Nya Nokia - Något att tänka på vid framtida köp?

Diskussion i 'Nokia Allmänt' startad av Metalmac, 21 nov 2018.

  1. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Är de nya Android baserade Nokia lurarna något att fundera på nästa gång telefon skall uppgraderas?
    Hur är pris, prestanda, kvalitet och mjukvara?
     
  2. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Överlag har de nya modellerna varit bra. God byggkvalitet och mjukvaran har varit Android One vilket är bra gällande uppdateringar. Priset på enhetens har varit rätt ok och legat något under modeller med liknande hårdvara. Så Nokia är absolut en tillverkare att ha ett öga på när man tittar efter ny mobil :-)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia har en bra uppdateringstakt och skickar med vanilla Android, men de har inget flaggskepp. Kameran kan inte riktigt mäta sig vad med Pixel 3, Mate 20 Pro eller tex S9/Note 9 presterar.

    Men i midrange-segmentet ser det lite bättre ut även om de har rätt tuff konkurrens från Xiaomi. Nokia 7 Plus är en rätt trevlig telefon tex.


    Nokias kameramjukvara behöver förbättras och sedan behöver de ett riktigt flaggskepp också. Vi hoppas ju få se en Nokia 9 nu i december :)
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  4. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    Riktigt kul att Nokia är tillbaka, blir kul att följa deras återtåg. :)
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  5. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Använder en 6.1 på jobbet. Trevlig telefon. Saknar egentligen mest trådlös laddning på den.
     
    bernard gillar detta.
  6. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Har sett här på forumet att diverse människor har klagat en del på buggar i Nokias telefoner. Verkar gälla framförallt Nokia 7 Plus. Hade en sån vid tidigare tillfälle och den var då inte speciellt bra optimerad och hackade en hel del.

    En viktigt sak att säga bara är att man kan inte förvänta sig det gamla Nokia på något sätt eller vis förutom just varumärket. Man får ingen Nokia feeling av mjukvaran så att säga och kvalitén på kameran har sänkts markant från gamla Nokia. De gör trevliga telefoner jag säger inget annat men de utmärker sig heller inte på något sätt. Sen tycker jag de gör en del lustiga beslut som deras Nokia 8 Sirocco eller vad den heter. Den känns så misplacerad som produkt i denna tid.
     
  7. Nikolas

    Nikolas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2018
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nokia 6.1 Plus
    Kör Nokia 6.1 plus , gick från Xiaomi och innan de iPhone 7.

    Har inget att klaga på, otroligt nöjd med denna telefonen.
    Android One är riktigt trevligt.
    Kör Android Pie(9)

    Inga buggar och ett batteri som håller bra.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Deras lågbudgetlurar flyter på bra. Tycker den Nokia 3.1 jag köpte nyligen har varit fin och inga buggar så här långt.
    Det är väl på det högre prissegmentet de har en del att arbeta på, Nokia 7 Plus har haft en hel del brister som har nämnts på detta forum.

    Jag tror det blir bättre över tid. HMD Global har öppnat ett R&D center i Shenzhen Kina för en tid sedan som vad jag förstår ska arbeta på mjukvara, kamera algoritmer, materialutveckling etc..
    Så jag skulle undvika 7 Plus, Nokia 8 Sirocco.

    Se vad Nokia visar upp den 5 december och ha inte för bråttom med ett köp av nuvarande enheter.
     
  9. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Det blir ingen mer Nokia för min del i alla fall, efter att ha haft Nokia 6.1 och Nokia 7 plus.

    Kvalitén på hårdvaran är helt enkelt för dålig. Trots att 7 plus känns som en välbyggd pansarvagn så är den inte speciellt hållbar. Jag tar väldigt väl hand om mina mobiler och så har flisor försvunnit från metallen runt om skärmen, skärmen har blivit repig, touchpanelen krånglar och laddporten har slutat fungera.

    Mjukvaran är, trots Android one, ganska dålig. Den har genom året varit buggig på flera sätt och borde inte vara det med tanke på att den bör innehålla minimalt med förändringar från det Google skickar ut. Sen gillar jag inte att Nokia bakar in skräpprogram när man förväntar sig en ren Android-mobil.
    Uppdateringarna kan jag inte klaga så mycket på, även om dom inte är jättesnabba ibland. OnePlus skickade ut uppdateringen till Pie innan jag fick den till min 7 plus.

    Om ett företag inte kan leverera på varken hårdvaran eller mjukvara, varför ska man dom välja dom?
     
    dannejanne, katho, bernard och 2 andra gillar detta.
  10. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    provad köpa en budget mobil nokia 3 den komm med ett program som google klassade det som illasinad kod

    HMD Global Oy har den exklusiva licensen för varumärket Nokia för telefoner och surfplattor. Nokia är ett registrerat varumärke som tillhör Nokia Corporation. Android, Google och andra relaterade varumärken och logotyper är varumärken som tillhör Google LLC.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Verkar inte som HMD har prioriterat kundnöjdhet utan snarare att sälja så mycket som möjligt genom att marknadsföra en snygg yta samtidigt som de tummar på den bakomliggande kvaliteten. Antagligen är strategin att först få upp volymerna och intäkterna för att sedan försöka förbättra kvaliteten när man har mer resurser till förfogande. Problemen du nämner verkar inte helt ovanliga på just 7 Plus och det finns ingen annan etablerad smartphonetillverkare som bygger så dåliga telefoner vad jag vet. Nokias kvalitetsproblem för tankarna till småföretag som Doogee och Elephone.
     
    katho gillar detta.
  12. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt i din liknelse med kinesiska budgetmärken. Jag har gått igenom ett par kinesiska mobiler genom åren också, bland annat Maze Alpha. Dom hade alla liknande problem som min Nokia 7 plus.
     
    flipp gillar detta.
  13. Papaz

    Papaz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag använde "Nokia 5" tidigare över ett år, köpte den när den kom ut och var väldigt nöjd med den.

    I november köpte jag en "Nokia 6.1 plus" och är jätte nöjd med den. Använder den dagligen mest för surf (Facebook, Aftonbladet, googla mm) och läsa mailen.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 109
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det ser ut som om det är en del Nokia modeller det är problem med kanske främst Nokia 7 Plus. Tror dock inte man kan säga att det är alla modeller rent generellt sett. Även Google Pixel 3 serien har haft mycket problem:
    The Pixel 3 is Pissing Me Off.

    Men det verkar inte få samma uppmärksamhet i Sverige, kanske pga den begränsade distributionen.
    Återstår att se hur Nokia 9 och de andra nya modellerna kommer att stå sig.
     
    bernard gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja... bara för det är android one betyder det inte att det mjukvaran är lika optimerad som pixel dessvärre..det var väl annars det som var lite av själva tanken med androidone.. men nu har ju tillverkare dessvärre missbrukat android one readan.. annars tror jag det hade kunnat växa sig större...
    Tror problemet med android one att google ger tillverkarna för mkt friheter som dessvärre leder till buggar och lagg och annat... Eller så kanske det rent av android one som är problemet, jag vet inte men android one har iallafall inte levt upp till sin potential.

    Om ni kommer ihåg min poll så var ju en majoritet för android one. men nu tror jag det har ändrats dessvärre.

    Bör alla tillverkare gå över till Android One? Rösta i Pollen
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja dessvärre känns det som HMD har missbrukat Nokia varumärket lite... nu får vi se om den extremt hypade pureview 9 lever upp till hypen.. för det känns som det enda vi väntat på är nokias riktiga flaggskepp som aldrig verkar komma.. Jag undrar hur mkt av finska DNA som är kvar i märket Nokia idag.

    Men jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en Nokia telefon i framtiden, men väntar fortfarande på ett riktig flaggkskepp gärna en riktigt phablet i storlek med mate 20 x eller liknande.
     
    bernard gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Android One har väl dessutom dragits med en hel del förseningar på en del Nokia lurar i alla fall Sirocco eller vad den heter.
     
    bernard gillar detta.
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nokia hade det enkelt i början med få telefoner på marknaden, men med takten de nu släpper nya modeller och antalet de släpper så kan nog uppdateringar komma att bli ett problem.
     
    Guts och thr gillar detta.
  19. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    Nokia börjar bli lika som Motorola släppa flera modeller och sen gå ut med att dom uppdatetar
     
    thr gillar detta.
  20. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Tänk på att Pixel INTE kör Android one.
    Jepp. Det har väl inte varit katastrofalt jämfört med stora märken, men helt klart inte så bra som jag utgick ifrån vid köpet. Alla mina Nexus har uppdaterats inom ~1-2 veckor från att den senaste modellen fick uppdateringen och i fallet med Nokia så fick min 7 plus Pie långt senare. Jag kommer inte ihåg exakt, men efter att OnePlus skickade ut den i alla fall (ca 1 månad?). Tjejens 6.1 fick Pie kanske ytterligare en månad senare.
    Kan man leva med det? Ja, jag antar det. Är det bra, även i relation till priset på mobilerna? Nej. Skulle enbart det här få mig att välja ett annat märke? Nej, men i kombination med alla andra problem så är det ytterligare en grej att störa sig på.