Problem: Min P20 Pro-kamera SUGER

Diskussion i 'P20-serien' startad av Seiko, 27 nov 2018.

  1. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Kommer från en Galaxy S7 edge. Den tog bättre bilder... Är så mycket hype om kameran att jag trodde den skulle vara helt fantastisk men för mig är den klart sämre än min flickväns S8 och ofta sämre än min gamla S7 edge. Nattläget är kasst också fast det hyllas?

    Jag har skakiga händer. Trodde därför denna skulle vara något för mig då jag läst och hört att den ska vara bra även om man skakar. Har jag missuppfattat? Är det tvärtom? Att den bara är bra om man inte skakar?

    Är inte Parkinson direkt heller.

    Är det nån inställning jag missat eller har jag fått ett måndagsex?

    Första bilden försökte jag hålla stilla allt jag kunde. Fick anstränga mig och den bilden blev bra men inte fantastisk Andra ansträngde jag mig inte. Tredje bilden är i mörker.

    IMG_20181127_232428.jpg IMG_20181127_232209.jpg IMG_20181127_232318.jpg
     
  2. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Den är definitivt inte sämre än s8, har haft båda och p20 pro har en enastående kamera. Nattläget är bra, vid små skakningar. Skakar du för mycket ryker kvalitén. Min tjej lyckas bättre med nattläget än jag gör t.ex. pga stabilare händer.
    Först o främst, är telefonen inställd på 40 mpix? Prova starta AI-läget. Prova bländare. Jag har fått sjukt fina bilder med min p20 pro så att kameran är enastående är ett faktum. Nattläget känns som en gimmick, det blir bra på 1 av tio försök typ. Jag har också skakiga händer, men detta löser sig oftast genom att jag håller andan i fem sekunder. Det är ingen magisk telefon liksom. Ska lägga upp två bilder jag tog idag men om du har 40mpix upplösning så kräver detta vissa speciella förhållanden har jag märkt. Tror inte SOC:en hinner med alla pixlar.

    Jag är verkligen en amatör, men lägger man varma färger och bländare blir bilderna otroligt bra. Ska bifoga bilderna så snart jag är på min telefon.

    Edit :jag har inte redigerat. Ena är tagen med nattläge o andra med bländare. Tror jag iaf. Tog så många. Men nattläge använde jag en ellåda som stativ då det var iskallt.
    IMG_20181127_162931.jpg
    IMG_20181127_163159.jpg
    Bifogar även en jag tog på frosten.
    IMG_20181127_135656.jpg
     
    Last edited: 28 nov 2018
    CartelZ, polar590 och 220volt gillar detta.
  3. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Ja har provat att ta med 40mp flera gånger (vill helst ta med 10mp då vissa sidor inte tillåter så stora bilder) och bländare. Vet dock inte vad bländare innebär?

    Nattläget hyllas ju överallt Se själv min bild det är "bästa" resultatet jag kan få fram.

    Men mina skakningar ställde till det med min förra tele, Galaxy S7 edge. Men ändå så fick jag till betydligt bättre bilder med den. P20 Pro är 2år nyare och hyllats överallt för sin kamera, inte ens sett någon skriva nåt negativt om den förutom jag. Dessutom läst och hört att den inte ska vara bra för för de som har skakiga händer.

    Typ: "shaky hands? No problem if you have P20 Pro" Jätteproblem för mig...

    Sen är min skärm urkass också. Jämförde med S7 edge där med. Skarpare och bättre bild på edge... Påminner om min LG G2..


    Undrar ifall min pajat under transport?

    Bilderna talar väl för sig själva. Första två tagna stilla, sista tagen i snabbt tempo.

    IMG_20181128_072658.jpg IMG_20181128_072707.jpg IMG_20181128_072712.jpg
     
  4. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Ska vara bra för de med skakiga händer ska det stå, inte "inte" Men för mig som har skakiga, men inte jätteskakiga händer är det fan katastrof.

    Tycker typ allt med luren suger. Inte imponerad alls... Särskilt skärm och kamera är inte i närheten av vad jag trodde det skulle vara.
     
  5. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Bästa bilden jag fått till. Inget speciellt alls.
     

    Bifogade filer:

  6. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Kan inte lägga upp bilder från kameran på framsidan för de blir för stora för forumet. Men den är fan sämre än en 10år gammal telefon...
     
  7. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Har sett nåt här i forumet att den tydligen saknar OIS (Optical Image Stabilization), förutom 8Mp-kameran, kan vara orsaken;)
     
  8. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Har även problem med vissa hemsidors videor som "fastnar"

    Dessutom Wi-Fi. Har min Samsung precis bredvid, Wi-Fi funkar precis som det ska på den men Huawei kopplar ifrån då och då.

    Trots att min anslutningshastighet är 650mb/s så kan videor lagga.

    Fick stänga av Wi-Fi för att ens kunna skriva det här inlägget. Men på samsungen går det utmärkt.
     
  9. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Första bilden P20 Pro. Andra bilden S8 plus. Vad i helvete!? P20 Pro är ett år nyare och allmänt erkänd som bästa kameran. Men min tar betydligt sämre än S8 plus...


    IMG_20181128_122321.jpg

    Resized_20181128_122208_7556.jpg
     
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Personligen har jag inga problem med bilder. Antar du uppdaterat telefonen först och främst? Sen känns det som något är fel på din telefon eller så skakar du något extremt mycket tyvärr. Jag vet att telefonen ger bättre skärpa andra gången man tar bild men det är något man får acceptera. Tog två prints på mina inställningar, men det är viktigt att du uppdaterat till senaste versionen då kameran alltid uppdateras.
    Screenshot_20181128-123216.jpg
    Screenshot_20181128-123156.jpg

    Skärmen är väl helt okej, klart s7 är skarpare, mindre och sen har den en 1440p skärm. Det du ger upp vinner du tio gånger på batteriet när det kommer till skärm bruka jag tycka.

    Låter som att du behöver fabriksåterställa din telefon, min wifi signal är lika stark som de andra. Bt däremot är inte lika bra.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för svar.

    Ja jag skakar mycket men det är ett mindre problem på Samsung. Trodde P20 Pro skulle få bort detta problem bättre.

    Hur kollar man upp uppdatering? Mobilen är uppdaterad men inte kameran kanske? Mina inställningar ser ut såhär:
    Screenshot_20181128-145851.jpg

    Alltså annorlunda jämfört med dig.
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Ta bort al
     
    Kristy gillar detta.
  13. Seiko

    Seiko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2018
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    9
    Provat det. Ännu sämre då.
     
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Kan du be npnåg annan ta ett kort med din mobil efter att du tagit ett med din ,då ser ni ju om det beror på att du skakar mycket.
     
    Kristy och edvinnn gillar detta.
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Samsung har OIS medans P20 Pro inte har det (förutom på tele?). Om du har väldigt skakiga händer kommer alltid en med OIS fungera mycket bättre för dig.
     
    mul och Kristy gillar detta.
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Den har OIS på alla sensorer. Den använder en typ AIS. Tycker jag får bra bilder när jag skakar, men skakar jag överdrivet är den usel. Suttit o lekt lite med den nu och det är verkligen så, skakar du för mycket blir de ingen bra bild.
     
    dannejanne gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Dubbelkollade nu och P20 Pro har bara OIS på tele. Det finns för vanliga kameran också men den används inte av någon anledning.

    Huawei’s P20 Pro has more optical image stabilization than we thought
     
    Kristy gillar detta.
  18. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Har du jämfört?
     
  19. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Det var de jag skrev, sen har ois men använder AIS. Det är för dem tycker AIS är bättre,vilket förmodligen inte stämmer men å andra sidan får man helt okej nattbilder. Finns ingen logik här men ändå.
     
  20. Maximus3D

    Maximus3D Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    501

    MINA ENHETER

    Jag har kikat på bilderna och läst texten och vad jag kan se så är det en kombination av rörelseoskärpa och oskärpa pga för lång slutartid. Alla exempelbilder verkar dessutom vara fotade inomhus i relativt dåligt ljus.

    Olika kameror prioriterar olika slutartider, en del använder sig av kortare slutartider på auto läget och en del använder sig av längre slutartider för att få in så mycket ljus som möjligt till sensorn. I det här fallet så använder sig P20 Pro av något längre slutartider, dels för att ta in mer ljus men även för att den använder information från inte bara en sensor men allihopa. Detta gör kameran något mer känslig för rörelseoskärpa under situationer med svagt ljus.

    Vad du behöver göra är att testa i dagsljus under mer statiska förhållanden, gärna med telefon monterad på en fast yta typ ett stativ eller liknande. Därefter genomför du en mängd tester för att se om den fortfarande producerar oskarpa exponeringar eller inte. Min gissning är att det är en kombination av dina skakningar samt miljöer med svagt ljus vilket gör att kameran inte kan ta skarpa exponeringar.

    / Magnus
     
    katho och Kristy gillar detta.