Återgå till Android (igen) från iPhone 8, tips mottages!

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av onekw, 19 nov 2018.

  1. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Som rubriken låter så planerar jag att kliva över till den mörka sidan igen. Jag har tidigare kört LG G2, Samsung Galaxy S6, Sony Xperia Z, Sony Z3 Compact och Huawei Nexus 6P.

    Just nu är jag lite insnöad på Huawei P20 Pro. Den verkar ha bra kamera förutom video, vilket jag inte bryr mig så mycket om ändå. Den ligger bra i pris och Huawei verkar ha fin kvalitét på sina grejer. Det som talar lite emot är att jag tidigare gillat att köra ren android utan en massa anpassningar och det kan man ju inte säga att Huawei står för i detta fallet.

    Samsung är uteslutet då de både är fula, dyra och bloatade. (Behöver ingen shitstorm, det är min åsikt bara :cool:)

    Jag vill inte ha en FÖR stor telefon, P20 Pro är ett gränsfall så större än så känns inte aktuellt. Pristak på runt 8k. Den ska ha bra kamera! Lite bezels runt skärmen spelar mindre roll. Behöver inget 3,5mm jack. Hela denna idén föddes med hur priserna på telefoner från Apple och Samsung fullständigt skenat och det är dags att sluta vara lojal...

    Så nu vill jag ha rekommendationer om bra telefoner som uppfyller ovanstående, gärna med motivation om varför jag borde köpa den ena eller den andra :).
     
  2. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Om du gillar ren android finns det en stor risk att du kommer bli helt tokig på Huawei faktiskt.

    Själv har jag samma problem varje gång jag testar xiaomi eller Huawei. Dock så vänjer man sig ganska snabbt .

    Finns ju bra deal på p20 pro nu med

    HUAWEI P20 Pro Dual Sim 128 GB - Black
     
    onekw gillar detta.
  3. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    HTC U12+ HTC U12+ 64GB (Mobiltelefon), kanske lite större än P20 pro, bra telefon men tveksamt hur HTC sköter uppdateringar.
     
    onekw gillar detta.
  4. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Såg detta också! Tänkte dock för en gångs skull ha lite is i magen och undersöka och testa lite innan jag springer och köper! :)

    Jag gillar i grund och botten tanken på en HTC, men att företagen sköter sina uppdateringar är viktigt också. Ska se om det finns en man kan klämma på någon stans.
     
  5. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Du kanske ska testa Nokias 7+.
    Den ligger inte i den prisklassen dock, bara 3990:-.

    Bra kamera, vettig byggkvalitet och suveränt batteri. Kör även ren Android one.
     
    onekw gillar detta.
  6. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Jag har p20 pro, är jätte nöjd. Slänger du ut samsung på grund av bloat tycker jag nästan Huawei också åker. Med det sagt är jag mer nöjd med P20 pro än jag var med S7 & s8. Båda var besvikelser, det är främst batteriet & kameran i min p20 pro som är amazing. Fick ut knappt 2.5h på s8 och nu får jag ut 6h typ med P20 pro. Tycker det är ett stort steg fram.

    Så länge du inte kör custom roms tror jag P20 pro kommer vara riktigt bra. Jag kör min med Nova launcher och är väldigt sällan inne i inställningar. Känns som det med stock android är överdrivet tycker jag.

    Gillar Huaweis mjukvara till stor del, inte allt men det mesta. Skönt att den stryper appar som annars slaktar batteriet, det är skönt att kunna lägga sig med 60% batteri kvar. Skönt med snabbladdning osv osv. Klart Huawei stryper en del saker för att få till denna batteritiden men jag klagar inte!

    Med det sagt, vill du verkligen ha pure android är det Oneplus 6T du borde köra på. Är du som mig och inte bryr dig utan vill ha en telefon som flyter på samt helt enkelt funkar så är P20 pro the way to go. Skönt att ha en systemkamera med sig vart man än går ;) Haha ! Antar den kommer kosta under 5000kr nu under black friday vilket är insane när en Iphone XR kostar 10090 kr !

    Det är i princip bara du som kan avgöra vad du tycker om mjukvaran i Huawei ! Svårt att säga något när alla tycker olika.
     
    onekw och polar590 gillar detta.
  7. bl00keRs

    bl00keRs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Själv så har jag OnePlus 5T 128GB, men haft en Huawei P20 Pro 128GB i 3 veckor som jag sålde då jag tyckte att allt förutom kamera var en nedgradering, trots att 5T är en drygt 6 månader äldre telefon.

    Tanken med Huawein som jag fick ruskigt billigt ny från Comviq för 2400 SEK var att ersätta min OnePlus som jag råkade böja lite. Trodde att skärmen kommer spräcka av minsta lilla slag, men har tappat den minst 10 gånger på golvet hemma och det hände inget, så... jag sålde den för 5500 och tänkte att, går 5T sönder så köper jag en ny OP telefon, eller Google Pixel om de byter design tills dess, för den de kör på nu tycker jag inte om. Kör på vanilla Android du. Renast upplevelse. Mitt sista ord är OnePlus/Google Pixel.

    PS. Jag kör root på OP + GCam från Pixel 2 + Advanced OnePlus 5T magisk kamera modul sedan någon vecka tillbaka och kan säga att fotokvalité skiljer inte så jätte mycket nu jämfört med Huawein. Framförallt mycket bättre bilder i mörka miljöer med Google kameran. Tänkte du att du ska roota osv. så rekommenderar starkt någon av nämnda ovan för bästa xda support. Samsung har också bra support för sina flagskepp, men jag tycker inte om Samsung (haft S3, S3 4G, S4, S5) och rekommenderar inte dem.
     
    onekw gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 808
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  9. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Tack för alla svar!

    För tillfället har jag snöat in på Pocophone F1 och Motorola One. Någon av dem känns vettiga. Gillar motorolan för att den typ kör stock, pocophonen för att det verkar vara stört bra hårdvara för pengarna. Det börjar närma sig köpet nu så spänningen stiger för varje dag! Jag hoppas på att den telefonen som jag väljer övertygar mig att stanna i androidträsket ett tag!

    OP är inte helt otänkbart heller! Min sambo hade en 3T som hon var väldigt nöjd med tills den fick smaka asfalt en gång för mycket och gick i kras... :(.
     
  10. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Jag måste flika in ett tips om Google pixel 2 eller 2xl. Sitter själv med en 2xl efter att ha haft Apple sedan iPhone 3 släpptes. Kravet var stock Android, premium kamera då vi blev föräldrar i februari och samma flyt i telefonen. Och efter att ha haft den här i nästan ett år snart så måste jag säga att jag inte ångrar en sekund. Framförallt är det mys att sitta och se sambon fortfarande svära över iTunes när bilderna på våran son ska sorteras och sparas.. :P
     
    onekw gillar detta.
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Varför använder din sambo iTunes till det?!
     
  12. bjsu562

    bjsu562 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2017
    Inlägg:
    272
    Mottagna gillanden:
    182
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova 7
    Telefon 2:
    Google pixel 2xl
    Frågade henne nu. Hon hittade visst en annan app för det. o_O
    ITunes är egentligen den absolut största anledningen till mitt byte av system. Hatar det innerligt. :teeth:
     
  13. Droid96

    Droid96 Guest

    Det var länge sedan man behövde använda iTunes :-) För foton rekommenderar jag Google Photos eller iCloud.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  14. onekw

    onekw Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2013
    Inlägg:
    954
    Mottagna gillanden:
    442
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Jag är egentligen inte främmande för Pixel-serien men jag tycker att det är för mycket pengar för en gråimport... Plus att jag stör mig på att de inte som Nexusen är rimligt prissatta!