Vitbalans sämre än P20Pro (blåaktig)

Diskussion i 'Mate 20 Pro' startad av tusenkonstnar, 10 nov 2018.

  1. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej,
    jag har vid några tillfällen tyckt att vitbalansen är för blå i bildena så jag tog samma bild med P20 Pro och Mate 20 pro nyss. P20 bilden återger färgerna precis som de ser ut medan mate ger en kall blå ton.

    Någon mer som känner igen detta?
     

    Bifogade filer:

    Mr-F gillar detta.
  2. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Nää, men det är kul att se att Mate20 pro visar mer detaljer i högdagrarna och i dom mörka partierna. Bättre exponering helt enkelt.

    Är det taget med AI igång?
    Hade varit kul att se skillnaden mellan dom med AI På/Av.
     
    Last edited: 10 nov 2018
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Ja,man ser detaljerna mer:)
     
  4. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Mate 20 Pro ser faktiskt korrektare ut i både vitbalans och exponering än vad P20 Pro gör. P20 Pro har för kraftigt gulstick.

    / Magnus
     
    tswfootball, knutars och polar590 gillar detta.
  5. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Jag tycker mej kunna se mer detaljer, skärpa och svärta i den högra bilden (Mate 20 Pro).
    Personligen så föredrar jag den bilden över den vänstra (P20 Pro).
     
    polar590 gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Den jämförelsen gör ju inte suget mindre att köpa mate 20 pro:)
     
    Mr-F gillar detta.
  7. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hej, båda är tagna med samma inställning, dvs det vanliga FOTO-läget men med AI avstängt.
     
  8. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Anledningen till att jag gjorde jämförelsen var just att bilderna från M20P var blåaktiga och hade en vitbalans som inte alls stämmer överens om hur det faktiskt såg ut i rummet (skrev till och med i inlägget att bilden från P20P återger exakt rätt vitbalans).



    Håller med om att detaljer och andra aspekter av exponeringen från M20P är bättre om man jämför bilderna men den felaktiga vitbalansen oroar mig (hade en kamera för några år sedan som var bättre än familjens övriga kameror och "testvinnande" men den hade helt felaktig vitbalans (allt blev gulaktigt) vilket resulterade i att jag aldrig använde den så jag hoppas att Huawei löser detta (såvida jag inte är ensam om problemet, därav frågan, är det flera som upplever samma problem, nämligen att den i vissa lägen ger den helt felaktig vitbalans??
     
  9. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Jo jag förstår att det är så gulaktigt ljuset var hos dig när du tog bilden, men enligt min mening så är exponeringen från Mate 20 Pro korrekt eftersom den har justerat för det gulaktiga ljuset och korrigerat det genom att generera en 'kallare' blåare exponering. Det gör att du får en totalt sett naturligare ton och färgbalans i hela bilden.

    Om jag hade plåtat samma interiör så skulle jag i efterbehandlingen själv ha vitbalanserat om den för att korrigera det kraftiga gulsticket.

    En annan detalj som ofta glöms bort är ju att man måste se till att hålla sensorerna rena på den här typen av enheter, är de smutsiga så 'kan' det skapa inkorrekta resultat.

    / Magnus
     
  10. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Förstår hur du tänker, själv föredrar jag korrekt vitbalans snarare än att kameran/mobilen ändrar verkligheten till hur den tycker att det borde ha sett ut.
    Tar ibland bilderna i RAW-format med P20 för att slippa att den lägger på för mycket skärpefilter av den anledningen (bilderna ser nästan ut som en akvarellmålning om man zoomar in, märks speciellt på vattenytor, löv och gräs).

    Vore kul om någon hade input på den ursprungliga frågan i trådstarten, har ni upplevt samma med vitbalansen eller är det min enhet som avviker?
     
  11. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Tja, jag har inte märkt något själv. Men det är klart när man inte har en annan bild att jämföra med så blir det svårare.
    Men då jag inte märkt något så ser jag det heller inte som att det är ett problem.

    Sen är det svårt att dra en slutsats om du har ett bra/dåligt ex eftersom det bara är en bild.
    Kameran kan ju vara kalibrerad efter att uppnå en korrekt/annan vitbalans, som det beskrev i ett annat inlägg.
     
  12. Ramzon

    Ramzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2012
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Grejen är ju fortfarande att Mate20P i detta fallet ger dig rätt bild. En "korrekt" vitbalans är ju precis vad det låter som, en vitbalans som är korrigerad för exempelvis glödlamps/lysrörsbelysning. Så med ditt exempel så skulle jag säga att Mate20P är korrekt. För så länge man kör med automatisk vitbalans så kommer ju kameran korrigera fel färgstick i bilden.

    Jag kommer från P10 och har nu Mate20P och jag håller med dig, denna automatiken är lite aggressivare, eller snarare, den ger mig oftare en mer korrekt vitbalans än min P10. En sak jag däremot reagerat på är att vidvinkelkameran ger en varmare bild än dom andra två linserna. Bara jag som har det fenomenet?
     
  13. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    436
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Om ni ska verifiera vitbalansen så bör ni ju fota i RAW, sedan jämföra med en annan referenskamera och även på den skjuta RAW. Sedan lyfta in bilderna i redigeringsprogram och där jämföra bilderna före och efter korringering. Man bör även testa att låsa kelvinvärdet på båda kamerorna (mobil och systemkamera) sedan jämföra i datorn på en kalibrerad skärm för att se om det finns några avvikeleser. Dessutom ska man inte basera det på en enda exponering utan ett större antal och sedan dra ut ett medianvärde från totalen.

    Då får man en bättre uppfattning om enheten fungerar korrekt eller inte. Annars blir det mest bara en gissningslek. :)

    / Magnus
     
    Last edited: 12 nov 2018
    polar590 och TinyWiz gillar detta.
  14. claudiopallone

    claudiopallone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5
    I actually think the picture with the P20 seemt more natural than the mate pro...

    Mvh
     
  15. claudiopallone

    claudiopallone Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2018
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5
    The mate20 handles the light better but certainly not thanks to the lens, but to some software work , which results in a less natural picture... that’s what i think at least ...
     
  16. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    If you are really into 'natural' there is no other options than shooting in RAW. There you can decide what your 'natural' reality is and make the picture accordingly. Even then it will only be natural to you alone as a picture is static and can never be accurate to the real world. It can only be wrong and the person who views it makes it right (to their perception of what natural is).

    BUT, the mate20pro still does a better job at every stage (in the examples above).
    Color accuracy
    Details
    Dynamic Range
     
  17. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag är som sagt generellt inne på att om jag vill fixa till bilderna gör jag det hellre i efterhand än att få skönhetsfilter eller ändrad vitbalans till hur det "borde" sett ut.

    Visst gör den vita ytor vitare (som de skulle sett ut i dagsljus eller om min kompis haft kontorsbelysning hemma) men anledningen till att de inte har xenonstrålkastarliknande vitblanas på sina lampor är ju att få en lite varmare känsla och då är det tråkigt när kameran plockar bort det.
     
  18. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Visst är det så.
    Det som retar här är att den fysiska sensorn verkar inte ge sämre bilder utan det som händer är att den processar sönder dem via att ändra vitbalansen i sina jpg bilder (precis samma effekt som man får om man har en kamera som man kalibrerat för en varmare typ av vanlig belysning och sedan tar bilder med lysrör).
    Tar annars gärna raw ändå men hade önskat slippa bli tvingad till det.


    Dvs det är inte hårdvaran jag är skeptisk till utan den vitbalans den producerar i jpg-format och det kan man se direkt när man jämför utan att blanda in raw-kalibreringar eller olika settings av Kelvinvärdet. Problemet är ständigt återkommande vid inomhusbilder i de flesta miljöer utom t.ex idrottshallar och andra platser som har lysrör som i sig har en kallare nyans.
     
  19. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    @tusenkonstnar@tusenkonstnar
    Kanske kommer en firmware inom kort som justerar mätningen och ändrar till vad du anser är mer rätt.
    Eller så får man leva med det och justera i efterhand, även om det är tidskrävande.
     
  20. Mister G

    Mister G Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har en Mate pro sedan 2 veckor och tror att det Mate 20 Pro visar är inte korrekt. Jag har samma problem att det ligger en blå hinna över allt och bilderna blir mörkare. I tillägg hos mig är dem inte skarp heller. Jag har också en note 9 som med sin 12mp klarar och ge bättre och skarpare bilder med mer naturliga färger. Tar jag en bild från en vit ark blir den litt blå.diskbänken min är brun men blir grå med Huawei.Har varit i kontakt med Huawei och skal lämna in luren för å kolla upp detta. Jag undrar om någon har märkt också att når man väljer batteriprocent på sidan av batteriet att den försvinner efter en stund. Den stanna inte kvar. Jag tror att telefonen min inte är helt frisk.
    Men jag är än så länge inte imponerad om kvalitet.batteriet är väldig bra.