite rätt där...måste ju tänka på mitt eget bästa nämligen att kunna spara ihop till en GTR så fort som möjligt. ska jag lägga undan massa pengar till underhåll och repaterationer kommer de göra min väg till GTR mer krokig än den behöver vara.

    Det är synd att honda civic Type R inte kunde varit lite snyggare den är ju på något sätt igentligen perfekt "rolig" bil för liten peng och billig i drift. Man kommer ju som sagt glömma att man sitter i civic när man sitteri själva bilen men det är ju ingen bil man kan åka runt och känna sig stolt över igentligen det är ju en honda liksom. Är synd att dom inte kan lyckas gör att den ser tuffare ut. Tror det hade varit bättre om Type R modellen hade en annan karaoss, kan förstå att de vill att deras vanliga civic modell ska se ut lite mer som en "familje" bilen, visst spoilern gör att den ser lite colare ut men nej jag betalar inte pengar för en bil som jag inte tycker är snygg även om de hade varit ett mer rationellt val, speciellt med tanke på att hondas bilar tappar väldigt lite i värde
     
  10. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Ja Honda gör bra motorer och håller med dig att designen är inte den roligaste.

    På tal om m5 e60, dyrt som sagt. BMW-diskussion: BMW E60 M5 Köpråd

    Annars får du gå på jänkarna, mycket motor, hållbara och billigare överlag.
     
  11. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja jag ska läsa.

    Ja honda civic har ju lite "loser stämpel" på sig en wannabe bil liksom hehe men man kan få respekt inom enteuiast krestar dock för alla vet hur snabb den är Nürburgring.

    Är som tur är ett tag kvar till sommar säsongen så har lite tid att bestämma mig...
    De bästa med BMWs är att de finns så stor marknad beganat även om m serien är betydligt mer ovanlig finns de mkt annonser på blocket.
     
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Finns de några m3 eller M5 modeller som inte kostar mkt att äga?

    Verkar som de handlar mkt om tur då bmw är kända för att vara dyra att laga om något går åt helvete med bilden kan de kosta typ halva priset värde.

    Jag har inge Mustang fan men ska kolla mer på gt350 det är ju en betydligt med. Pålitlig bil och billigare att äga och roligare än en peugeot.

    Nissan 370z är också ett alternativ den tror jag skulle vare rätt kul också.

    2018 Ford Mustang Shelby GT350 Sports Car | Model Details | Ford.com
     
    Last edited: 13 nov 2018
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
  14. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Inga prestandabilar är billiga i slutändan punkt

    Jag förstår fortfarande inte varför du tar upp förbrukningen, du KOMMER att gasa mer med en bil med 500hk än 200hk och då drar den mer bränsle, enkel kemi. Mer luft + mer bränsle = mer kraft.

    Gigantiska skivbromsar och bättre bromsbelägg. 8 tändstift istället för 4. 8liter olja istället för 5liter. 98-oktan istället för 95-oktan. m.m...

    Alla andra bilar du nämner kommer käka upp din plånkbok snabbare än du tror.

    Du är ju helt såld på en GTR, spara slantarna till den istället. Köp billiga kinaturbos och trimma sönder bilen tills motorn rasar, för du verkar ju vilja lägga så lite pengar som möjligt för så hög effekt som möjligt, det blir aldrig bra i slutändan.
     
    220volt gillar detta.
  15. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Nej.

    Prestandabilar kostar mer i precis alla avseenden jämfört med en normal bil.

    Man får prioritera sina utgifter helt enkelt :) Fördel om man har kontakter och själv är någorlunda kunnig att reparera, serva och underhålla bilar. Då kan du hålla nere ägandekostnaderna en hel del jämfört med om du måste kontakta verkstad för minsta lilla fel.

    Saker som reservdelspriser, försäkringspremie och skatt är svåra att påverka.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Har mustang bilarna högre anseende än. Bmw angående pålitlighet och reparations kostnad?
     
  17. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Det kan jag inte svara på. Men mustangen är en enklare konstruktion, på gott och ont :)
     
  18. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    När det gäller prestandamodeller måste man räkna med hög kostnad att äga. Att köpa en dyr bil är en sak men den ska underhållas om den ska fungera och gå att sälja vidare. Du bör dessutom ha en helförsäkring som kommer vara dyr (om du inte köper en ny och klarar dig med halvförsäkring 3 år). Jag stöter ofta på Audis RS-modeller och det finns inget som är billigt när det gäller dessa bilar.

    Något enkelt att kolla upp är ju reservdelar eftersom det kryllar av sidor på nätet som säljer det, till varierande kvalitet, men ändå. Kolla Blocket så du får fram ett regnummer och sedan tittar du på slitagedelar som bromsbelägg, bromsskivor, filter, olja (betänk att en stor motor rymmer mycket olja), däck, eventuella kostnader för service av växellåda mm mm. Med regnummer kan du kanske även se premie för försäkring, men prestandamodeller finns inte alltid med på hemsidan.

    Ska du trimma? Ska du köpa en box, en färdig mapp eller mappa på riktigt? Ny mapp även till en automatlåda? Ny hårdvara som ny turbo, downpipe, racekattar, luftburk, halvsatser osv? Då dyker det upp kostnader där, och räkna med kortare serviceintervall, kortare livslängd på däck och bromsar osv.

    Om du räknar noga kommer du märka att förbrukningen är en väldigt liten kostnad i det stora hela.
     
  19. kabel87

    kabel87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har själv ägt en m3 e46 2004. Hade den i 6 år och hade inga direkta problem med den. Dock är det absolut ingen billig bil att äga, även om inget går sönder. Dyr service och dyr försäkring. Sen är det ingen bil du kör med på vintern, men det kanske du inte tänkt ändå. Det är en helt fantastisk bil att köra. Dock är det fruktansvärt svårt att hitta ett bra exempel, speciellt nu när dem börjar bli lite äldre. Många av dem är dessvärre krockade i USA och gått via Estland och lagats där antingen bristfälligt eller med stulna delar. Finns säkert fina ex men sällsynt dessvärre.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 397
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Som sagt allt handlar om balans mellan körglädje och kostnad, de finns bilar där de inte ens tänkt tanken bränsleförbrukning tex jaguar F type som jag var lite intresserad av tidigare är öppenbart att bränsleförbrukning var något som inte ens fanns i deras tankevärld när de utveckla den motorn.

    Det är stor skillnad på 1.2 eller 1.9 på landsväg tex.
    Om jag vill dra till Göteborg eller malmö så vill jag kunna åka på ett sådant sätt att de blir någorlunda ekonomiskt. Nissan GTR drar ju väldigt bra på landsväg runt 0.85 men gasar man på för fullt är det ju 1.7 som gäller. Jag gillar att man själv kan välja om man vill kör snålt eller roligt så att säga.

    Jo de är klart att man kommer gasa på mer om man har mer under huven, att få lägga mer pengar på soppa går nog inte komma ifrån de är en verklighet man får vara beredd att acceptera så enkelt är det, men för den skull behöver man inte välja en bil som allra minst drar 1.5 när man kör som snålast.

    Jag kör redan på V-Power jag tycker man är dumsnål om man inte betalar 50-60 kr extra per tank bättre att tanka med premium bränsle som ger maximal effekt och renar bränslesystemet.

    Är nu helt inne på Mustang, finns sjukt bra utbud på blocket.
    Men behöver göra mkt reserach innan, de står alltså mellan GT350 och Mustang GT.
    Och jag vill då helst ha manuell växel låda. Nu har jag bara skrapat på ytan men det verkar som GT har en växel låda med 10 växlar tror den har en eller flera overdrive växlar som förmodligen är bra för längre resor för att få ner förbrukningen.

    Automat växlad bil ger ju bättre 0-100 tid och accerlation men blir bättre känsla med manuell samt att manuell växelådor håller betydligt längre.

    Tror om jag köper en mustang kan jag nog sälja den utan mkt förlut om någon alls verkar som priserna är ganska stabila.