Problem: Problem med displayen på Mate 20 Pro, flertalet rapporter [Poll tillagd - delta!]

Diskussion i 'Mate 20 Pro' startad av mcmuff, 31 okt 2018.

?

Erfar du problem med med grönskiftande/ojämn AMOLED-panel? "Device Info Hw" i GPlay visar paneltyp.

  1. Ja (LG)

    73 röst(er)
    57,5%
  2. Ja (BOE)

    4 röst(er)
    3,1%
  3. Nej (LG)

    23 röst(er)
    18,1%
  4. Nej (BOE)

    33 röst(er)
    26,0%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. Grasp247

    Grasp247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag har fått min utbytt 2 gånger, den första bytte jag i butik och fick en som var värre än den första jag hade sen istället för att hålla på och byta tills jag fick en som var bra så kontaktade jag Mobylife direkt som erbjöd mig att skicka in den för utbyte men eftersom jag har ganska när till deras verkstad så åkte jag dit istället. När jag va där så sa jag att jag ville ha en med BOE skärm och han gick iväg och kom tillbaka med en som hade BOE.

    Har haft luren i en vecka nu och inga tecken på grönt vare sig oledtools eller annat test jag kört.

    Angående problemet med att telefonen registrerar som knoge har jag haft på alla 3 enheter jag haft och det är främst om mina fingra är väldigt torra men löste det genom att stänga av dom gesterna och har inte haft problem efter det.

    Jag jobbar själv för en elektronikkedja och är förvånad över att vi inte haft ett enda ärende gällande detta trots telefonen sålt slut så jag tror att majoriteten inte märker av det. Jag själv kan säga att jag inte märkte av det särskilt mycket under dagligt användande men kunde se tendenser till grönt på kvällarna.
     
    Gorgeous, bernard, Mr-F och 1 annan gillar detta.
  2. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Min gör något liknande.
     
    bernard och Hamosh84 gillar detta.
  3. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Låter klokt ang Mobylife. Är dock livrädd att få en likadan och sen är öppet köp förverkat och man står där med sorgsen min. Var ligger mobylife?

    Bra att veta ang knuckles. Jag kanske bara råkar vara extra torr om fingrarna idag då. Lustigt men inte otänkbart då det är kallare.

    Tror som du att många inte märker det eller kanske inte vet att det ej ska se ut så. Det är väl att betrakta som ett lite subtilt problem. Men ändå .. 10k, det är inte rimligt.
     
    bernard gillar detta.
  4. FearKill

    FearKill Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 270
    Mottagna gillanden:
    460
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Huawei Nexus 6P
    Platta:
    Samsung Galaxy TAB A 10.1
    Platta 2:
    Nexus 7 2013
    Knappt 1 vecka gått och blivit extremt grönt runt skärmen även vid ljusbakgrund i ett mörkt rum. Skickat in returärende till inet.se. Får se vad de säger.
     
    nexus^6 och bernard gillar detta.
  5. TroutGuy

    TroutGuy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    45
    Får du en likadan så byter de igen, du har ju 2 års garanti genom Huawei så det är inget du behöver oroa dig för.
     
  6. Galaxy S

    Galaxy S Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 026
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag trodde inte att min LG-skärm hade något problem.

    Kunde frammana ett svagt jämt glow längs hela sidorna med test-apparna men märker ärligä talat inte av det under vanlig användning alls, vare sig i svagt ljus eller dagsljus.

    Märker däremot av refraktionen de böjda skärmkanterna medför. Det är ju inget "fel" dock.

    Hade hellre haft skärmen som på min mate 9 pro. Fattar inte grejen med böjda skärmkanter.
     
    nexus^6 gillar detta.
  7. Grasp247

    Grasp247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag håller med angående öppetköp men som tur är så har reklamationsrätt också som också ger en rätt till att häva köpet

    Mobylife har såvitt jag vet en verkstad i Åkarp och en i Ljungby samt en butik i Malmö.

    Den normala konsumenten märker inte av såna problem jag som själv jobbar med service och reklamationer så kan jag säga att majiritetem av kunder som jag har verkar inte ens bry sig om deras skärmar har brutala i bränningar i sina skärmar osv, tex min sambo märkte inte av sina och jag fick mer eller mindre tvinga henne att lämna in sin telefon på service
     
    bernard gillar detta.
  8. Barret

    Barret Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    90
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Se där..
     

    Bifogade filer:

    Mr-F och Copa gillar detta.
  9. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    - Sant, men rädd att man tids nog får höra "så här kan det vara, det är inget fel, det stör inte "normal användning" och så står man där.

    - Det är säkerligen så det är. Den normala konsumenten märker ingenting förrän det inte går att läsa vad det står på skärmen typ. Fotonörd som man är så har man lite högre krav än så. Ang reklamationsrätt, se ovan svar.

    - Jag har sett flera liknande meddelanden, men NetOnNet vet fortfarande ingenting alls så det känns osäkert än så länge om legitimiteten på dessa meddelanden.

    Jag skrev till Huawei på fejjan. Fick rådet att ringa deras telefonsupport vilket jag gjorde nu på morgonen. Där frågar jag ut dem om dessa problem och de svarar bara vagt "jo, vi vet" men avslöjar ingenting annat om batcher el dyl. Istället vill de undersöka varje utpekad telefon specifikt och erbjuder mig att skicka in luren till verkstaden. Där menar de att resultatet kan bli: utbytt skärm, utbytt mobil eller ingendera om inget problem finns "vid normal användning". Han underströk också att öppet köp bränns vid denna åtgärd eftersom luren mycket möjligt får annat serienummer. Det är den där sista biten som gör mig jävligt skeptiskt till att behålla eller skicka på reparation. Om de hakar upp hela argumentet på "normal användning" så kan man snart stå där med en grön lur och inget sätt att lösa situationen.

    Det jag hört från egna samtal med Huawei ger inte precis trygghet. Vette fan vad jag ska göra. Just nu ligger det jäkligt nära till hands att bara slänga in telefonjäkeln och ge upp det här.
     
  10. Grasp247

    Grasp247 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag fördtår din poäng men i slutändan så ser jag det som väldigt svårt för återförsäljaren att neka tex mig att reklamera telefonen då jag redan fått den åtgärdad vid 2 tillfälle för samma fel jag oroar jag mig inte för att jag skulle få, visst kan det bli drygt att hålla på att bråka tjafsa med återförsäljaren men har man bara tillräckligt med bevis så bör det inte vara några problem.

    Hoppas iaf att dom löser problemen för att jag gillar verkligen telefonen .
     
  11. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Ni som byter telefon gång på gång - finns det något smidigt sätt att backa och återställa allt inklusive appar, EMUI-specifika inställningar och EMUI-launchers "hemskärmar"? Jag har fixat ordning min precis som jag vill ha den (är grymt nöjd) men jag har en LG-panel och jag har inga problem i dagligt bruk men jag kommer nog vilja byta eftersom jag har en lätt grön ram vid ett par specifika ljusstyrkor i OLED Tools. Antar att det kommer bli värre även om jag haft telefonen i 3 dagar nu. Blå och köpt på Inet om någon undrar.
     
  12. TroutGuy

    TroutGuy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    45
    Vid vilka ljusstyrkor upplever du den gröna ramen?
     
  13. Pumbi

    Pumbi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER



    Hisuite och backup till datorn :)
    Grymt smidigt har fungerat för mig på byte mellan 4 lurar.
     
  14. Pumbi

    Pumbi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fortfarande inga problem med min BOE skärm
    gått snart 4 dagar.

    Så med lite tur så får ni en BOE vid byte av telefon :)
     
    Mr-F gillar detta.
  15. Nexa

    Nexa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2014
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Det går bara att återskapa i ett kolsvart rum och bara med gröna färgen i uniform-testet i OLED tools. Ljusstyrka upp till och med 6 ger helt uniform färg. Från 7 till och med 13 ger liiite ram-känsla där kanske 8-9 är "värst" men som sagt väldigt lite. Från 14 och uppåt är färgen helt uniform igen.

    Överlag är det ju lite lurigt, eftersom displayen är välvd så kommer det alltid vara lite ram om man tittar rakt framifrån, man ser ju fler pixlar per centimeter så att säga. Men det blöder lite mer än vad som kan förklaras av att skärmen är välvd.

    Jag tror inte jag kommer byta skärm om det inte blir värre. Jag hade ALDRIG hittat felet om jag inte försökt framhäva det efter andras tester i detta rum. Ser inga som helst fel i t ex Netflix som vissa nämnt. Dessutom kör jag i regel aldrig på så låga ljusstyrkor som behövs, speciellt inte med detta monsterbatteri :)
     
    polar590 gillar detta.
  16. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Sant. Man vill bara inte få problem helt enkelt. Får fundera lite på hur man ska göra helt enkelt
     
  17. TroutGuy

    TroutGuy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2018
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    45
    Nä förstår exakt vad du menar. Är det en LG eller BOE du har? Hur är bilden om du t ex kör drar ner ljusstyrkan till det lägsta i ett kolsvart rum och använder testbilden på sidan 1 i denna tråd eller inkognito-läget i Chrome? Ser du ramen även där?
     
  18. snej81

    snej81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2013
    Inlägg:
    1 174
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Fold 4
    Telefon 2:
    Huawei Mate 20 Pro
    Telefon 3:
    Samsung S7 Edge
    Finns ju även Säkerhetskopiering via Huawei Cloud. Jag har inte provat att återställa en backup, men det står att den säkerhetskopierar allt från egen data till appar och hemskärmar.

    [​IMG]
     
  19. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Fick svar från Webhallen nu efter att jag lämnade in telefonen i lördags:
    Nu återstår bara frågan, inbillade jag mig att jag såg något grönt?
    Kanske är webhallens personal helt enkelt för dåligt insatta i felet för att veta vad dem ska leta efter?
    Attans nu måste jag ju fundera på detta med... Dem rekommenderar ju inte att jag köper en ny :o
     
  20. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Nu har jag snokat vidare och talat med en tjej på NetOnNet's centrallager som haft att göra med mobilreklamationer sedan flera år. De hade inte hört något från Huawei och hon menade på att de inte heller kommer att göra det; även om problemet visar sig vara mycket vanligt. Hon rådde EMOT att skicka in mobilen till Huaweis reparationskanal då det innebär att öppet köp är förbrukat vilket felet består eller blir åtgärdat. I situationen där öppet köp råder så var hennes rekommendation att helt enkelt byta lurar, så många gånger man vill och orkar - och om det inte leder någon stans: ta pengarna tillbaka. Hon påpekade också att jag faktiskt har 90 dagars öppet köp p.g.a. att jag är medlem i något som heter "klubbhyllan" vilket kan användas till min fördel.

    Jag frågade om batcher och om hon hade någon koll på att en ny batch var på väg in. De hade gjort en väldigt stor beställning vilken befinner sig på centrallager och nu skeppas ut till de olika butikerna i Sverige fortlöpande. Denna batch var inte i närheten av att vara slut så en ny batch kommer dröja. Om något dessutom är åtgärdat i den nya batchen så påpekade hon också att de inte heller där kommer att få något besked om detta från Huawei utan det är något som vi på forum o dyl. i sådana fall får börja köra uteslutningsmetoden på för att få någon slags insikt i.

    Rådet är mao: byt byt byt tills det blir bra eller du är på väg att få slut på öppet köp, eller du inte orkar längre och tar pengarna tillbaka. Hon höll med om att det är en skitmetod de kör med men att den gäller alla tillverkare och att de tjänar på det då de flesta inte är så petiga med hur mobilerna fungerar såvida de inte lägger av helt o hållet.

    Har även varit i kontakt med en journalist på någon av de största teknikblaskorna, glömt vilken nu. De skrev nyligen om detta. Han rapporterade samma sak: Huawei ger bara generiska svar om att man tar hand om alla kunder som har problem (fick en screenshot från ett mail). Han hade <många> kontakter med de som haft problem och hade än så länge inte hört om någon som inte lyckats få en okej mobil men att det för vissa tagit 4-5 byten.

    Mitt framtida nöje nu blir alltså att ta turer förbi netonnet och ta ut nya mobiler gång på gång på gång på gång på gång... fantastiskt!
     
    Mr-F, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.