Amazon Tyskland / Amazon.de - erfarenheter och tips

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av Swedroid, 27 nov 2018.

  1. Swedroid

    Swedroid Adult Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 jul 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    785
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel XL
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras allt som rör Amazon Tyskland.

    Språkstöd:
    Det mesta med undantag för vissa produktbeskrivningar är översatt till engelska på Amazon DE, och det är enkelt att byta språk på startsidan för webbsajten:

    Fraktinformation:
    Amazon Tyskland skickar i regel det mesta till Sverige, men i vissa fall är det inte möjligt att skeppa varor till Sverige. I de fall en vara inte går att beställa till Sverige kan man med fördel använda sig av tjänsten Mailbox DE: Forward shipping: Mailbox DE (mailboxde.com). Tjänsten är välbeprövad och populär bland forummedlemmarna på Swedroid.

    Amazon DE erbjuder gratis frakt till Sverige för beställningar som överstiger €39. Uppdatering 21 maj 2021: Nu har Amazon tagit bort fri frakt tyvärr, kostar 5.99 euro för frakt (iallafall till Stockholm). Finns vara på lager är den i regel framme inom 4-5 dagar. För expressleverans med 1-2 dagar frakttid kostar det i regel mellan 50-100 kr.

    Köpinformation:
    Priserna på Amazon DE är angivna med tysk moms (19%). Är leveransadressen Sverige ökar priset med 6% eftersom svensk moms (25%) kommer att tas ut.

    "Fulfilled by Amazon"

    Försäkra dig om att varan du köper alltid är "fulfilled by Amazon", så att varan skickas från Amazons lager, vilket också innebär att Amazon är ansvariga för returer och dylikt. I annat fall kan varan skickas från exempelvis Kina och moms+tull tillkomma.

    Betala i €uro
    Betala alltid i euro på Amazon DE. Välj inte att betala i SEK eftersom Amazon då påför en hög växlingsavgift.
     
    Last edited by a moderator: 21 maj 2021
    Vince G, tekken, Xboy och 1 annan gillar detta.
  2. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Har gjort många köp utan problem, en gång hade jag en action-kamera som hade skit bakom linsen.
    Var inga problem att skicka tillbaka. (Man fick dock ligga ute med fraktkostnaden).

    De är inte alltid snabbast på att skicka.

    Brukar slänga in saker jag är intresserad av i kundvagnen, och kolla till den lite då och då. Då ser man meddelande om priserna gått upp eller ej.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Gränsen för fraktfritt till Sverige verkar vara €39. Jag har sett att det står €29 på div. ställen på sidan men när jag provat att lägga varor i korgen har jag behövt komma upp till €39 innan det blivit fraktfritt. Under €39 får man betala €5.99 i frakt. Kommer man sedan över €39 så drar de av de där €5.99 så frakten blir gratis.

    Jag har nu tre olika beställningar på gång från Amazon.de och det ska bli intressant att se hur lång tid de tar för att komma fram. Alla tre beställdes nu under helgen. Två av dem är skickade, men utan kollinummer. Så det går inte att spåra ännu. Alla tre beställningarna har ordervärde mellan 400-800 kronor.
     
    bernard gillar detta.
  4. indee

    indee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2016
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Observera att det oftast endast är fraktfritt om det är från Amazon själva ni köper. Finns ju en del andra återförsäljare som säljer genom Amazon.
    Priset ni ser först justeras uppåt lite, då ni slipper tysk moms på 19% och istället får pröjsa svensk moms på 25%.
    Tänk även på att ni bara får två års reklamationsrätt istället för tre som i Sverige.
    Förresten, det kommer inte dröja så långt innan Amazon lanseras i Sverige. Mycket som pågår bakom kulisserna just nu...
     
    bernard gillar detta.
  5. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Så länge det varit fraktfritt till Sverige så har det varit € 39, de € 29 som står lite här och var på sidan gäller inom Tyskland. De har själva denna sidan med info om frakt inom EU:
    https://www.amazon.de/gp/browse.htm...840-ade7a04daf46&pf_rd_r=7MSGTBXNMFRKJDJH3FNZ
     
    bernard gillar detta.
  6. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har 3 paket på gång, en ska komma idag.
    Inga problem hittills.

    Amazon.de får man passa på att handla ifrån medan man är i Sverige, eftersom till Lettland får man nästan aldrig gratis frakt.

    Tvärtom med Aliexpress, i Lettland finns inga avgifter på posten, och man slipper alltjämt moms och tull därifrån för det mesta.
     
    bernard gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag påpekade det eftersom det står €29 i första inlägget i denna tråden.
     
    bernard gillar detta.
  8. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 010
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Förstod det, ville bara få med länken.
    Inte för att det kan döda myten om € 29 som många andra sprider :P
     
    bernard gillar detta.
  9. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Trots flera beställningar så hade jag helt missat att man kan ändra språk på sajten. Inte för att det gör någon avgörande skillnad men det känns mer hemmavant med engelska. Stort tack. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    Beställde en vivoactive 3 på black friday. Informationen när jag beställde var på engelska men alla mail därefter gällande leveransen var på tyska så fick bli lite Google translate. På tisdagen veckan efter fick jag sms från Postnord att varan fanns på Ica. Riktigt snabb leverans tycker jag med tanke på att det var black friday och allt.

    Klockan i sig kunna har välja svenska i på samma sätt som i svensksålda klockor.
     
    Last edited: 2 dec 2018
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppdaterade. Blandade nog ihop det eftersom de visar både svenska och inrikes i den där stora huvudbannern.

    Skall uppdatera första inlägget med instruktioner om att se till att beställa från Amazons lager.

    Ja, men jag undrar om det blir så upphetsande när de slår upp portarna i Sverige eftersom de kommer dras med alla våra avgifter. Tippar att Amazon DE förblir några hundringar billigare på tex konsoler i och med kemikalieavgiften som exempel. Med fri frakt över €39 finns det ingen större anledning att betala inrikes om det inte är väldigt bråttom.
     
    Last edited: 1 dec 2018
    kalas gillar detta.
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Av mina 5 paket från Amazon.de, har några levererats från Frankrike och Spanien.

    Det står väldigt lite på Amazonas site, lite mer får man i appen Trackchecker - jag är nyfiken av mig:

    "Sender: Av. de les Garrigues num. 6-8,8820,Amazon Spain Fulfillment, S.L, Barcelona,Danmark, Recipient: XXX ,Sverige, Insurance: 0.5 Av. de les Garrigues num. 6-80"

    Detta från (se_post)

    Och på kartongens adresslapp står det mycket riktigt en retur adress i Spanien, dock inte i Barcelona.

    Amazon.de står det inget om Spanien, så här:

    "Wednesday, 28 November
    8:52 AM
    Shipment departed from Amazon facility
    Garbsen, Hannover DE
    Monday, 26 November
    8:41 PM
    Shipment departed from Amazon facility
    Saint-Martin-de-Crau, Marseille FR
    7:08 PM
    Shipment arrived at Amazon facility
    Saint-Martin-de-Crau, Marseille FR
    Parcel has been handed over to the carrier and is in transit"
     
    Last edited: 1 dec 2018
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu ligger en pedagogisk bild i första inlägget om "Fulfilled by Amazon".
     
    Last edited: 1 dec 2018
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min första erfarenhet av Amazon.de och jag får säga att de lyckades ta full pott! :)

    Jag la två olika beställningar under Black Friday med c:a 2 timmars mellanrum. Båda var över €39 för att få fraktfritt. På natten efter fick jag två olika mail att båda var skickade och planerad leverans till idag. Jag fick dock inga kollinummer så jag har inte kunnat spåra leveranserna.

    Idag låg det en avi i brevlådan att jag hade paket från Amazon att hämta hos lokala Post-ombudet. Jag åkte dit och hämtade en kartong som innehöll båda mina ordrar! Amazon hade alltså ur det enorma flöde av ordrar de måste ha haft under Black Friday lyckats sortera ut mina två ordrar som skulle till samma mottagare och packat dem i samma kartong! Imponerande logistik må jag säga, speciellt som ordrarna var lagda med 2 timmars mellanrum.

    Nu väntar jag bara på en tredje order jag la på söndagen efter Black Friday men där har jag kollinummer och den är lovad leverans till på onsdag. Få se om de lyckas pricka det också.
     
    Nikolodien, DanielÖ och bernard gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Idag kom mitt sista paket från Amazon.de. En dag före utlovat datum! :)

    Sammanfattningsvis får jag säga att jag är mycket nöjd med min shoppingupplevelse från Amazon.de. Det kommer nog att bli det nya "Kina" för mig. Jag slutade handla från Kina när Posten införde sin avgift. Men nu kan jag fynda på Amazon.de och få hem grejerna på en vecka i stället för att vänta en månad eller mer när man handlade från Kina.

    Amazon.de är naturligtvis dyrare än att handla från Kina. Men man kan hitta riktigt bra priser om man kollar "Deal of the day" och andra erbjudanden. Dessutom slipper man oroa sig för att det är piratkopior vilket man aldrig riktigt visste när man handlade från Kina.
     
  16. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Beställde Samsung ssd och internminne 23 november från Amazon.de, de skickade försändelsen som ospårbart brev, trots att Amazon själva var säljaren.
    Den 10 december kontaktade jag Amazon och de hade ingen aning om var paketet var eftersom de behagat skicka såpass dyra saker som brev. Får se vad denna cirkus slutar med....
     
  17. danneln

    danneln Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har gjort ca 50 köp ifrån Amazon. Främst .de men även co.uk/it/es.

    Leveranstiderna kan vara väldigt varierande. Emellanåt skickas saker och ting någon dag efter köp, medans det allt som oftast tagit mer än en vecka.

    Kundservice har alltid varit mycket tillmötesgående. De har aldrig krävt bilder eller någon tydlig felbeskrivning för returer. Fraktkostnaderna betalas tillbaka, och vid returer för skadade produkter har jag fått värdebelopp att handla för, om ca 40-60:-. Vissa gånger har jag även sluppit skicka tillbaka produkten och fått en ersättningsvara skickad med prioriterad frakt.

    Bättre paketering är något de verkligen behöver förbättra. Skickas alltid med undermålig mängd emballage i wellpacklådorna, och har vid flera tillfällen tagit emot paket med stötskador.
     
    svenix gillar detta.
  18. Federer

    Federer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    10
    Jag tycker Amazon är sämst av alla plattformar , den åsikten bygger jag på att man är nära på tvungen att göra ett köp av produkten bara för att få reda på totalkostnaden , helt värdelöst. Handlar bara på Amazon om det jag söker enbart går att köpa där., har tyvärr hänt vid ett par tillfällen.
     
    Last edited: 15 dec 2018
  19. Federer

    Federer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2018
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    10
    Grundregeln I EU är att du betala momsen som gäller i det landet som produkten skickas från med vissa undantag , t.ex om säljaren kommer upp i ett visst belopp ( runt 320 000kr) med handel till Sverige.
     
    Last edited: 15 dec 2018
  20. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Det kan vi nog räkna med att Amazon gör.

    Men ja du pekar på ett problem i gråzonen: Om det är en liten säljare men som säljer med Amazons logistik. Är då Amazon säljare i moms-perspektiv eller bara en transportör som posten? Ibland är det dessutom inte speciellt tydligt för köparen om det är Amazon som säljer eller någon som använder sig av Amazons plattform.
     
    bernard gillar detta.