Diskussion: Varför nyttja Telenor Change?

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av trenton, 24 sept 2018.

  1. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Telenor har ju det som tilläggstjänst.
    Vet inte hur marginalerna är hos dem men misstänker att de skulle gå back om de inkluderar det.
     
  2. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag tänker att det troligtvis lönar sig för operatören i det långa loppet. Är telefonen paj kan du inte byta den inom Change. Så om operatören tar den kostnaden så ökar ju chansen att kunden hoppar på med en ny lur efter 12 månader. Så stannar du i loopen några år till.
     
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    De har marginaler så det räcker! Enligt de senaste siffrorna jag har (2017), så har de en vinstmarginal på cirka 40% och en kvartalsvinst på cirka 13 miljarder.

    Men som alltid..... Mycket vill ha mer
     
  4. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    "Folk" nyttjar de här tjänsterna av en enda simpel anledning: att granska något med kritiska ögon, och att ägna mer än 3 sekunder åt det är en svunnen konst. "Kan jag få något nu" är den enda frågan som ska besvaras.
     
    katho gillar detta.
  5. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    På vilket sätt är det bättre att casha en telefon för att sen sälja den för halva priset på blocket efter ett år?
     
  6. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Ja du Glenn, inte vet jag vad du tycker. Tur för mig att jag aldrig påstod att det var bättre, eller hur?
     
  7. Skinnbanjo

    Skinnbanjo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    154

    MINA ENHETER

    då kan du till exempel välja en operatör som är billigare och bättre.
     
    katho och Asawi gillar detta.
  8. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Så för att de gör en bra vinst ska de gå back på vissa produkter?
    Så fungerar inte verkligheten.
     
  9. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Om du inte binder abonnemanget, och nu är alla utan bindning hos Telenor, så kan du alltid betala av telefonen om du vill köpa loss den. Sälja den på blocket och byta operatör.
     
  10. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    858
    Mottagna gillanden:
    1 019
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Jasså? Varför tycker du det? Det verkar inte riktigt affärsmässigt. Så skulle vi aldrig göra, mer än endast kortsiktigt, som t.ex. i en reklamkampanj.
     
  11. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Jag har använt mig av Telenor change ett par gånger. Senast en S8+. Kommer inte ihåg exakt vad vad den kostade ny, men nära 9000. Den var rätt sliten, lite repor och kantskador men inga sprickor. Ville jag använda telefonen på kvällen var jag tvungen att ladda efter jobbet. Har svårt att se att jag hade fått ~4500kr för den vid en försäljning. Visst, hade jag behållt den och sålt den efter 24 månader hade jag kanske fått lite pengar för den men då hade jag behövt leva med ett dåligt batteri i ett år till. På det hela taget kändes det värt det. Men jag är säkert en idiot och dum i huvudet som vissa här påpekar, då får jag väl vara det då.
     
    6150, Snapphane, bernard och 1 annan gillar detta.
  12. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Om slitage på telefonen inte tas till hänsyn av telenor när man byter mobil så tänker jag att det finns en viss fördel med denna tjänst? Dvs, man har friheten att använda mobilen utan en massa fodral och skydd som man annars behöver tänka på för att hålla andrahandsvärdet högt?

    Gör Telenor någon som helst kontroll av telefonens skick när man ska byta?
     
  13. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Det är ju guld värt om man tar lurar där värdeminskningen är större än vad man får om man säljer luren efter 1 år.
     
  14. BlackSheep

    BlackSheep Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    41
    Telefon:
    Kinesiska

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Kinesiska
    Absolut, det finns bilder på hemsidan och text om vad som anses ok eller ej,
    Telenor Change | Checklistan

    sedan rekomenderas att man skall åka till en av deras sell points butiker (om man är osäker) där någon av personalen kollar på telefonen också. (detta gjorde jag)

    Jag hade en bula intryck på ena hörnan på en telefon, ett par andra små märken på kanten, dock glas fram o bak helt repfria.
    och den fick jag avslag på att nyttja i exchange. enligt mig var den inte så farlig, men de tyckte annorlunda..(största skälet till att jag vid nästa års tillfälle bytte leverantör) o sålde telefonen på tradera och de tappade mig som kund helt o hållet,
    Ja, jag var sur för det i ett helt år...
     
    Last edited: 4 nov 2018
    kajsthlm18 och inact_0049 gillar detta.
  15. kajsthlm18

    kajsthlm18 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2018
    Inlägg:
    804
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO MAX
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Då känns det totalt meningslöst, lite som a leasa en bil så måste man vara nojjig hela tiden på om vad som är rimlig slitage och vad som inte är det. Hellre då att försöka anstränga sig att sälja luren privat istället.

    Offtopic:
    Har haft iPhones och har alltid ofta fått rätt så bra andrahandsvärde på försäljning framtills iPhone X där telefonens inköpspris är för högt för att inte förlora för många tusenlappar vid en eventuell andrahands försäljning. Så den fördelen som Apples telefoner haft finns inte längre kvar.
     
    bernard, Kristy och inact_0049 gillar detta.
  16. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Ett sätt att lura sig själv att man har råd med andra ord...

    ...har man inte råd med en ny telefon utan att först sälja den gamla borde man nog spara lite till istället.
     
    katho, induktion, Kristy och 2 andra gillar detta.
  17. inact_0033

    inact_0033 Guest

    Håller med. Klarar man inte en utgift (eller för den delen inte vill spendera det på en telefon) på 12 000 kronor borde man nog spara pengarna och lägga dem på något vettigt istället.
     
    induktion och Kristy gillar detta.
  18. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Vi har ju varit inne på det innan, det finns ett värde i tjänsten även om man har råd att betala kontant. Vi kan ta som exempel att man köper senaste iPhone och ångrar sig och köper en Samsung Note istället. Och nu gissar jag lite på priser här.

    Kontant:
    - Du köper iPhone för 16 000.

    - Sen har du två val, köpa nästa för 14 000 eller sälja den gamla först. Räknar vi att iPhone är lite dyrare och du byter efter 6 månader så går du troligtvis ungefär jämt upp. Upp till dig om du vill ligga ute med pengarna först eller inte.

    Köper du först och säljer sen ligger du ute med 30 000. Vissa har kanske dessa pengar, så kör på. Annars får du klara dig utan telefon några dagar.

    Telenor:
    - Du delar kostnaden på 24 månader och betalar inget i butik. I slutet av månaden betalar du ca 666 kronor. Telenor lägger inte direkt på några kostnader men kan se att de rundar av lite.

    - Efter 6 månader har du betalat 4 000 och behöver betala 4 000 till i butik för att täcka det första året. Du kan sen fritt byta.

    - Du tar din Note och går hem. Nästa månad betalar du ca 583 kronor eftersom du bytt till en billigare telefon.

    Hur mycket du får för telefonen och om Telenor vill byta handlar såklart om vilket skick den är i. Så en sliten/trasig telefon kostar åt båda hållen. Tjänsten kostar heller inget, utöver vad som ligger inbakat i Telenors olika abonnemang och tjänster. Så att klaga på att den FINNS, är det inte mycket poäng med. Att klaga på att den kanske inte fungerar som den borde alla ggr, det tycker jag helt klart man kan få göra.
     
  19. jhorn188

    jhorn188 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2013
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Det lät först som att du ville visa att det finns ett värde i tjänsten även om man har råd att betala kontant. Sen räknar du inte ut något sådant värde. Tvärt om kommer du ju betala totalt 16 000 kr i det första fallet och 22 000 med Telenor change (när alla avbetalningar är färdiga).

    Jag skulle säga såhär.
    Telenor change fördelar:
    + Du slipper krångla med att sälja din gamla telefon privat (är väl egentligen den största och kanske enda fördelen)
    + Det kanske hjälper dig att göra dig av med din gamla överhuvudtaget. Eftersom det är enklare så är det mindre risk att den gamla bara blir kvar i byrålådan.
    + Du slipper ligga ute med pengar direkt (dock kan man ju alltid avbetala telefoner på andra sätt än med change, ofta utan extra kostnad)

    Nackdelar:
    - Du känner dig tvungen att byta efter ett år även om du egentligen kanske är nöjd med din gamla vissa av åren.
    - Du kan inte dra nytta av tillfälliga reor
    - Vill du byta i förtid lär du få betala extra enligt exemplet ovan
    - Du är låst till Telenors utbud av telefoner och Telenor som operatör
     
    Last edited: 20 nov 2018
    Kristy gillar detta.
  20. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Nä, tror inte du hängde med helt. Telenor tar överlag inget extra betalt för tjänsten. Visst kan väl en summa rundas av något men avbetalningen är telefonens värde fördelat på 24 betalningar.

    Kostar telefonen 10 000 har du efter 24 månader betalat 10 000. Sen såklart abonnemang på det. Kravet för att byta är 1 år eller då 50% av priset. Ska du lämna Telenor blir det såklart dyrare, eftersom du behöver betala av hela telefonen. Men då får du också behålla den. Stannar du inom Telenor behöver du bara betala av halva telefonen.

    Jag ser väldigt lite nackdelar med tjänsten som helhet. Men att håller med om att det t ex är dumt att pusha folk mot att byta telefon hela tiden. Jag tycker det ibland känns som ett lotteri när/om man får byta enligt en del poster som har funnits här. Och det tycker jag man kan klaga på. Sen har själv också klagat på att Telenor har smalnat av sitt utbud av telefoner rejält. Nästan bara Samsung och iPhone nu, vilket är väldigt tråkigt.