Problem: kraftigt försämrat batteri...

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av brynte5, 20 jan 2017.

  1. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det gör den hos alla som byter, utom Sony, men som sagt, där vet du inte hur dyrt det blir...
     
    jnsson gillar detta.
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 950
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det kostar ca 750 kr hos Sony att byta ut batteriet.
     
  3. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej, 790Kr är kostnaden för batteriutbyte förutsatt att enheten är inskickad via Min support (http://mysupport.sonymobile.com/se/), men det XperiaZ1 menar är nog att samtliga fel med en inskickad enhet måste repareras vid utförd service. Alltså, skulle det exempelvis visa sig att det finns en skada på enheten så tillkommer kostnad för skadan utöver dessa 80Kr som batteriet kostar (80 för batteri+150 frakt+560 utfört arbete = 790). Vi måste se till att enheten når upp till samtliga av våra specifikationer vad gäller funktionalitet och täthet vid reparation, av den anledningen kan vi dessvärre aldrig ignorera skador/fel på en inskickad enhet och bara reparera en specifik del om fler fel finns.

    Rätta mig om jag har fel, @XperiaZ1@XperiaZ1, men det är det jag misstänker att du menade på. :)
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  4. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Precis så ヅ

    Jag vågade av den anledningen inte skicka in min Z1 till er, trots att jag ville, den har hängt med ett tag och har säkert något "fel" som ni skulle upptäcka, fast den funkar utmärkt för mig och ännu bättre med nytt batteri ヅ

    Så därför fick det bli ifon...

    Jag förstår att ni gör så men samtidigt inte, för ur miljösynpunkt är detta väldigt dåligt, en mobil blir lixom "slit och släng", vilket jag inte gillar...

    Tack för bra svar, som alltid ♡
     
  5. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår hur du menar och givetvis är det en bra punkt att ta upp vad gäller miljön, men jag ser lite annorlunda på det. Det är lite i förebyggande syfte att kunna garantera att enheten är fullt funktionell, då vi även lämnar 90-dagars garanti på allt utfört arbete.

    Som exempel, om vi undersöker enheten och hittar att ett hörn saknas på enheten (alltså att den inte klarar trycktest, och därmed inte är vattentät) men endast byter batteri och skickar tillbaka den till kunden; och kunden utsätter enheten för fukt varav enheten blir fuktskadad - då står kunden utan en fungerande enhet för att vi inte följt våra rutiner.

    Ett annat exempel är att du exempelvis skickar in den på ifon, men arbetet inte blir korrekt utfört och din enhet är fortsatt defekt - men du chansar ändå och skickar in den på ett annat tredjepartsombud där den heller inte blir helt reparerad, då har du ändå lagt ut mer pengar och belastat miljön mer än om enheten blev korrekt reparerad vid första tillfället.

    Tyvärr är det alltför ofta som jag kommer i kontakt med kunder som dels själva exempelvis försökt byta display men råkat skada enheten, eller att de haft den inne på ett annat ombud och sedan vänder sig till oss för att få enheten korrekt reparerad - men då har kunden dessvärre redan gått miste om garantin och kostnaden blir högre totalt sett än om de vänt sig till oss från början. :( Det är alltid en risk att skicka in sin enhet till ett ombud som inte är auktoriserat, men jag förstår hur det lockar kortsiktigt när man jämför priserna - men man tänker oftast inte vad konsekvenserna är om det skulle bli fel.

    En annan viktig aspekt att tänka på är att det kan komma att bli en säkerhetsrisk om man har en tekniker från en oaktoriserad verkstad som utför arbete på en enhet, med delar som inte är utskickade direkt från oss. Jag kan aldrig garantera att enheten vid laddning är säker om ett ombud från tredjepart bytt ut ditt batteri, men jag kan med säkerhet säga att våra auktoriserade serviceombud ser till att enheten når upp till samtliga av våra krav innan den returneras till dig.

    Jag hoppas att du förstår hur jag menar, jag lovar att det finns en anledning till varför våra rutiner ser ut som de gör. :)
     
    bernard och Nicole gillar detta.
  6. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Det gör jag absolut, nu, och jag håller med nu när jag fick det förklarat så...

    Nu blir jag orolig för min Z1... [emoji33] Men gjort är gjort...
     
  7. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    igår väntade jag på ett samtal, så jag laddade mobilen via datorn...
    upptäckte då till min stora förvåning att skärmen tändes ofta...
    gick nog inte mer än några minuter emellan att den tändes...
    efter lite letande visade det sej att det var appen clean master, som var orsaken till detta.
    en app, som jag har haft installerad i flera år, litat på fullt ut och är den appen jag har rekommenderat mest till folk med androimobiler.
    avinstallerade den och upplever att batteriet är klart bättre.
    ska bli intressant att se efter några dagar, hur stor skillnaden blir utan den appen...
    den har ju säkert tänt skärmen i fickan stup i ett, så att batteriet har tömts extra snabbt...
     
    bernard gillar detta.
  8. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    En snabb googling på den appen och Cheetah Mobile för några år sen och jag skulle aldrig varken installera eller rek någon av deras appar, livsfarligt skit de stoppar i apparna.
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  9. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    du har säkert rätt, men uppenbarligen gjordes aldrig den där googlingen och faktum är att jag trots allt har varit väldigt nöjd med appen.
    har, som sagt, haft den installerad i flera års tid och det har alltid varit den första appen jag har installerat på nya mobiler osv och har aldrig upplevt några problem med den, förrän nu.
    ska bli intressant detta...
    tror väl egentligen att batteriet fortfarande behöver bytas, men ska ge det några dagar iaf och se vilken skillnad det blir, efter avinstallationen av clean master...
     
    Nicole gillar detta.
  10. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Då tycker jag du ska göra den googlingen nu ヅ
     
    brynte5 gillar detta.
  11. brynte5

    brynte5 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 8 Plus
    Platta:
    Ipad Air 2
    om någon mer undrar över detta och har liknande problem med batteriet, så kan jag informera om att batteriet numera håller ok.
    alltså batteritiden känns ungefär som den gjorde innan problemet började.
    det enda jag gjorde var att avinstallera appen clean master.
    väldigt enkel lösning.
    slapp däemed att lägga pengar på ett nytt batteri, vilket eventuellt även hade inneburit att mobilen hade förlorat sin vattentålighet.
     
    SHM gillar detta.
  12. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Avinstallera alla appar från Cheetah, DU mfl, alla dessa är virus och prestandakrävande...
     
    bernard gillar detta.
  13. spec

    spec Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har nyss fått samma problem med min Sony z5 compact. Tar gärna emot info via PM också! :)
     
  14. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Lite ny(gammal) info om Cheetah Mobile...

    Reklambedrägerier av Google Play-appar med två miljarder nedladdningar