Har kameran verkligen OIS?

Diskussion i 'Mate 20 Pro' startad av TigerSoul, 23 nov 2018.

  1. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Har börjat fundera över om kameran verkligen har OIS (optisk bildstabilisering). Det första som skapade misstanke var att helt enkelt titta på förhandsvyn i kameraappen. Håll i mobilen och andas helt enkelt medan du tittar noga. Ser du bilden röra sig en aning med dina andetag? jag gör det definitivt. Jämför jag med note 8'an så är den helt still. Det enda läge där man anar stabilisering är videoläget men där kan det lika gärna handla om elektronisk stabilisering eftersom bilden är mindre än sensorns upplösning.

    Det som spär på misstanken är att mate 20 pro'n alltid vill ha en snabbare slutartid jämfört med min note 8'a trots att de har ungefär samma ljusinsläpp. Man offrar ISO för snabbare slutartid helt enkelt.

    Den tredje misstanken kommer när jag väl börjar testa saken på allvar. Monterar note 8 och mate 20 pro på en gemensam arm. Där ställer jag in pro läget på exakt samma slutartider och iso och tar bilder där jag med flit är lite skakig på handen. På bilderna från mate 20 pro syns tydliga spår av röreskleoskärpa som delvis maskats över med efterbehandling. På note 8 är det skarpt. Rejält mkt skarpare.

    Så frågan är: är det eg någon optisk stabilisering eller är den helt elektroniskt, alternativ finns det en, men som är väldigt undermålig då kameran tycks föredra höga iso tal? Det finns en baksida med detta: eftersom kameran så ofta väljer höga iso tal jämfört med en kamera med god OIS så blir bilderna ofta mindre detaljrika när man tittar närmare på dem.

    Överhuvudtaget när man börjar titta närmare på bilderna från mate 20 pro och verkligen granskar dem så börjar kamerans wow-faktor att sjunka. Man får känslan av att det är kanon så länge man inte zoomar in i bilderna och tittar hur de faktiskt ser ut. Det är lite tråkigt.
     
    Kristy gillar detta.
  2. waco2006

    waco2006 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2014
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    159
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro

    De är väll bara 8mp linsen som är ois och inte dom andra 2.

    Titta specs Huawei Mate 20 Pro - Full phone specifications
     
    Kristy gillar detta.
  3. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Det upplevde jag med min P20 Pro, bilderna ser fina ut tills man zoomar in, då ser de ibland ut som en oljemålning. Samma sak med min Mate 20 X nu, finfina bilder tills man börjar granska dem, då ser det ofta ut som en oljemålning och långt sämre kvalitet än min XS Max.
     
    Kristy gillar detta.
  4. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Det har du ta mig f-n rätt i. Jag hade gått o varit helt tvärsäker på att det var OIS även på huvudlinsen. Så var inte fallet. Inte undra på då att den krämer på iso och sen brusreducerar skiten ur bilderna. Där er man! Det förklarar en hel del när jag jämfört bilder.

    Nog är det så. Bilderna är optimerade för att se perfekta ut i utzoomat läge på en liten skärm. När man väl börjar granska dock så får bilderna en helt annan karaktär och kameran är inte längre så fantastisk som man annars kan tycka. Faktum är att Huaweis galleri app begränsar inzoomning i bilderna ganska rejält jämfört med andra telefoner. Kanske finns en orsak?

    Det här är saker som inte riktigt kommer fram i recensionerna vilket är lite konstigt.
     
    Kristy, bernard, H-M och 1 annan gillar detta.
  5. gässar

    gässar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2011
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Håller med. Är sjukt besviken på min mate 20 pro.
    Utöver det går det knappt att filma med mobilen, det laggar ngt fruktansvärt när du rör mobilen.
     
  6. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Prova att filma i dåligt ljus så kommer den verkliga chocken
     
  7. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    ja det är ju riktigt kasst att den saknar OIS, hur tänkte dom ?

    40 MP, f/1.8, 27mm (wide), 1/1.7", PDAF/Laser AF
    20 MP, f/2.2, 16mm (ultrawide), 1/2.7", PDAF/Laser AF
    8 MP, f/2.4, 80mm (telephoto), 1/4", 5x optical zoom, OIS, PDAF/Laser AF


    ja ok den kör OIS på 8MP visserligen... men ingen anledning att inte köra på alla 3 då eller? tänkte dom att ingen kommer märka det lol..
     
  8. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Vet inte riktigt. Det är väl en kostnadsbesparing och på 3x zoomen så kanske det är en förutsättning för att ens få plats. Tycker ändå att det är ett lite märkligt beslut.
    Fokus här är förmodligen att skapa bilder som ser skitbra ut så länge man bara tittar på mobilens skärm och inte zoomar in. Det är tyvärr så de allra flesta använder bilderna.
     
  9. tusenkonstnar

    tusenkonstnar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Instämmer. Samma problem med P20 pro dessutom. Överlägsen hårdvara på huvudkameran men man sabbar det genom att "överprocessa" bilderna så att de ser ut som oljemålningar.

    Det som fungkar bäst (men är omständligt) är att skjuta bilderna i RAW-format, sedan behöver man oftast inte ändra så mycket utan man kommer långt med att öppna dem i någon editor i telefonen och sedan spara dem som .jpg.

    Har kört appen Lightroom CC på prov ett tag. Den är bra men för dyr (120 kr/månad och då tvingas man betala för massa molnlagring jag inte vill ha).
    Finns ju några gratisappar också som är ok men jag tycker de kräver mer hanpåläggning vilket jag helst slipper.
     
  10. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Raw är bra, men omständigt för vanliga bilder. Är väl om man vill maxa något speciellt man tar kort på men inget man orkar för var och varannan bild - om du frågar mig.,
     
    Kristy gillar detta.
  11. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

  12. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Jag upplever rentav att den vanliga kameran ger ljusare bilder i nästan totalt mörker. Prova PRO läget med max iso. Om man däremot joxar runt lite med inställningarna på natt läget så kan man få till något lite ljusare men inte sådär så att man sitter med gapande mun och inte fattar hur det gick till. Känns som att mitt minne av p20 pro är att den hade lite bättre natt läge, kanske minns fel. En del påstår att så är faktumet pga sv sensorn som nu ej finns.
     
  13. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har inte heller fått till såna mörkerbilder med vare sig Mate 20 PRO eller Mate 20 X. Inte att det blir sån enorm skillnad.
     
  14. thestaar

    thestaar Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    80

    MINA ENHETER

    Nä nånting är konstigt här, han hävdar ju att det är typ som night vision, bilderna blir ju helt värdelösa i mörker här hemma.
     
  15. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Ja alltså night mode har ju sina fördelar. Det går verkligen att mjölka fram högdagrar som inte är utbrända trots mörkt, men att man får bilder som om rummet vore ljust i totalt mörker stämmer inte alls. Sen vet man ju inte hur kameran som spelade in det där reagerade när de släckte ned. Det kanske var ett visst ljus på ett annat sätt än vad det verkade som.

    På det hela taget dock så anser jag inte att night mode gör att ett mörkt rum blir speciellt mkt ljusare. Det handlar mer om att rädda högdagrar på en mörk plats.
     
  16. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Nu vet jag inte bad hans 'pitch black' innebär men det måste finnas något som avger fotoner. Inga fotoner, inga bilder.
    Har man någon typ av jämn ljuskälla så gör 'night mode' skillnad till en viss nivå. Därefter så går det bra att använda vanliga fotoläget.

    Men prova även night mode i starkt ljus så får du en trevlig och bra HDR bild. Med ännu mer detaljer i skuggor/högdagrar.
     
    Kristy gillar detta.
  17. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    fast just det där med att zooma in bilder och de ser ut som skit tycker jag är rätt genomgående på det mesta... samsung speciellt ser ju kanon ut tills man zoomar lite och det ser ut som ett ihopflutet geggamoja alltihop... kletet är alltså än sämre på mate ?