Är det dumt att köpa en telefon som lanserades för snart två år sedan?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Clevinger, 26 nov 2018.

  1. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Jag har en Huawei P9 som snart är två år gammal, och brukar byta telefon efter två år ungefär. Är det korkat att då köpa t.ex. en Huawei Mate 9 Pro (som kom i januari 2017 och redan har fått två efterföljare i 10 Pro och 20 Pro)?

    En ny telefon är en ny telefon, men med tanke på alla uppdateringar som görs (kanske delvis i syfte att man ska "tvingas" köpa en ny telefon) funderar jag på om en Mate 9 Pro kommer funka bra fram till säg januari 2021?

    Anledningen till att jag tittar på äldre telefoner är delvis att de hunnit sjunka i pris, men kanske framförallt att de nya telefonerna är alldeles för stora för min smak (och de som är mindre är oftast s.k. budgettelefoner som inte uppfyller mina önskemål).

    Vad jag letar efter är:
    En telefon som inte är mycket större än min nuvarande P9 (inte större än ca 5,5", men naturligtvis beroende på yttermåtten), Android, en riktigt bra kamera, AMOLED-skärm, helst i 16:9-format, hörlursutgång 3,5 mm. Gärna FM-radio. De enda kraven som är absoluta är väl egentligen att telefonen inte får vara för stor (vet inte riktigt var gränsen går) och att den ska ha en bra kamera (även detta krav är såklart lite luddigt, vad är tillräckligt bra...?).

    Alltså. Gärna tips om en telefon som uppfyller mina önskemål, men kanske framförallt synpunkter på hur man bör tänka kring köp av telefon som har ett eller ett par år på nacken.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du kan tänka dig att rubba på 3,5mm-kravet så uppfyller Pixel 3 samtliga krav. Går att köpa från Tyskland nedsatt med €200 nu - se Pixel 3-tråden: Var ska man köpa Pixel 3?. Kameran är bland det bästa på marknaden och du får regelbundna uppdateringar.

    Nackdelen med låt säga Mate 9 Pro är att den inte kommer få Android Pie. Du blir sittandes med Android Oreo. I övrigt står sig dock hårdvaran rätt bra; men kameran är ingen värsting på Mate 9 Pro med dagens mått mätt. Det var först runt P9/Mate 9 Pro Huawei började bli duktiga på kameran.
     
    Last edited: 26 nov 2018
    Kristy och Droid82 gillar detta.
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Som ett allmänt svar på frågan om att köpa en lite äldre telefon så kan det ju vara en vara en fördel om man orkar lägga in Lineage eller någon annan custom rom. Men det gäller gissningsvis inte just Mate 9 Pro med Kirin 960.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Pixel 3 har ingen FM-radio mig veterligen, just pga saknaden av 3.5mm jack, och sedan har varken Pixel eller Nexus serien haft FM-radio
     
    Kristy, Droid82 och bernard gillar detta.
  5. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    En sak att tänka på också är att de nya telefonerna med större skärmar inte nödvändigtvis är större totalt sett.
    Ta min Huawei honor 9 som exempel. Den har 5,1" skärm, men när jag var inne och spanade in nya Motorola one så var den varken större eller tyngre.
    Så gå inte bara på specifikationer på pappret utan gämför fysiskt i butiken.
     
    bernard, Kristy, jnsson och 1 annan gillar detta.
  6. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Det är helt klart så att yttermåtten är det väsentliga vad gäller storlek. Jag inser också att trenden går mot ingen hörlursutgång och ingen FM-radio, så det kanske jag kan leva med.

    Sedan är ju priset en faktor, mycket mer än 5000 kr känns inte rimligt, Pixel 3 går därför bort av den anledningen. Däremot framstår Pixel 2 som ett av de mest intressanta alternativen, åtminstone om den går ner lite till i pris nu efter att 3:an släppts.

    Andra alternativ i nuläget är P20 (dock ej Amoled) och P20 Pro (dock eg. lite för stor). Kanske även Samsung Galaxy S8/9, fast av någon (oklar) anledning ogillar jag Samsung.

    Jag har ingen större brådska dock, ryktas det om några nya telefoner som skulle kunna komma i närheten av vad jag letar efter? Eller kommer de bara bli större och större och större...?
     
  7. Metalmac

    Metalmac Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    27
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei Honor 9
    Info:
    Emui
    Telefon 2:
    Xiaomi mi A2 Light 3/32Gb
    Info:
    Imui
    Övrigt:
    Google ChromeCast
    @Clevinger@Clevinger

    Kolla in Xiaomi också.
    Dom har modeller som är riktigt prisvärda.
     
    dannejanne, Droid82 och bernard gillar detta.
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 099
    Mottagna gillanden:
    4 806
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    En äldre Pixel, Xiaomi kan nog vara ett alternativ som har nämnts.
    Fast det finns även andra Kina mobiler med ny hårdvara till hyfsat pris.

    Som Vernee M8 Pro:
    M8 Pro – vernee

    Inget 3.5 mm jack men FM radio och support för Svenska mobilfrekvenser:
    Vernee M8 Pro: Price, features and where to buy


    Finns på AliExpress. Annars kan man ofta få vanliga mainstream märken till bra priser under kampanjer som BlackFriday och liknande.
    Gissar att vi kommer se många erbjudanden efter Julafton också.
     
    Last edited: 27 nov 2018
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Gissningsvis kommer väl telefonerna ligga på samma storlek som nu eller bli något större. Finns inget som tyder på att mindre telefoner kommer bli på modet igen. Dock är ju storleken mest en vanesak, jag tyckte Galaxy Nexus var väldigt stor när den släpptes 2011 och valde den istället för Galaxy Note 1 eftersom jag uppfattade att Note var nästan lika stor som en surfplatta. Detta ter sig ironiskt så här i efterhand då jag nu använder en Mi Max 3 som är en betydligt större. Men om du inte tror att du kan vänja dig vid en större telefon är ju förslagen ovan bra, en annan "liten" telefon som kan vara intressant är Xiaomi Mi 8 SE. Den har relativt nätta yttermått, Snapdragon 710, en AMOLED-skärm och en hyfsat bra kamera. Som grädde på moset kostar den bara runt 2300 kr. Den saknar band 20 dock, om du behöver stöd för det bandet.
    Finns att köpa på t.ex. BUY Xiaomi Mi8 SE - Snapdragon 710 - AI Dual Camera - 4GB/64GB
    eller: Aliexpress.com : Buy Original Xiaomi Mi 8 SE 4GB RAM 64GB ROM Mobile Phone Mi8 SE Snapdragon 710 Octa Core 5.88" 18.7:9 Full Screen 20MP Camera from Reliable Mobile Phones suppliers on Hong Kong Goldway
     
    Kristy, dannejanne och bernard gillar detta.
  10. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    Nej mate 9 PRO känns inte aktuell längre, har du kikat på mate 10?kankae kan vara ett alternativ även om den är något större
     
    bernard gillar detta.
  11. Clevinger

    Clevinger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2017
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    18
    Njae, tycker inte att Mate 10 verkar vara någon större förbättring av 9 Pro, snarare tvärtom utifrån mina önskemål. För stor, ingen 3,5mm-utgång och 18:9-skärm.

    Min huvudkandidat just nu är Pixel 2 (trots avsaknad 3,5mm-utgång), dock fortfarande orimligt dyr tycker jag. Men om den går ner i pris och det inte kommer något nytt spännande kan det mycket väl bli en sådan.

    Ska bli intressant att se vilken klass kameran på kommande Nokia 9 håller, även om den precis som alla andra "flaggskepp" säkert kommer att vara för stor för min smak. Men jag är svag för Nokia...
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  12. Ompan

    Ompan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    1 038
    Mottagna gillanden:
    643

    MINA ENHETER

    Mi mix 2S kan vara ett alternativ.
     
    bernard och flipp gillar detta.
  13. mrgorgo

    mrgorgo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7a
    Du får en Zenphon 5z för under 5tusen. Väldigt bra telefon.
     
    bernard gillar detta.