Köpråd mindre smartphone med bra kamera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Tinnie, 6 jul 2018.

  1. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har haft nästan varenda Android flaggskepp de senaste åren samt iPhone 6, 6s, 7 och 8 plus modeller samt X. På papper och tester så slår alltid Android lurarna iPhone men i verkligt användande har jag aldrig upplevt det. Kanske om man sitter och loopar videos i timmar men så använder jag inte min telefon. Nu har jag en P20 Pro och en iPhone X och iPhonen klarar sig så mycket bättre än min P20
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker ändå det är skumt då t.ex. gsmarena och notebookcheck inte bara testar batteritid vid video utan även surf, Idle (skärmen på utan användning) samt standbytid. Kanske är det så att vissa appar (som inte används i testerna) dränerar batteriet mycket mer på android än på IOS.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Jag tror detta är svaret på denna fråga. Facebook och Snapchat drar och har alltid dragit mycket mer på mina Android telefoner jämtfört med iPhone. Snapchat speciellt som är dåligt kodat för Android.
    Sedan har vi en sak med Galaxy serien i Europa (Exynos) iallafall. Av någon anledning, vet ej varför, så drar de mycket när det används på mobildata. Nästan ingen pratar om det förutom Damir Franc (youtuber från Tyskland som också har Exynos) när han gjort review på både S8, Note 8 och S9 där han säger bra batteri på Wifi men på mobildata så blir det dåligt. Därför tror jag alla som använder sin mobil vardagligt dvs. ofta mobildata om man är ute så drar den mer av någon anledning.


    View: https://youtu.be/QSAbsqimUFI?t=10m51s
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  4. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Uppar den här tråden.

    Jag har nästan exakt samma önskemål som trådstartaren. Har idag en Huawei P9 (min första android efter en lång rad Nokia). Har nästan alltid valt telefon efter kamera, men jag blir galen på att de bara blir större och större! P9:an är 5,2 tror jag, vill inte ha större.

    Det enda jag hittar av intresse är Google Pixel 2. Men den är fortfarande dyr och inte helt lätt att få tag på, men kanske kommer den att sjunka i pris nu när 3:an kommit?

    Några andra motsvarande telefoner på gång som klarar kriterierna riktigt bra kamera, inte för stor (absolut max 5,5, även om det iofs är yttermått som avgör) och inte för kass i övrigt?
     
    bernard gillar detta.
  5. Droid_269

    Droid_269 Guest

  6. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Hm, det var ju faktiskt inte så stor skillnad. Helst skulle jag vilja ha en AMOLED-skärm, men det är egentligen bara för att jag gillar att kunna ha "always on display".
     
  7. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Kanske något.
    [​IMG]
     
    Kristy gillar detta.
  8. maaakn

    maaakn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    XZ1 Compact
     
  9. inact_0036

    inact_0036 Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    545

    MINA ENHETER

    Johnh3 och bernard gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Droid_269, livinl0ud, Kristy och 1 annan gillar detta.
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Nokia 7.1 snäppet mindre än de nuvarande flaggskeppen. Med notch designen blir den inte så hög heller:
    Nokia 7.1

    Finns på rätt många fysiska butiker så man kan känna på den. Tekniskt sett inget flaggskepp men spelar man ändå inte tror jag den processorn räcker gott.
     
  12. MrKarisma

    MrKarisma Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Trådstartarens fråga är fortfarande lika relevant 2020.. Själv bryr jag mig inte om storleken på telefonen så mycket, men för mig är kameran det viktigaste. Gärna optisk bildstabilisering i huvudkameran, men elektronisk funkar.. Hur stor skillnad i bildkvalité är det egentligen i mellansegmentet mellan 48mp (12mp) sensorn och 64mp (16mp) sensorn? - alltså svaret jag är ute efter är alltså inte "det är inte stor skillnad" utan vilken som är bäst, det jag sett av 64mp sensorn är att den verkar ge väldigt låg detaljnivå i 16mp läget jämfört med 48mp i 12mp läget.. Dock så ska 64mp sensorn ge otrolig detaljnivå i det fullupplösta 64mp läget, dock så är ju då frågan om den vanliga hdr-funktionen fungerar i fulla 64mp, annars är det läget meningslöst.
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Megapixel hit och dit, det är ointressant idag. I dagens smarta lurar så handlar det primärt om vem som är bäst på kameramjukvaran och kan utnyttja alla dessa megapixel på bästa sätt.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sony Xperia 5 kan nog vara ett alternativ för en del. Initialt väldigt dyr, men det har varit många kampanjer på den med ett avsevärt lägre pris som gör den mer intressant.

    Kanske inte en kompakt mobil av klassiskt snitt. Men ändå mindre än många andra "phablets".
    Ip klassad och en kamera uppsättning som gör bra ifrån sig.