Problem: Omstart av mobilen nollställde massor med appar

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Heleg, 31 okt 2018.

Taggar:
  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag har en Samsung Galaxy J3 (2016) och behövde starta om den idag.

    Omstarten tog längre tid än vanligt och efter omstarten så var en massa appar nollställda (fungerade som om de precis var nyinstallerade) och alla förinstallerade appar som jag hade deaktiverat var plötsligt aktiverade.

    Dessutom kraschade Google Play om och om igen med några minuters mellanrum (kontaktade Google support och fick rådet att rensa data i flera appar samt att ta bort alla konton på mobilen och lägga in igen vilket löste problemet).

    Någon som varit med om något liknande?
     
    Zeke Warg gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Upptäckte nu att Google Play inte fungerar som det ska (får väl kontakta supporten igen...)

    När jag går in i Chrome så säger den till att det finns en nyare version men Play vägrar att uppdatera. Suck...
     
    Zeke Warg gillar detta.
  3. Zeke Warg

    Zeke Warg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej Heleg!
    Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig.
    Du är faktiskt den första personen som jag mött som råkar ha exakt likadan mobil som jag själv. Min har sedan 2016 funkat felfritt. Men jag funderar nu på att byta upp mig mot en med mer minne och gärna med en ännu bättre kamera. Mobilen är knökfull och jag har mycket avstängt samt rensar dagligen.
    Är batteriet ännu okej i din mobil?
    Mitt fungerar bra - än så länge.
    Lycka till med din mobil!
     
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Hej Zeke!
    Batteriet är helt ok fortfarande men mobilen fungerar inte felfritt, ibland hör inte motparten vad jag säger i telefonen. Jag har fått en begagnad S7 (väntar på nytt SIM-kort till den) så jag kommer att använda S7 i fortsättningen tills jag antingen får en bättre mobil (helst en Note) eller har råd att köpa.

    Jag har stängt av så mycket Bloatware som möjligt och lagrar så mycket det går på SD-kortet (vilket är alltför lite) och det är rätt många appar som jag valt att inte använda som jag haft förut. Kameran har fungerat ganska ok men jag saknar HDR-läge (vilket min gamla Note 4 har) men jag tar inte många bilder, det handlar oftast om att dokumentera vissa grejer.
     
    Zeke Warg gillar detta.
  5. Zeke Warg

    Zeke Warg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    8
    Hej Heleg!

    Känner igen mig i din beskrivning av mobilens tillkortakommande när det gäller utrymmesbristen, däremot så har telefonen funkat bra när jag talat med någon - aldrig, tror jag, har det blivit avbrott.
    Det skulle väl kanske kunna bero på vilken operatör du har . . .

    Jag märkte med operatören Tre att det inte funkade när jag var en bit ut i Stockholms nordöstra skärgård, Ålands hav.

    Jag har nu köpt av en kompis en tre månader gammal HUAWAI lite P20 och även bytt operatör till Fello, vilka är billiga och som kör på Telias master, vilka lär ha bäst täckning.

    Men oj! Van som jag är med den gamla trevliga J3:an, så har jag mycket att lära mig.
    (Enbart kameran är nästan en hel vetenskap.) Fast det får ta den tid det tar.

    Hoppas att allt ordnar sig till bästa för dig! Lycka till!
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Jag har Telenor men de andra som kör Telenor i närheten (bl.a. min sambo, vi har familjeabonnemang) har inte alls det problemet med sin J5 så det verkar helt klart vara något telefonrelaterat men det visar sig väl när jag kan dra igång S7-an när Postnord behagar leverera SIM-kortet men vi fortsätter med Telenor.
     
    Zeke Warg gillar detta.
  7. Zeke Warg

    Zeke Warg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2018
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    8
    Nej, då måste det väl vara mobilen som det är något fel på.
    Post Nörd, ja, levererar som ett brev på posten. Men det kommer säkert snart!
    Ha det så bra! (rättade dålig formulering.)
     
    Last edited: 26 nov 2018