S7 edge Malware? Hjälp!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Vilja, 13 nov 2018.

  1. Vilja

    Vilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Identiferat en sak jag verkligen försökt googla mig fram till men utan svar så vänder mig till swedroid.

    Har en S7 Edge med android 8.0, gick igenom apparna på mobilen och upptäckte då att jag har två stycken identiska appar som kör.
    Verktygsupps. f sim på 53,25 kB båda.
    Dem står inte som nedladede från Google play utan endast version 8.0.0

    Vad jag förstår så är det sim toolkit som kör men inte riktigt säker på vad den gör och blir fundersam då det är två stycken att det skulle kunna vara malware, var en sådan fråga på ett engelskt forum utan svar. Har plats för två simkort i S7 edge om det är det som påverkar? Dock har jag bara ett Sd minne i ena och sim i andra. Tycker fortfarande det är märkligt att det är två som kör... tacksam för svar.

    Med vänlig hälsningar
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    På min Huawei P10 har jag med två stycken sim-appar. Jag antar att den ena sköter ett sim och den andra det andra därav behövs två appar/tjänster för detta. Men skulle vara intressant om vi har några fler som kör duos versionerna om de med har samma.
     
    bernard, Vilja och Kristy gillar detta.
  3. Vilja

    Vilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Visar båda dina samma aktivitet likt för mig (53,25 kB)?

    Vore jätte skönt att få svar från någon som har teknisk kunskap om detta. Står i frågan om jag ska formatera om/ byta mobil för den eventuellt då blivit infekterad..

    Har inte laddat hem något konstigt/ utanför play store. Kan man infektera en mobil via Sd kort/ sim kort samt då mobilen är låst ändå föra in skadlig kod genom Micro USB intaget? Väldigt tacksam för svar! Har en s7 edge sm-g935f
     
  4. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    911
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    prova ladda hem antivirus app och sök igenom mobilen
     
    Vilja gillar detta.
  5. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Jag har oxo 2st på min "vanliga" S7 med bara ett simkort.
    Det finns antivirus i samsungs mjukvara under Enhetsunderhåll/enhetssäkerhet, kolla att det är på.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 741
    Mottagna gillanden:
    44 738
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det skall se ut så. Det är normalt för telefoner med dubbla SIM :) Vissa tillverkare verkar dock välja att dölja SIM-kortsapparna så att de bara går att komma åt inställningarna genom att ange en särskild kod.

    Du behöver inte oroa dig för malware. Google Play viruskollar din telefon regelbundet och lägger du inte in appar som kommer från andra ställen än Google Play kan du känna dig trygg.

    Samsung uppdaterar dessutom fortfarande Galaxy S7 med säkerhetsuppdateringar, så även på den punkten är du trygg.


    Det är svårt att öht installera malware i Android idag eftersom Google Play-tjänsten skannar alla appar du installerar och jämför mot en stor databas med kända virus/malware. Och även om du installerade någon malware är Android i sig väldigt säkert eftersom alla processer körs i en så kallad "sandlåda", så för att programmet skall komma åt information som tex. kontaktboken behöver du manuellt godkänna/dela ut den behörigheten i samband med installationen, och programmet kan iom att det körs i en sandlåda inte infektera/manipulera andra program eller operativsystemet oavsett vilka behörigheter du ger appen.

    Om du har ett installationspaket/en APK-fil på minneskortet som innehåller malware händer ingenting om du inte exekverar/startar filen, och det kan i regel inte ske automatiskt utan att du som användare startar installationen/godkänner behörigheterna.
     
    Last edited: 14 nov 2018
    Kristy, chraist och Vilja gillar detta.
  7. Vilja

    Vilja Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tackar ödmjukast för du tog dig tid med ett sådant utförligt svar.
    Med vänliga hälsningar
     
    Kristy, chraist och bernard gillar detta.