Hur viktigt är det med ett dedikerat mellanregister-element? (stativhögtalare vs golvhögtalare)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 11 nov 2018.

  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag är rätt så okunnig vad gäller det här med element för bas, mellanregister och diskant och ljudvågor och frekvenser osv och hur mycket man egentligen förlorar på att inte ha ett dedikerat element för mellanregistret. Hur bra står sig stativhögtalare av kvalité mot golvhögtalare av kvalité (med ett dedikerat mellanregister-element) vad gäller allt från röster, andra detaljer, klarhet med mera? Jag har läst lite om det på nätet och vissa hävdar att man får "mer för pengarna" om man köper stativhögtalare i en viss prisklass då mer pengar kunnat satsas på färre element, men andra hävdar motsatsen just på grund av att man har fler element (tex minst ett dedikerat mellanregister-element) osv. Någon audiofil här som kan bringa klarhet i detta? o_O
     
  2. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Väligt svårt det där med ljud. För att få en riktigt bra idé vad som funkar för dig och vad som motiverar ett särskillt pris så behöver man oftast lyssna och jämföra själv.

    Själv valde jag en mellanklass till högtalare till datorn som tjänstgör som allt i allo. Har varken stereo eller tv. Kände att jag inte kunde skaffa värre grejer utan att kosta på lägenheten någon form av ljud anpassning. Är inte helt nöjd pga rummets egenskaper på ljudet... Och inte riktigt nöjd med förstärkaren i högtalarna heller.
    www.pioneerelectronics.com/PUSA/DJ/Speakers/S-DJ08

    Jag har valt att inte ha en riktig stereo. Använder en usb DAC, Chord Hugo, som kör ljudet till högtalarna och kopplar in mina AKG K821 när jag vill lyssna högt och till bättre kvalitet. Det är först när jag använder hörlurarna som jag kan vara riktigt nöjd. Bäst ljud för pengarna. Men allt kan ju inte lösas med hörlurar...
     
    bernard och Droid82 gillar detta.
  3. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Droid82 gillar detta.