Problem: Vad har hänt med SwiftKey?

Diskussion i 'Applikationer' startad av _z_, 11 nov 2018.

  1. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    SwiftKey var suveränt en gång men under en lång tid så har det spökat nåt kopiöst till och från, i några år. Jag ominstallerar, rensar ordlistan, byter lur men fan va det funkar dåligt!

    Den lägger konstant till, förlänger orden. Ett exempel alldeles nyss.
    "Köpte han demonstrates förlovningsdag 25 årsbarn sen"
    Skulle va "köpte han dem för 25 år sedan".

    Detta händer mig konstant. Provar andra tangentbord men inget funkar som SwiftKey gjorde förr, måste dock snart överge SwiftKey.

    Vad är problemet? Alltså samma problem på två telefoner, först Nexus 6P & nu Note 8.
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag tycker att den buggar rätt friskt också.

    I senaste versionen har jag också problem med att jag i textfält som tex detta inte kan använda radbrytning alla gånger. Jag måste trycka mellanslag och tillbaka några gånger innan det kommer igång. Verkligen irriterande. Händer inte varje gång, men till och från, helt slumpartat.
     
    _z_ och mul gillar detta.
  3. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Tycker också den är jobbig... men finns egentligen inga riktiga alternativ just nu? stör mig också på att space är sååå liten så att man kommer åt punkt och kommatecken konstant. Duktigt irriterad på det.
     
    EricG, _z_ och bernard gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Håller med angående space...kommer också åt punkt ofta.

    swiftkeys problem började när de gick över till neural nets. Jag skulle nog vilja säga jag skrev snabbare förut med switftkey...men jag gillar att jag inte behöver switcha språk även om de förmodligen skulle funka bättre så blir de jobbigt att hela tiden byta...

    Swiftkey ska automatiskt känna av när man byter språk ja... detta fungerar rätt dåligt enligt mig..

    vi får bara hoppas de kan bli bättre.. men de skulle behöva lite bättre konkurrens.. på sikt bör dock gboard bli överlägset bäst...men de har endel att jobba på...så i dagsläget är gboard inte något alternativ.. är säkert jätte bra för engelska.. men inte svenska..
     
    EricG gillar detta.
  5. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    Trodde bara det var jag men det händer nästan en gång vid varje skrivtillfälle :o
     
  6. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Har ställt in så mellanslag sker automatiskt när jag skriver med drag men irriterar mig ofta på att det kommer ett mellanslag efter orden när man lägger in semikolon, med punkt, komma och övriga tecken tas det ju bort automatiskt.
     
  7. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Man kunde ha flera språk tillagda innan det blev Neural Nets också. Fungerade klart bättre då...

    Som andra har sagt finns det väl inte riktigt något alternativ. Tycker SwiftKey fungerar okej fortfarande, men jämför man med två år sen eller så är det en betydande skillnad.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 411
    Mottagna gillanden:
    4 156
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja de blir endel fel.. De är ju Microsoft som äger SwiftKey nu. De är kända för att köpa appar för att sedan typ lägga ner utvecklingen.. Tror inte detta är fallet men jag vet inte hur personal styrkan förändras .

    Gboard utvecklas i väldigt långsam takt. Lär dröjja innan gboard blir bättre dessvärre I den takten dom har nu. Jag brukar prova en gång om året och se om de blivit någon skillnad Så blir att ephod till nästa sommar
     
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Lämnade den för ett par år sen, bara massa strul. Kör Gboard nu. Chrooma keyboard var trevligt också, det jag gick över till från Swiftkey först. Har dock inte provat Chrooma på ca ett år nu.
     
  10. ulrier

    ulrier Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det jag märkt är att när man trycker på det föreslagna ordet över tangentbordet så händer det inget rätt ofta. Då blir det ihopskrivet vilket är irriterande. Annars har jag inte reagerat på något direkt.
     
    P.F och bernard gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Återupplivar tråden.

    SwiftKey har äntligen fått en markörförflyttningfunktion, håll en stund på mellanslag och sen kan man flytta markören enkelt dit man vill.
    upload_2020-8-20_2-52-2.png

    Jag stör mig dock på att man bara får tre (ibland bara två) ordförslag, man kan inte scrolla i listan och hitta fler ord som med många andra tangentbord.

    Ytterligare en dumhet är att om man vill skriva ett ord med inledande versal, om det blir fel och man tar bort ordet så återställs inte valet med inledande versal men det värsta är att SwiftKey inte fattar att man inte skriver i med versalt i på svenska, det är så jäkla ofta som det blir fel (men bara för det så blev det rätt den här gången på första försöket)...
     
    Kristy gillar detta.
  12. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Jag upplever som att appen har blivit svårt att använda. Kommer med fel förslag och inte per automatik rättar. Numera måste jag vara mer noggran med vart jag sätter fingrarna än förut. Samt vissa ord som jag har svårt för ibland kan den inte längre ge förslag på.
     
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    När ett ord som du skrivit som inte funnits med i förslag sen tidigare så rekommenderar jag dig att klicka på ordet i listen ovanför tangentbordet där ordet visas så kommer det (förhoppningsvis) upp som förslag nästa gång som det skulle kunna vara det ordet som du har svajpat. En lustig grej är att nya ord kan dyka upp vid lite udda tillfällen, dock bara då det inte finns några andra förslag att ge.

    Om det dyker upp ord på listen som du inte vill ha där, långtryck då på ordet och välj att ta bort det så slipper du (förhoppningsvis) det förslaget i fortsättningen.

    Jag stör mig fortfarande på att man bara får max tre förslag, i andra tangentbord så brukar det finnas en scroll med fler ordförslag.
     
    ulrier och Kristy gillar detta.